Gyártók A Porsche megmutatja, milyen a fenntartható versenyzés

A Porsche megmutatja, milyen a fenntartható versenyzés

autopro.hu/P.B. | 2021.09.11 04:19

A Porsche megmutatja, milyen a fenntartható versenyzés

Fotó: Porsche

A Mission R a Porsche legújabb tanulmányautója, egy teljesen elektromos GT versenyautó, ami a gyártó szerint a fenntartható mobilitás úttörője, egyben egy példa arra, milyen lehet a motorsport a jövőben. Az autó több eleme is környezetbarát alapanyagokból készül.

A Porsche új tanulmányautójának, a Mission R-nek számos olyan alkatrésze, kiegészítő eleme akad, ami természetes szállal megerősített műanyagból (NFRP) készül – ennek az anyagnak az alapja a mezőgazdaság által előállított lenszál. Ennek a megújuló szálnak az előállítása 85 százalékkal kevesebb szén-dioxidot termel, mint a szénszálaké. Ilyen anyagból készültek például az autó oldalsó szegélyei és a diffúzor is.

A Porsche, a Szövetségi Élelmiszerügyi és Mezőgazdasági Minisztérium (BMEL), a Fraunhofer WKI és a svájci székhelyű Bcomp közötti együttműködés már 2016-ban megkezdődött azzal a céllal, hogy biológiai szálas kompozit anyagokat készítsenek autóipari használatra. 2019 elején a Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport volt az első sorozatgyártású versenyautó, amely bioszálas kompozit karosszériával bír.

Környezetbarát balesetvédelem

Az elektromos versenyautó új borulásvédelmi koncepcióval is rendelkezik: a karosszériához hegesztett hagyományos acél bukóvas helyett szénszálas műanyagból (CFRP) készült ketrecszerkezet védi a vezetőt. A „szénketrec” közvetlenül a tetőbe van integrálva, és kívülről átlátszó burkolatot kapott.

A Porsche mérnökei és tervezői a Mission R szénketrecének az exoskeleton nevet adták. A szénszálas kompozit ketrecszerkezet magas védelmet nyújt a sofőr számára, könnyű, és esztétikailag is előnyös a megjelenése. A tetőmegoldás az exoskeletonnal a Porsche Targa modern értelmezése, amelyben a tömör gördülő rudat egy kivehető tetőrésszel is kombinálják.

Versenyautóhoz méltó leszorítóerő

A Porsche Active Aerodynamics (PAA) technológiával a Mission R aerodinamikai jellemzői optimálisan igazodnak ahhoz, amit a versenyző tesz a versenypályán. A DRS (Drag Reduction System) rendszer három zsaluzatot tartalmaz a légbeömlőnyílásokban az orr rész mindkét oldalán, valamint egy állítható, két részből álló légterelőt.

A maximális leszorítóerő érdekében a zsaluk zárva vannak, és a spoiler a legmeredekebb helyzetbe kerül. Annak érdekében, hogy a versenyen a lehető legtöbb levegőt elterelje, a kerékíveket az előlap tetején lévő nyílásokon keresztül szellőztetik. Ezenkívül az első kerekek szinte teljesen szabadok hátulról.

Kiváló menetdinamika, könnyű fékek

Az autó első felfüggesztése kettős keresztlengőkaros, míg hátul McPherson rugóstag biztosítja a Mission R kiváló futását. Az összes vezérlőkar gömbcsuklója biztosítja, hogy az alváz holtjáték nélkül csatlakozzon a felfüggesztési rendszerhez. A váz acél alsó kerete is hozzájárul a remek menetdinamikához – írja a Porsche.

Az autó fékjei sokkal kisebb terhelésnek vannak kitéve az elektromos rendszernek köszönhetően. A 800 kilowattig terjedő nagy visszanyerési teljesítményének hála, a fékek mérete csökkenthető: a féktárcsák átmérője elől 380, hátul 355 milliméter. Elöl hatdugattyús féknyergek vannak felszerelve, hátul pedig négydugattyúsak.

Az elektromos szervokormány (EPS) esetén a nyomatékérzékelő jelzésként fogadja a vezető által tervezett irányváltozást. Ennek alapján a vezérlőegység kiszámítja a szükséges kormánysegítséget. Ezt az információt továbbítják egy villanymotorhoz, amely ezután biztosítja az irányváltás befejezéséhez szükséges energiát. A beépített légemelő rendszer megkönnyíti a gumiabroncsok gyors cseréjét vagy javítását. A sűrített levegő csatlakozásai a C-oszlopokban találhatók.

Kiemelt Partnereink