Gyártók A GM fokozatosan kivonul Dél-Koreából?

A GM fokozatosan kivonul Dél-Koreából?

autopro.hu | 2013.08.12 14:23

A GM fokozatosan kivonul Dél-Koreából?

Jó üzlet volt az ázsiai országban megjelennie az amerikai autógyártónak, ám a jelek szerint megérett az idő a távozásra.

A General Motors-hoz közel álló források szerint a konszern határozott lépéseket tesz annak érdekében, hogy kivonuljon Dél-Koreából. A döntés jelentőségét jól mutatja, hogy a GM globális termelésének 20 százaléka ebben az országban zajlott ezidáig, az elkészült autók 80 százalékát a világ minden pontjára exportálják.

Az okok között – amennyiben helytállóak a Reuters értesülései – leginkább az elmúlt évtizedben jelentősen megnövekedett bérköltségek állnak. Amikor a GM 2002-ben megvette a válságos állapotba került Daewoo Motors vállalatot, ezzel a kisautók gyártását érintő technológia is birtokába került, amely segített átvészelni saját válságos éveit a közelmúltban. Ám mára a GM Korea esetében 1.133 dollárra növekedett az egy járműre eső bérköltség, amely több mint kimagasló a konszern 677 dolláros világátlagához képest. A dél-koreai személyi kiadások lefaragása értelemszerűen az átlagot is tovább csökkentené.

Itt még egy GM motorgyár építését ünnepelték Dél-Koreában. Folytatódik-e a közös történet?

Choi Jong-hak szakszervezeti szóvivő inkább hangulatkeltésként, nyomásgyakorlásként értelmezi a GM nem hivatalos célozgatását, semmint kész tényként kezelné a leendő kivonulást.

Ugyanakkor egyre több olyan bejelentés érkezik a GM háza tájáról, ami mégiscsak a dél-koreai termelés közelgő leépítésének előszeleként értelmezhető. Amint megírtuk, 2014-től már Spanyolországban gyártják a Mokkát, noha az alkatrészek továbbra is Ázsiában készülnek. Bár, ahogy cikkünk végén olvasható, „a következő évek során folyamatosan emelik a helyben (t.i. Spanyolországban) gyártott alkatrészek részarányát.”

Ott van aztán a Chevrolet Cruze, amelynek új generációját már nem Dél-Koreában gyártja a GM, bár a tervek szerint a jelenlegi modell gyártása maradna a helyén. Az amerikai autógyár név nélkül nyilatkozó illetékesei szerint a Cruze tervezőcsapatát át is költöztették Ázsiából egy Detroit melletti kutatóközpontba.

A dél-koreai domináns szakszervezeti tevékenység ugyancsak hozzájárulhat a távozáshoz: pár hónapja egy bérkövetelésekkel kapcsolatos sztrájk 92 millió dolláros bevételkiesést, a termelésben 48 ezer új autó le nem gyártását eredményezte a GM számára. A munkabeszüntetés igencsak aktuális téma Dél-Koreában: augusztus elején az ország legnagyobb autógyártója, a Hyundai Motor szakszervezete is sztrájkot hirdetett. A tendencia mögött a „rendes bér” újradefiniálására vonatkozó törekvések állnak. Ez a folyamat azonban hosszabb távon az ország versenyképességére is hatással lehet, akár negatív irányban is.

Min Ki, a GM Korea szakszervezeti elnöke szerint az elmúlt két év munkavállalói aktivitásai a korábban felgyülemlett feszültségek okozta robbanásként értelmezhetőek. Kérdés, jót tesz-e hosszú távon Dél-Koreának, ha sikerül ugyan jobb fizetéseket kiharcolniuk a munkásoknak, de ezzel távozásra kényszerítik az olyan munkaadókat, mint a GM.

Kiemelt Partnereink