Gyártók Pintér István: a járműipar hazai lehorgonyzása a feladatunk

Pintér István: a járműipar hazai lehorgonyzása a feladatunk

Gégény István | 2014.07.04 07:11

Pintér István: a járműipar hazai lehorgonyzása a feladatunk

Tisztújító közgyűlést tartott, ahol nevet is változtatott a Magyar Gépjárműipari Szövetség. Az újraválasztott elnökkel, a Rába vezérigazgatójával beszélgettünk.

– Új elnöki ciklus vette kezdetét a hazai járműipar domináns vállalatait tömörítő szervezet életében, amely új néven, Magyar Gépjárműipari Egyesületként (MAGE) folytatja tevékenységét. Egy ilyen mérföldkő jó alkalom a számvetésre: mit értek el, milyen fejlődési pályát látnak maguk előtt?
– Az 1998-ban tíz járműipari vállalat, köztük a Rába által alapított szervezet történetében valóban lezárult egy időszak. Jelenleg 35 tagvállalat alkotja az egyesületet, amelynek felelősségi köre megközelíti a gazdasági társaságokét. Tagjaink adják a teljes hazai gépjárműipari össztermelés 80 százalékát, az autóipari K+F beruházások 90 százalékát, a közvetlenül e cégek által foglalkoztatottak száma több mint 60 ezer fő. Tagvállalataink 2009-2013 között 4 milliárd euró értékben valósítottak meg beruházásokat, közülük 10 vállalattal stratégiai megállapodást kötött a kormány. Szervezetünk eredeti, jelenleg is kitűzött célja, hogy a tagok hírnevükkel, cégük imázsával támogassák a hazai járműipar fejlődését. Pozitív üzenetet szeretnénk megfogalmazni mind a kormányzat felé, mind a potenciális beszállítók és a leendő befektetők felé. Az elmúlt évben átalakult a tagságunk modellje: nem csupán járműipari gyártó vállalatok, hanem az iparághoz közvetlenül kapcsolódó jogi, tanácsadó és szolgáltató vállalatok irányába nyitottunk. A jövőt illetően további tagbővítést tervezünk, várhatóan négy éven belül megduplázódik a taglétszámunk.

Pintér István: ahhoz, hogy a járműipar minél mélyebben integrálódni tudjon a magyar társadalomba, még több jó szakemberre van szükség

– A számszerű bővítés mellett milyen szakmai lépéseket kívánnak tenni a jövőben?
– Arra törekszünk, hogy elősegítsük az iparág minél mélyebb lehorgonyzását Magyarországon. Ehhez szükséges a kutatás-fejlesztési aktivitás növelése, valamint annak támogatása, hogy minél jobban kiépüljenek az ellátási láncok. Olyan munkacsoportokat tervezünk létrehozni a képzés, az energetika, illetve a networking területén, amelyek hangsúlyosabban segítik ezeknek a szektoroknak a fejlődését.

– A képzést illetően biztatónak tűnik, hogy a kormányzat néhány éve előtérbe helyezte a műszaki képzés fejlesztését, ráadásul az új felsőoktatási államtitkár a járműipar világából érkezik.
– Pozitívum, hogy a gyakorlatiasabb képzés irányába mozdul el az oktatás, jóllehet, ez valójában visszatérés egy korábban jól működő rendszerhez. Amikor én voltam középiskolás, hetente egy műhelynap volt beiktatva, emellett evidencia volt, hogy az év közepén nyári gyakorlatra mentek a fiatalok. Most újra ezt látjuk practing, duális képzés és hasonló hívószavak mentén megvalósulni. Úgy gondolom, ahhoz, hogy a járműipar minél mélyebben integrálódni tudjon a magyar társadalomba, még több jó szakemberre van szükség. Ezzel együtt úgy látom, nem elsősorban mennyiségi, hanem minőségi fejlődésre lenne szükség.

– A MAGE a tavalyi év szárnypróbálgató kezdeményezése után idén is szakmai támogatásáról biztosítja a novemberi Automotive Hungary rendezvényt. Milyen tapasztalatokat gyűjtöttek az első alkalommal megrendezett kiállítás során?
– Összességében pozitív és negatív elemek egyaránt jellemezték a 2013-as rendezvényt. Szervezetünk úgy döntött, hogy az ügy érdekében, a magyar járműipar regionális bemutatkozását elősegítendő idén is támogatjuk a Hungexpo által szervezett programot. Ugyanakkor úgy látjuk, egy ilyen seregszemlének szüksége volna határozott célra, ezen a téren idén előrelépés várható. Abban reménykedünk, hogy ezúttal nagyobb hangsúlyt kap a járműipar munkaerő-piaci oldala.

– Beszélgetésünket egy olyan közelmúltbeli hírrel zárnánk, amely az Önök vállalatával kapcsolatos. Öt saját gyártású S91 típusú midibusz készült el a Rába győri üzemében, amelyek svéd megrendelőhöz kerültek. Ugyanezen modellt Euro VI-os motorral is felszerelték, amelyet a magyar piacon is értékesíteni kívánnak. Ennek fényében érdeklődöm: milyen hazai célú buszgyártási tervei vannak a Rábának?
– A buszpiac tenderpiac – amelyik pályázaton elindulunk, azt szeretnénk meg is nyerni, a nagyjából évente 500 új járművet igénylő hazai piac felét szeretnénk lefedni. Ezért invesztáltunk az Euro VI technológiába is. Az exportra, norvég, svéd megrendelők számára gyártott buszaink jellemzően magánvásárlókhoz kerülnek. Ennek előnye, hogy a fejlesztési költségeket nem csupán a magyar piac fizeti meg. Ami a magyar tendereket illeti: harmadjára is nekifutottunk a budapesti, meghívásos midibusz pályázatnak, ezzel kapcsolatban várjuk a döntés eredményét. A Volvo-kooperáció révén készen állunk a városi közlekedés számára is környezetbarát, hibrid meghajtású buszokat gyártani, emellett az elővárosi és távolsági viszonylatokra is kínálunk dízelmotorral szerelt járműveket. Arra törekszünk, hogy minden esetben a legkorszerűbb technológiát kínáljuk megrendelőinknek.

Kiemelt Partnereink