Gyártók Az egész VW-konszern csak kilencvenet használ belőle, Győrben is van, mi az?

Az egész VW-konszern csak kilencvenet használ belőle, Győrben is van, mi az?

autopro.hu/Sz.K. | 2017.11.03 12:30

Az egész VW-konszern csak kilencvenet használ belőle, Győrben is van, mi az?

Egy sebességváltókar a legendás Porsche 959-nek vagy egy vízcsőcsonk az Audi W12-es motorjához – a ritka alkatrészeket ma már 3D-nyomtatókkal is elő lehet állítani, és ha ez nem lenne elég, egészen más alkalmazási területek gondolatával is el lehet játszani.

A Volkswagen-konszernnél már 90 darab 3D-nyomtató áll rendelkezésre 26 különböző székhelyen – többek között Győrben is. Ennek jó oka van, hiszen az additív gyártási folyamatok teljesen új konstrukciókat tesznek lehetővé, segítségükkel a gyártók alapanyagot takaríthatnak meg, egyben csökkenhetik a végtermék súlyát. Már közhely a mottó, hogy minden lefaragott kiló csökkenti a fogyasztást, és ezzel a széndioxid-kibocsátást is.

De azt, hogy valójában milyen nagy a technológiában a potenciál, a Volkswagen egyik osnabrücki kutatási projektje mutatja: az A-oszlop erősítését a mérnökök 74% súlycsökkentéssel oldották meg, mert kevesebb alkatrészt kellett beépíteniük, és azokat könnyebben el tudták készíteni, mint a hagyományos gyártási eljárásokkal. Az alkatrésznek pontosan ugyanolyan a teherbíró képessége.

Mindennek ellenére a 3D-nyomtatók először speciális alkalmazási területeken szolgálnak majd, ugyanis az eljárás viszonylag még mindig lassú és drága, még a térbeli pontosságban és a felületminőség terén is van javítanivaló, közölte a vállalat.

Extrém esetben egy prototípus motorblokk nyomtatása több mint száz óra. Épp ezért ökölszabály, hogy minél kisebb, komplexebb és kevésbé költségérzékeny egy alkatrész, annál inkább alkalmas a 3D-nyomtatásra. Ilyennek számítanak azok a fém alkatrészek, melyeket különleges és exkluzív sorozatok számára kell legyártani. Még a rendkívül ritkán keresett eredeti alkatrészek is utángyárthatóak 3D-nyomtatóval, mint például a legendás Porsche 959 sebváltókarja vagy egy vízcsőcsonk az Audi W12-es motorjához.

– A kereslet szerinti utángyártás számunkra egy olyan vízió, melynek segítségével a jövőben kevesebb eredeti alkatrész mellett az ellátás gazdaságilag és tartósan bebiztosítható. A regionális nyomtatóközpontok leegyszerűsítenék a logisztikát és a raktározást, mondta el Alexander Schmidt, az Audi AG After Sales igazgatója.

A 3D-nyomtatás költségeinek csökkenése újabb lehetőségeket nyitna a járművek egyedivé tételében, például exkluzív sorozatok szériagyártásán keresztül.

Kiemelt Partnereink