Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Félidejéhez érkezett a Rába Modernizációs Program
2024.05.03 12:22Áprilisban kilőtt az újautó-piac
2024.05.03 10:19Bezárja marosludasi gyárát a Leoni
2024.05.03 09:18Le kell állítani a gödi Samsung-gyárat
2024.05.03 08:16Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
3D-nyomtatott dugattyúkkal válik még gyorsabbá a Porsche csúcsmodellje
A Porsche 3D nyomtatással készült dugattyúkkal fogja növelni a kínálatának csúcsán lévő 911 GT2 RS teljesítményét. Az additív gyártást egyre több területen használó német sportautó-gyártó a Mahle és Trumpf vállalatokkal együttműködésben készíti a számos előnyös tulajdonsággal bíró alkatrészeket.
A Porsche, más autógyártókhoz hasonlóan aktívan használja a 3D nyomtatást a prototípusok készítése során, 2020 májusa óta pedig már a 911 és a 718 modellekbe 3D-nyomtatott, egyéni igényekhez igazított ülések is kérhetőek. Mindemellett a vállalat jó hasznát veszi a technológiának a régi, ma már klasszikusnak számító modellekbe való műanyag, illetve fém alkatrészek gyártása során is, most pedig arra készül, hogy kiterjessze használatát az olyan kis volumenben készülő részegységek termelésére, mint amilyen az GT2 RS dugattyúi.
Az additív gyártás lehetővé teszi, hogy a GT2 RS dugattyúinak struktúráját optimalizálják, 10 százalékkal csökkentve azok tömegét. A dugattyúfenékbe egy zárt hűtőcsatornát integrálhattak, ami a szokványos gyártási módszerekkel ugyancsak nem volna megvalósítható.
Több erő, kisebb fogyasztás
Frank Ickinger, a Porsche hajtásfejlesztési részlegének munkatársa elmondta, hogy a könnyebb dugattyúknak hála pörgősebbé tehetik a motort, csökkenthetik a hőterhelést, egyúttal optimalizálhatják az égést. Ez lehetővé teszi, hogy további 30 lóerőt hozzanak ki a 690 lóerős, biturbós erőforrásból, miközben lejjebb szoríthatják a fogyasztást – tette hozzá.
A dugattyúkat a lézeres fémfúzió (LMF) technológiáját használva készítik. A folyamat során a fémport egy lézersugár melegíti fel, és olvasztja egy egységes darabbá. A Mahle és a Trumpf kezdeményezésére a kész dugattyúk integritásának ellenőrzését egy, az optikai specialista Zeiss által kifejlesztett mérőtechnológiával végzik.
A dugattyúk gyártásában a jövőben valószínűleg nagy sikerrel lesz alkalmazható a 3D nyomtatás technológiája, azonban úgy néz ki, hogy a közeljövőben még csak kisebb sorozatok készítésében fogják alkalmazni – írja a SAE International.