Új mérföldkőhöz ért a hidrogénhajtású teherautók alkalmazása Európában
Európa új mérföldkőhöz ért a hidrogénhajtású teherautók alkalmazásában, miután összesen 62 vállalat és egyéb iparági szervezet tett vállalást arra, hogy 2030-ra 100 ezer hidrogén üzemanyagcellás tehergépkocsit helyeznek az utakra, a töltőállomások számát pedig 1500 darabra növelik.
A mostanit megelőzően, 2020 márciusában már született egy középtávra szóló megállapodás 44 nagyvállalat részvételével, akik együttesen az egész ellátási láncot képviselték. Akkor 2025-re 5-10 ezer hidrogénhajtású tehergépkocsi szállítását, valamint legalább száz töltőpont építését tűzték ki célul.
A 2030-as tervek mellett OEM-ek, hidrogéntechnológiákat fejlesztő vállalatok, töltőhálózat-üzemeltetők, fuvarozók és iparági szövetségek egyaránt elkötelezték magukat. Az aláírók között szerepel a Daimler, az Iveco, a BMW Csoport, a Honda, a Hyundai, a Toyota, a Michelin, az AVL, a Shell, a Total, a DB Schenker és a Heineken is.
Az együttműködők számításai szerint 2030 után minden évben a duplájára fog nőni az újonnan értékesített hidrogénhajtású járművek száma, mivel csak így lesznek teljesíthetőek az uniós szén-dioxid-kibocsátási követelmények – írja a Hydrogen Europe iparági szövetség a koalíció megalakulásáról szóló cikkében.
Ahhoz, hogy az EU karbonsemlegessé váljon 2050-re, a közlekedés által kibocsátott üvegházhatású gázok mennyiségét 90 százalékkal kell mérsékelni. A partnerszervezetek közös közleménye szerint ez szükségessé teszi a kibocsátásmentes járművek fejlesztését, a hidrogén üzemanyagcellás nehéz tehergépjárművek pedig nagyon ígéretes alternatívák, különösen a távolsági fuvarozásban.
Az unióra is számítanak
Az együttműködés lehetővé fogja tenni, hogy a szervezetek megosszák egymás között a hidrogénhajtású teherautók, illetve a teljes hidrogén ellátási lánc fejlesztésének költségeit és kockázatait. Ugyanakkor közleményükben felhívják a figyelmet az EU fontos szerepére a hidrogén üzemanyagcellás teherautók, a töltőhálózat és a megújuló energiaforrásokkal előállított hidrogén költségeinek csökkentésében.
Egyúttal üdvözölték az Európai Bizottság júliusban bemutatott hidrogénstratégiáját, amiben egyebek mellett a hidrogénszektor pénzügyi támogatásának terveit is lefektették.
Mindemellett támogatásukat fejezték ki egy esetleges szén-dioxid-alapú útdíj mellett, mivel azzal a hidrogénes tehergépkocsik ára gyorsabban válna versenyképessé a dízelhajtásúakéval.
Nincs vesztegetni való idő
Végül kifejtették, hogy az iparág érdekeltjeinek és a politikai döntéshozóknak már ma cselekednie kell a hidrogénes technológia minél szélesebb körű alkalmazása érdekében. Ehhez hasonló véleményt fogalmazott meg Gerrit Marx, az Iveco teherautó-gyártót is birtokló olasz CNH Indsutrial haszon- és speciális célú járművek üzletágának elnöke is egy októberi konferencián, aminek témája a hidrogén üzemanyagcellás teherautók jövője volt. Marx a gyors cselekvést azzal indokolta, hogy 2030-ra lehet, már az eladások felét tisztán elektromos modelleknek kell kitenniük.