Archív Chiphiány: Több hónapos várakozás, növekvő árak

Chiphiány: Több hónapos várakozás, növekvő árak

autopro.hu/P.B. | 2021.11.07 04:22

Chiphiány: Több hónapos várakozás, növekvő árak

Fotó: Infineon Technologies Media Pool

Bár a legtöbb autógyártó különféle munkacsoportokkal keresi a chipeket a világpiacon, a félvezetők hiánya miatt egyre többet kell várni az új autókra. Bizonyos márkák esetében az egy évet is meghaladhatja a várakozási idő, de a fél év teljesen általános jelenség. Ezzel párhuzamosan folyamatosan nő a használt autók ára.

A chiphiány már hosszú ideje meghatározó téma a járműiparban, azonban az autóvásárlók most kezdik igazán a bőrükön érezni a jelenséget – szinte semmilyen akcióval nem találkozni autóvásárláskor, de ez még csak a kisebbik rossz. Teljesen megszokottá vált, hogy 3-6 hónapot kell várni egy új autóra a rendelést követően, sőt, a prémium szegmensben a kilenc hónap az általános várakozási idő, ami felkúszhat akár egy évre is – foglalja össze a helyzetet Marcus Weller, a Német Gépjárműipari Szövetség szakértője.

Német szakértők – és a legtöbb autógyártó – szerint a helyzet idén már biztosan nem javul, ahogy várhatóan 2022 első néhány hónapjában is ki fog még tartani a chiphiány. Az optimistább becslések szerint a jövő év második felére már érdemben javulhat a helyzet.

A fentiek meg is tették a hatásukat: októberben körülbelül 180 ezer autót helyeztek újonnan forgalomba Németországban, ez 35 százalékkal kevesebb járművet jelent, mint 2020 októberében – írja az Automobilwoche.

Minden megpróbálnak a gyártók

Az autógyártók számára természetesen több, mint kellemetlen a helyzet: hosszabb-rövidebb ideig le kell állnia a gyártósoroknak, félkészen állnak az autók a gyárban alkatrészre várva, emiatt pedig kevesebb járművet tudnak értékesíteni. A bevételeken az első három negyedévben kevésbé érződött a visszaesés, de most már anyagilag is jelentős lesz a félvezetők hiányának hatása.

Amit csak tudnak, megtesznek az OEM-ek és a nagyobb beszállítók (például a Continental) a chipek beszerzésének érdekében. Új partnereket keresnek, új szerződéseket pórbálnak kötni, sőt, külön munkacsoportokat állítottak fel arra, hogy a világpiacon elérhetővé válok chipekre lecsaphassanak.

Egekben a használt autók ára

Az új autókra való várakozás, illetve a kínálathiány nem túl meglepő módon a használt autók árának növekedéséhez vezetett. Ez a tendencia globálisan megfigyelhető, különösen a néhány éves autók ára nőtt meg.

Németországban a hároméves, benzines autók iránt a legnagyobb a kereslet, és ezen autók ára nagyobb ütemben nő, mint az új autóké.

Ahogyan arról az autopro.hu is beszámolt, Stefan Bratzel, a német Center of Automotive Management (CAM) vezetője úgy véli, hogy az újautó-eladások tekintetében a járvánnyal sújtott 2020-at ugyan megelőzi majd az idei év, de a járvány előtti szinttől bőven elmarad majd – körülbelül tizenkét százalékkal.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink