A pótkocsipiac érezte először az autóipari visszaesést
A hazai fuvarpiacon 2019 harmadik negyedévében drasztikusan csökkennek a megrendelések, ami az autóipar nagyjából fél évvel korábbi lassulásával magyarázható.
A magyarországi pótkocsi forgalomba helyezések a tavalyi éves márciusi 468 darabos csúcs után még májusig tartották magukat, de utána mélyrepülésbe kezdett a piac. Decemberben már csak 174 új pótkocsit regisztráltak itthon.
"Az első féléve még jó volt, de a második félévben jelentősen csökkenést tapasztaltunk. Egy pótkocsi gyártása 2-8 hónap, így az első féléves adatok még 2018 végi megrendeléseket jelentenek. 2019 első félévében gyakorlatilag légüres térbe került a pótkocsi-piac. A várakozások szerint még nem értük el a piac alját, így 2020-ban csökkenésre lehet számítani. 15 százalékos mínuszra számítanak a pótkocsi-gyártók. 2020 közepétől már növekedésben reménykednek" – mondta Somogyi Gábor a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) elnökségi tagja a szervezet éve sajtótájékoztatóján.
Az autóiparral van gond
Hozzátette, hogy 2019 harmadik negyedévében drasztikusan csökkentek a fuvarmegrendelések az autóipari csökkenés miatt. Ez azért nagy probléma, mert az európai uniós fuvarok 20-25 százalékát az autóipar adja. A szektor háromnegyed évvel ezelőtti lassulása jelentős hatással járt a fuvarozásban.
"A fuvarosok elkezdték leépíteni a flottát és más területre adtak ajánlatokat, ahol így nőtt a konkurencia. Mindez azzal járt, hogy jelentősen csökkentek a fuvarcégek profitjai. Gyaníthatóan jó pár hazai fuvaros komoly veszteségeket realizált 2019-ben. Még a rövid távú jövő is kiszámíthatatlanná vált. Nem tudják a cégek, hogy mi várható 2020-ban. Nem csak az autóipar csökken, 10-15 százalékkal csökkent a hazai belső forgalom is, ami mélyreható változást jelent, ebbe az élelmiszeripar is beletartozik" – húzta alá Somogyi Gábor.
BMW-gyár és paksi atomerőmű
A használt pótkocsik készlete rekord magas szinten áll, mind az Európai Unióban, mind Magyarországon, ezeket az eszközöket eladásra kínálják. Ez az új pótkocsik eladását hosszú évekre visszavetheti a szakember szerint. A hazai beruházások, például a BMW-gyár és a paksi atomerőmű építése a billencs-piacon emelkedést hozhat.
Nagyhaszonjármű-piac
Dér Péter, az MGE elnökségi tagja a nagyhaszongépjárművek piacán enyhén csökkenő eladásokra számít idén, ami nagyjából ötezer darabos eladást jelenthet. Tavaly a 3,5 tonnánál nehezebb járművekből több mint 5200-at regisztráltak, ami 2018-hoz képest 15,5 százalékos, de 2017-hez képest is majdnem 10 százalékos visszaesés.
Nyitókép: Pixabay
Második autót válthat ki a motor
A motorpiac talán már túl van a mélyponton – mutatott rá Németh Gergely, az MGE elnökségi tagja. Az elmúlt években 20-30 százalékkal nőt a piac. 2017-ben csupán 2320 motorkerékpárt adtak el itthon, ez 2019-re 4078-ra bővült. 2013-ban 1798 darabon volt az elmúlt évek mélypontja. Az Euro5-szabályozás 2020 januártól lép életbe, ez nem az autós Euro5-nek, hanem az Euro6-nak felel meg. "Egyre több olyan motort vesznek itthon, amelyek a napi felhasználásban előnyösek, sokan egy második autót váltanak ki motorral, ami jelentős környezeti terhelés-csökkentéssel jár" – tette hozzá Németh Gergely.