A gyártók szerint fel kell gyorsítani a töltőhálózat fejlesztését
Az Európai Bizottság gazdaságélénkítési csomagjának egymillió nyilvános töltőpont telepítése is a részét képezi, amit támogat az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA), valamint a harminc európai ország elektromosáram-termelő iparát képviselő Eurelectric is, azonban szerintük a töltőhálózat nagyobb léptékű fejlesztésére lenne szükség.
Az ACEA adatai szerint jelenleg 165 ezer töltőoszlop áll az autók és a haszongépjárművek rendelkezésére az EU-ban. Ahhoz, hogy az előírásokban foglalt szén-dioxid-kibocsátási célkitűzéseket elérhessék, 2030-ra mintegy 28-33 millió elektromosan tölthető, vagyis plug-in hibrid és akkumulátoros elektromos járműnek kell az unió útjain lennie, amihez az ACEA szerint 2025-re 2,4-2,8 millió, 2030-ra pedig 5,6-6,6 millió töltőpontnak kell elérhetőnek lennie unió szerte. 2025-re tehát legalább 14,5-szörös növekedésnek kell végbemennie.
Az ACEA és a Eurelectric azt állítják, hogy nem halad megfelelő ütemben a töltőinfrastruktúra bővülése, éppen ezért nemrég arra kérték az Európai Bizottságot, hogy a gazdaság járvány utáni talpra állását segítő terve keretében gyorsítsa fel a még 2014-ben elfogadott alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítéséről szóló irányelv (Alternative Fuels Infrastructure Directive – AFID) már régóta tervezett felülvizsgálatát. A hálózat fejlesztését kitűző irányelv már nincs összhangban a valós igényekkel, emellett a bizottság saját vizsgálata is kimutatta, hogy a tagállamok elmaradásban vannak az abban foglaltak megvalósításában.
Az eltérő igényeket is számításba kellene venni
A módosított irányelvnek sokkal ambiciózusabbnak kell lennie, és figyelembe szükséges vennie a járművek eltérő igényeit, hisz például a buszok és teherautók által támasztott követelmények, a méretükből, illetve nagyobb energiaigényükből fakadóan, eltérnek a személyautók által támasztottaktól.
Az Európai Bizottság jelentős összegeket szánna az építőipar megsegítésére felújítási, fejlesztési projektek támogatása által. Az ACEA és a Eurelectric úgy vélik, hogy ezek a projektek kiváló lehetőséggel szolgálnának töltőpontok épületekbe telepítésére, egy külön ezt a célt szolgáló pénzügyi keret hasznosításán keresztül.
Sok tényezőn múlik az elektromobilitás jövője
Kristian Ruby, a Eurelectric főtitkára elmondta, hogy a tiszta mobilitás megköveteli az akkumulátoros elektromos járművek piacra dobásának, illetve az infrastruktúra bővítésének felgyorsítását, ahogyan az elektromos hálózat és az akkumulátorok fejlesztését is. Szerinte ennek a négy pontnak a gazdaságsegítő tervek, valamint a mobilitás jövőjéről szóló párbeszéd középpontjában kell lennie.