Archív A chiphiányt követően sztrájk terheli a beszállítói láncokat

A chiphiányt követően sztrájk terheli a beszállítói láncokat

autopro.hu/Sz.N. | 2021.08.12 10:23

A chiphiányt követően sztrájk terheli a beszállítói láncokat

Fotó: Volkswagen Newsroom

Óvintézkedéseket vezettek be a Volkswagennél, hogy átvészeljék a német mozdonyvezetők szakszervezetének (GDL) sztrájkját. A vállalat mindeddig jól vette az akadályokat, nem tapasztalt fennakadást, azonban napokig elhúzódhat még a munkabeszüntetés.

Eddig jól reagált a mozdonyvezetők sztrájkja okozta kihívásokra a Volkswagen és az acélipari beszállító Salzgitter. A következő napokban különböző intézkedéseket léptetnek életbe, valamint folyamatos figyelemmel követik a kialakult helyzetet.

A Volkswagen és a Salzgitter a német mozdonyvezetők szakszervezetének sztrájkját eddig viszonylag sértetlenül megúszta. Az áruszállításban történt kiesés a kiszállításokra nézve mindezidáig nem járt komolyabb következményekkel – számolt be mindkét vállalat. Mindezek ellenére továbbra is figyelik a fejleményeket.

A VW megosztotta: „A következő napokban konszernszinten hasonló biztonsági intézkedéseket fogunk bevezetni.” Összességében a GDL sztrájkja még semmilyen következménnyel nem járt a Volkswagenre nézve – köszönhetően részben annak, hogy a német telephelyeken jelenleg szabadságolások folynak, így a termelés egyébként is alacsonyabb szinten zajlik.

Még napokig eltarthat a sztrájk

A Deutsche Bahn (DB) vasúttársaság teherszállítási ágazatában kedden 19 órától, a személyszállításban szerdán két órától sztrájkolnak a szakszervezet tagjai, akik egy belső szavazáson 95 százalékos arányban támogatták, hogy munkabeszüntetéssel küzdjenek a béremelésért.

A GDL legutóbb 2015-ben szervezett sztrájkot, a leghosszabb 138 óráig, csaknem hat napig tartott, és szakértői becslések szerint naponta nagyjából 100 millió euró kárt okozott a német nemzetgazdaságnak.

A GDL a DB 320 ezer dolgozója közül csupán nagyjából 37 ezret képvisel, de köztük van a vonatvezetők többsége, a munkabeszüntetés így országszerte járatkimaradásokhoz, késésekhez vezethet.

A szakszervezet 3,2 százalékos béremelést követel és prémiumot a koronavírus-járvány miatti nehézségekért. A munkaadó ugyancsak 3,2 százalékos béremelést ajánl, de fokozatosan vezetné be.

Erőfitogtatás a háttérben?

A járvány miatt eleve súlyos helyzetben lévő DB-nél induló sztrájk hátteréről a német sajtóban közölt első magyarázatok szerint a GDL-nek a bérezés mellett a társaságon belüli tekintélyének erősítése is fontos.

A GDL-ben mozdonyvezetők mellett vonatkísérők is tevékenykednek, de a DB szakszervezeti tag dolgozóinak döntő többsége a vasutas és közlekedési dolgozók érdekképviseletéhez (EVG) tartozik, és a GDL-t az eljelentéktelenedéssel fenyegeti egy 2015-ös törvény.

A jogszabály szerint valamennyi szakszervezet tárgyalhat a munkáltatóval a bérekről, munkakörülményekről, kollektív szerződésről, de mindig az a megállapodás érvényes, amelyet a legtöbb dolgozót képviselő szakszervezet kötött a munkaadóval, és a GDL-nek a DB nagyjából 300 telephelye, üzeme és egyéb szervezeti egysége közül alig húszban van többsége.

Figyelmeztetés a további beszállítói problémák előtt

A második legnagyobb német acélgyártó Salzgitter szerdai alapanyagellátása is nagyrészt normális keretek között zajlott. A vállalat azonban tapasztalhat még fennakadást. A Salzgitter szóvivője elmondta, hogy az ércszállítmányokat, például a hamburgi kikötőből, általában a Deutsche Bahn rakományosztálya kezeli elsőbbséggel.

A GDL-sztrájk bejelentését követően a gazdasági szövetségek és politikusok a beszállítói láncokat érintő veszélyekre hívták fel a figyelmet – éppen most, amikor sok helyen már sikerült megfékezni a járványkárokat a logisztikában.

Kiemelt Partnereink