Elemzések Van hova fejlődni a töltés megbízhatóságában

Van hova fejlődni a töltés megbízhatóságában

autopro.hu/V.T. | 2023.09.11 04:20

Van hova fejlődni a töltés megbízhatóságában

Fotó: Bosch Csoport

Az EcoG, egy müncheni székhelyű technológiai vállalat nemrég bemutatta „Töltési Megbízhatósági Mutatóját”. A cég reméli, hogy segíteni tud az elektromos autók töltésének megbízhatóbbá tételében, hiszen még bőven van hova fejlődni ezen a területen.

Hirdetés

Jim Farley szerint az e-autót vezető emberek nem az alacsonyabb hatótávtól, hanem a megbízhatatlan töltéstől tartanak igazán. A Ford vezérigazgatója egy Kalifornián és Nevadán átívelő túra közben jött rá erre. Míg ezekben az államokban meglehetősen jó a (Tesla) töltőhálózat kiépítettsége, addig országos szinten a SAE International felmérése szerint a töltési kísérletek 25-30 százaléka meghiúsul.

A megbízhatóság a világon mindenhol fontos szempont, így sehol sem kerülte el a döntéshozók figyelmét. Az Európai Unió követelményként jelölte meg az infrastrukturális céljai között a megbízhatóság bizonyos szinten tartását. Az Egyesült Királyságban bevezetésre került egy új szabály is 2023 júliusában, miszerint a közösségi töltőállomásoknak az idő legalább 99 százalékában működőképesnek kell lenniük.

Nem a töltési sebességen van a hangsúly

Azonban a töltés minősége nem csak az állomásokon múlik, a jármű is sokat számít. Az új Töltési Megbízhatósági Mutató (CRI) létrehozásához tíz nemzetközileg elérhető elektromos autót teszteltek. Ezek kiválasztásánál a CCS csatlakozó megléte és a népszerűség szerepeltek kritériumként. Az EcoG szándékosan nem fedi fel a tesztelt típusokat, ugyanis anélkül szeretne a megbízhatóságon javítani, hogy autógyártókat hasonlítana össze. A vállalat szerint a mutatót úgy alakították ki, hogy ezzel tisztázzák a gyártók számára, mi teszi megbízhatóvá a járművek töltését.

Hasonló mutatóktól eltérően, az EcoG CRI-ben nem játszik központi szerepet a töltés sebessége. Ehelyett ezek a tesztek azt mérik, hogy milyen megbízhatóan tudnak az e-autók megkezdeni és fenntartani egy töltési folyamatot, valamint, hogy megfelelően kommunikál-e az interfész a felhasználóval a hibák elkerülésének érdekében. A vállalat szóvivője szerint főként olyan problémás helyzeteket vizsgáltak meg, amiket a sofőrök nem tudnak maguk megoldani.

Az EcoG mutatója tizenhárom különböző, valós élethelyzeteket felvonultató tesztből áll össze, amik eltérő súlyozással rendelkeznek a végleges eredményben. A tesztek sok fejlődési lehetőséget tártak fel, nem csak a megbízhatósággal, hanem a használhatósággal kapcsolatban is.

Sokféle probléma merülhet fel

Ha például az indítási folyamatot nézzük, a cég azt vizsgálta, hogy a felhasználó meg tudja-e szakítani a töltést, hiszen rendkívül idegesítő lehet az ügyfél számára, ha nem képes leállítani a folyamatot - állítja az EcoG. Gyakori problémát jelent még a töltőkábel nem megfelelő csatlakoztatása, valamint a vezérlőjel-erősség gyengesége, így ezek is tesztelve lettek.

Tízből öt autó nem értesíti a felhasználót, ha rosszul lett csatlakoztatva a kábel, akinek így erről nincs tudomása hiba esetén. Az EcoG szerint ezt könnyen lehet javítani, valamint biztonsági kérdéseket is felvet, ha a töltés meg tud indulni rosszul csatlakoztatott töltővel is.

A szakemberek a vezérlő jel erősségét is ellenőrizték. A SLAC-nak (Signal Level Attenuation Characterisation) rövidített rendszer egy olyan szabvány, amivel a járművek és a töltőállomások egymáshoz tudnak kapcsolódni. Az autó kibocsájt egy jelet, amit az összes oszlop megkap, majd válaszolnak az autónak egy, a SLAC értéket is tartalmazó üzenettel, ebből tudja meg a jármű, hogy melyik oszlopnál töltődik. A tízből három autónál fordult elő, hogy túlságosan legyengült a jelerősség, ami megbízhatatlan töltéshez vezet - közölte az EcoG. A hiba fennállása ezesetben sem derül ki a felhasználó számára.

Maguk az e-autók is képesek problémát okozni. Ha az autó töltöttségi szintje csatlakoztatáskor eléri az előre beállított maximális szintet, akkor az autó nem fog tölteni. Nyolcból négy autó nem értesíti a felhasználót erről, aki így tanácstalanul áll a problémával szemben.

Az EcoG megállapítása szerint az említett kommunikációs és vezérlési problémák könnyen orvosolhatóak, mivel ezekhez elég lehet egy célzott szoftverfrissítés is.

Van még hova fejlődni

Ugyan a tesztelt járművek 37-től 100 százalékig terjedő megbízhatósági mutatóval zártak (közülük egy érte el a 100 százalékot), az átlagos mutató csupán 68 százalék, ami azt jelenti, hogy a töltések csupán egyharmada működik hiba nélkül.

Az alacsony átlagot más tanulmányok is alátámasztják. Például a JD Power felmérése szerint legalább minden ötödik töltési kísérlet kudarcba fullad.

„Átláthatóságot akarunk képezni a gyártó és a felhasználó számára, így csökkentve a töltések miatti aggodalmakat. Az autógyártókkal közösen szeretnénk a szintet 68 százalékról 100 százalékra emelni” – biztatta a gyártókat a csatlakozásra az EcoG vezérigazgatója, Jörg Heuer.

Az EcoG különféle oszlopoknál végezte a teszteket, azonban mindegyik a cég szoftverét futtatta. A vállalat referenciaterveket, töltésvezérlőket és vezérlőszoftvereket is kínál, valamint Európában a piac 15 százalékát birtokolja, de Indiában és Észak-Amerikában is aktív – írta meg az electrive.com.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink