Elemzések Változásokra kell készülnie a német autószektornak

Változásokra kell készülnie a német autószektornak

autopro.hu/V.M. | 2022.01.14 10:22

Változásokra kell készülnie a német autószektornak

Herbert Diess, a Volkswagen vezérigazgatója és Robert Habeck, mostani német gazdasági és klímaügyi miniszter még 2019-ben | Fotó: Volkswagen Newsroom

A „közlekedési lámpa” koalíció alkotta új német kormány felgyorsítaná az ország autószektorának elektrifikálását, illetve az ipar zöldítését, ezzel kétségessé téve sok autóipari munkahely és Németország nagy autógyártóinak jövőjét.

Hirdetés

Az új koalíciós kormány már csak azért is autóipart érintő változásokat vetít előre, mert a zöldek kapták meg a kulcsfontosságú gazdasági és klímaügyi tárcákat, amik élére Robert Habecket nevezték ki.

Németországban már most sem áll rosszul az elektrifikáció: 2021-ben közel 675 ezer plug-in hibrid és akkumulátoros elektromos autót értékesítettek az országban, amivel azok a teljes eladások 24 százalékát tették ki. Kérdés, hogy az átmenetet az új kormány mennyire lesz képes felgyorsítani.

Matthias Schmidt autóipari elemző szerint az iparág egy agresszívabb elektromos átállásra számíthat, és az új kormány a „katalizátora” lehet az akkumulátoros elektromos típusok eladás-növekedésének.

A koalíciós kormány 2030-ra 15 millió akkumulátoros elektromos autót szeretne Németország útjain tudni – ez azt jelenti, hogy azok értékesítését a mostani, évi 350 ezerről drasztikus mértékben szükséges növelni.

Schmidt arra számít, hogy 2025-ig fokozatosan fog emelkedni a tisztán elektromos autók értékesítése, azt követően pedig hirtelen fognak megugrani az eladások. Ahhoz persze, hogy a németek évi kétmillió vagy több – az eladások kétharmadát kitevő – ilyen járművet vásároljanak, elengedhetetlenek lesznek az állami támogatások.

Korán búcsúzhat a belső égésű motor

Ugyancsak a még nem végleges koalíciós tervek között szerepel a belső égésű motoros új autók értékesítésének néhány évvel a következő évtized közepe előtti betiltása, ami így megelőzné a 2035-ös dátumot, mikortól az EU csak zéró kibocsátású autók forgalmazását engedélyezné.

Az ambiciózus célokat a német autóipar vezetői eddig nem kommentálták. Ez alól kivétel Herbert Diess, a VW vezérigazgatója, aki még tavaly szeptemberben egy Twitter-bejegyzésében állt ki az elektrifikáció gyorsítása mellett.

Mindazonáltal az átmenet a 880 ezer embernek megélhetést nyújtó német autóipar sok állását sodorja veszélybe, amire korábban a Continental is felhívta a figyelmet. Még nem tudni pontosan, hogy az új kormányt mennyire fogja foglalkoztatni a munkaerőpiaci hatások csillapítása, egy korai jel alapján azonban a válasz az, hogy nem igazán.

Ez a korai jel a szintetikus üzemanyagok elutasítása – írja elemzésében az Autocar. Az e-fuel megnevezéssel is illetett, hidrogénből és szén-dioxidból képzett üzemanyagok karbonsemleges alternatívát nyújthatnak a belső égésű motorok hajtásához, ezzel kitolva azok életciklusát. Ezek az üzemanyagok egyúttal a nyersanyagéhes akkumulátorok alternatívájaként is szolgálhatnak. Schmidt szerint ugyanakkor a jelek arra utalnak, hogy a koalíciós kormány azon zöldlobbi-csoportok véleményén van, amik adóztatás útján ásnák alá az új üzemanyagok elterjedését.

Hiányzik az egység

A jövőt még bizonytalanabbá teszi, hogy a kormány álláspontjában felfedezhetőek ellentmondások, míg a nagy német autógyártók nem egyformán állnak a technológiaváltáshoz. A Volkswagen vezére a már említett Twitter-bejegyzésében ugyan kiállt az elektrifikáció gyorsítása mellett, ám a vállalat a BMW-vel egyetemben a COP26-on nem írta alá a zéró kibocsátású járművekről szóló deklarációt, ami nem tekinti kibocsátásmentesnek a szintetikus üzemanyagokat. Ezzel szemben a Mercedes az aláírók között volt, mivel indoklása szerint stratégiailag egy teljesen elektromos jövő felé orientálta magát.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink