Elemzések Újabb szöget ütnek a megfizethető autók koporsójába

Újabb szöget ütnek a megfizethető autók koporsójába

autopro.hu/P.B. | 2022.10.13 04:20

Újabb szöget ütnek a megfizethető autók koporsójába

Fotó: Pexels

Minden jel arra utal, hogy az Európai Bizottság a többszöri késlekedés után még októberben elfogadja az Euro 7 normát, amely az új járművek károsanyag-kibocsátásának legújabb és legszigorúbb korlátozása lesz – és várhatóan az utolsó is.

Hirdetés

A szabályozás tovább korlátozza a belső égésű motorokból származó olyan káros szennyező anyagok kibocsátását, mint a finomrészecskék, a szénhidrogének és a szén-monoxid. Ezzel felváltanák a jelenlegi, 2014 óta érvényben lévő Euro 6-os szabályozást.

Az Automotive News Europe cikke szerint valószínűleg az Euro 7 lesz az európai belső égésű motorok utolsó generációjának meghatározó szennyezési paramétere, újabb norma már nem várható, hiszen az EU azt tervezi, hogy 2035 után már csak zéró károsanyag-kibocsátású járműveket lehet újonnan forgalomba helyezni. Igaz, ha erre belső égésű motorra is képesek lesznek a gyártók, akkor azt is forgalmazhatják, magát a technológiát végül nem tiltották be.

Folyamatos csúszások

Az európai döntéshozók már hosszú hónapok óta szeretnék bevezetni az Euro 7-es környezetvédelmi normát, az autógyártók ugyanakkor hevesen ellenzik azt. Tavasszal az autopro.hu is beszámolt róla, hogy a Toyota Motor Europe vezető projektmenedzsere arról beszélt, senki sem érti ezt a szabályozást, maguk a döntéshozók sem.

A szabályozás tárgyalásának legutóbbi elhalasztása október 12-ről október 26-ra „vagy korábbi alkalomra” történt - közölte október 11-én a Bizottság. A politikusok még ebben a hónapban, azaz októberben szeretnének dűlőre jutni.

Miután az Európai Bizottság elfogadta a szabályokat, „együttdöntési” eljárás dönt a végső formáról és a végrehajtási folyamatról. Az Euro 7-es normák valószínűleg legkorábban 2025-től lépnek életbe – írja brüsszeli forrásokra hivatkozva az Automotive News Europe.

Az Európai Bizottság tisztviselői maguk is elismerték, hogy az Euro 7 bevezetése folyamatosan és túl sokat késik. Ez számos tényezőnek tudható be: a személygépkocsikra, motorkerékpárokra és haszongépjárművekre vonatkozó szabályok egyidejű megalkotásának bonyolultsága; az összes érdekelt fél prioritásainak elismerése; és még a Fit for 55 szabály is, amely 2035-ig nulla károsanyag-kibocsátást ír elő, erre pedig nem számítottak az Euro 7 elfogadási folyamatának indulásakor.

Az autógyártók nem örülnek

„Nem vagyunk túlságosan meggyőződve az Euro 7 előnyeiről” – mondta Paul Greening, az ACEA autógyártói szövetség emissziós és üzemanyagokkal foglalkozó igazgatója egy brüsszeli rendezvényen. Mind a szén-dioxid-kibocsátási célok, mind az Euro 7 a zéró kibocsátás motorja – mondta.

Valószínű forgatókönyv szerint az Euro 7-es szabályok a modellek egyetlen generációjára vonatkoznának 2026 körül, de 2035-re az új autóknak csak elenyésző százaléka kerül forgalomba benzin- vagy dízelmotoros hajtáslánccal.

Mivel sok autógyártó már bejelentette, hogy 2030-ig csak nulla károsanyag-kibocsátású járműveket kíván piacra dobni, az Euro 7-be való nagy beruházásnak „nincs értelme” – válaszolta Greening a brüsszeli rendezvényen feltett kérdésre.

Panagiota Dilara, az EB járművek károsanyag-kibocsátásával foglalkozó csoportvezetője elmondta, hogy az Euro 7 sokkal többről szól, mint a személygépkocsik károsanyag-kibocsátása. Ez magában foglalja a teherautókat is – amelyek 2035-re valószínűleg nem lesznek teljesen elektromosak –, valamint a járművek nem üzemanyag-kibocsátását, például a fékport és a gumiabroncs-részecskéket is.

Vége lehet az olcsó kisautók korszakának

Az utóbbi két évben a folyamatos válság miatt az egekbe ugrott az új autók ára. Egyre inkább szűkül a megfizethető kisautók szegmense, erre az elektromobilitás amúgy is rátett több lapáttal, hiszen egy elektromos autó előállítási költsége magasabb, mint egy belső égésű motorral szerelt társáé. AZ Euro 7-es norma tovább nehezítené a gyártók dolgát, lényegében nem is érné meg nekik kisebb autókat gyártani.

Thomas Schäfer, a Volkswagen brand vezetője korábban egy interjúban arról beszélt, a tervezett Euro 7 károsanyag-kibocsátási szabvány miatt jelentősen emelkedni fog a belső égésű motorral szerelt autók ára. A bonyolultabb kipufogógáz-tisztítás miatt a járművek egyenként 3-5000 euróval drágulhatnak. Egy kisautónál ezeket a többletköltségeket aligha tudják beépíteni az árba.

Magyarországon a forint folyamatos romlása miatt még inkább érzékelhető a jelenség, az autopro.hu már nyáron is arról írt, hogy alig kapni ötmillió forintnál olcsóbb új autót – a helyzet azóta csak romlott.

Érdekesnek találta ezt hírt? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink