Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Világszínvonalú robotsebészet a Debreceni Egyetemen
2024.05.17 12:17A Peugeot nyolc év garanciát vezet be az elektromos autókra
2024.05.17 10:21A takarékosság bajnoka az Airbus helikoptere
2024.05.17 09:22Az EU is büntetővám bevezetését tervezi a kínai elektromos autókra
2024.05.17 08:18Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Új megoldások segítenek kielégíteni a lítiumigényt
Az elektromos autók értékesítésének gyors növekedése még a chiphiány és a világjárvány alatt sem látszik megállni. A trend nem csupán az akkumulátorgyártás, de a lítiumkitermelő-kapacitások gyors növekedését is megköveteli. A kitermelés növelésében az új forrástípusok kiaknázása és új technológiák is szerephez fognak jutni.
A McKinsey lítiumkitermelés fejlődését taglaló elemzése szerint 2030-ig a lítiumion akkumulátorok iránti igény összetett éves növekedési rátája 30 százalék lesz, így a következő évtized elejére évi 4000-4500 gigawattóra akkumulátorkapacitást tehet ki a globális igény.
Ennek megfelelően a lítium iránti kereslet is hasonló mértékben, évi átlag 25-26 százalékkal fog emelkedni, 2030-ra 3,3-3,8 millió tonna lítium-karbonátnak megfelelő mennyiséget érve el. Továbbá az elektrifikáció azt is jelenti, hogy míg 2015-ban a lítiumkereslet kevesebb mint 30 százalékát adta az akkumulátorgyártás, 2030-ra ez az arány 95 százalék lesz.
És hogyan alakul a kitermelés?
Hogy 2030-ra évi 3,3 millió tonna lítium álljon rendelkezésre, a lítiumkitermelésnek gyors ütemben, évente átlagosan 25 százalékkal kell növekednie. Az eddig bejelentett, illetve várhatóan a közeljövőben bejelentésre kerülő projektekkel számolva a McKinsey a következő évtized elejére 2,7 millió tonnára teszi a globális lítiumtermelést, a fennmaradó igényt pedig várakozásai szerint további, még nem ismertetett beruházások fogják fedezni.
Ma a lítium 98 százalékát Latin-Amerikában, Ausztráliában és Kínában termelik ki, a jövőben azonban Európa, Oroszország és a Független Államok Közösségének más tagországai is fel fognak kerülni a térképre.
A termelésnövekedéshez geotermikus források és olajmezők is, azaz nemkonvencionális lítiumforrások, valamint új kitermelési technológiák is hozzá fognak járulni.
Beérnek a feltárások gyümölcsei
Jelenleg a világ számos országában folynak kutatások lítiumlelőhelyek feltárása érdekében, kezdve a ma is fontos termelőktől, mint Argentína vagy Kína, a ma még be nem kapcsolódott országokig, mint az USA, Kanada, Thaiföld és az Egyesült-Királyság. Az itt újonnan felfedezett konvencionális forrásokra, például sósoldatokra építve 2030-ig várhatóan jelentős új kapacitások válnak aktívvá.
Új típusú források, új technológia
Ugyancsak plusz kapacitással szolgálhatnak a nemkonvencionális források. A geotermikus források kiaknázására már folyamatban van kitermelőhelyek létesítése Európában és Észak-Amerikában olyan autógyártók támogatásával, mint a Renault, a Stellantis vagy a General Motors.
Észak-Amerikában emellett olyan projektek is futnak, melyek célja lítium kinyerése a kőolajjal együtt felszínre hozott vízből. Bár ezekben a vizekben alacsony a lítiumkoncentráció, kiegészítő forrást jelenthetnek.
Hogy a nemkonvencionális forrásokból lítiumot lehessen kinyerni, a korlátozottan már ma is alkalmazott közvetlen lítiumkinyerés eljárására lesz szükség. Bár megvalósítása többféle képen is lehetséges, mindegyik módozatban közös, hogy a lítiumot tartalmazó oldatot egy olyan anyagon, például membránon folyatják át, ami megköti a fémet. A mai lítiumbányákban is alkalmazható technológia több előnnyel is jár: kevesebb vegyszer- és vízhasználatot igényel, költség- és időcsökkentő, valamint a mainál kétszer nagyobb hozamot ígér.
Korlátozott újrahasznosítás
Mivel egy autóban 15 évig működhet egy akkumulátor, ami után először másodlagos felhasználásra kerül, az akkumulátorok újrahasznosításából 2030-ban még nem fog sok lítium származni. A McKinsey előrejelzése szerint a teljes éves termelés 6 százaléka lesz újrahasznosított.
Van vészforgatókönyv is
Amennyiben a termelési kapacitások mégsem követnék a kereslet növekedését, lehetőség van eladásra kész érc (direct shipping ore - DSO) feldolgozására. Egy barnamezős bányából kevesebb, mint egy év alatt meg lehet kezdeni a szállításokat. A DSO feldolgozása költségesebb és nehezebb, de megvalósítható, ahogy az 2018-ban is kiderült. Akkor a kínai feldolgozók mindössze 0,7 százalék tartalmú spodument importáltak Ausztráliából, hogy kielégíthessék a keresletet.
Lehet nem is kell majd annyi lítium?
A válasz a lítium kiválthatóságára, legalábbis a mobilitás esetében, a McKinsey szerint egyértelműen nem. Ahogy elemzői írják, a lítiumion akkuk egyetlen potenciális alternatívája a nátriumionos technológia, ami azonban csak alacsony teljesítményt megkövetelő alkalmazásokat tud majd kiszolgálni. Éppen ezért arra kicsi az esély, hogy az előrejelzettől elmaradjon a lítiumkereslet 2030-ra.
Lesz elég lítium, de csak, ha tesznek érte
A McKinsey előrejelzése szerint tehát a lítiumkitermelés képes lesz követni a növekvő igényeket, és nem fog hiány kialakulni. Ugyanakkor ennek érdekében az ellátási lánc minden szintjén cselekvésre van szükség.
Elengedhetetlen az új technológiákba, mint a közvetlen lítiumkinyerésbe fektetni, ahogy az új termelőhelyek felkutatására is szükség van. Továbbá az autógyártóknak ajánlott ideje korán jelezniük várható lítiumfelhasználásukat, mivel így a bányáknak elég idő állna rendelkezésre kapacitásaik adaptálásához.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!