Elemzések Új, környezetbarát üzemanyagot tesztel az ADAC

Új, környezetbarát üzemanyagot tesztel az ADAC

autopro.hu/K.K. | 2022.12.06 10:22

Új, környezetbarát üzemanyagot tesztel az ADAC

Fotó: Pexels

Az EU belső égési tilalmának célja, hogy az elektromos autókat alternatíva nélkülivé tegyék. A szintetikus üzemanyagok és más öko-üzemanyagok ellen komoly lobbit folytatnak az elektromosautó-pártiak. Most először végeztek független tesztet, hogy megállapítsák, mire is jó igazán a környezetbarát üzemanyag.

Az ADAC öt különböző személyautó típust vizsgált meg 100 mérésben, hogy megállapítsák a járművek mennyire bírják el az új, környezetbarát üzemanyagokat és hogy milyen károsanyagokat bocsátanak ki. A szakemberek jó minősítést adnak a szintetikus üzemanyagoknak:

„a laboratóriumi vizsgálatok azt mutatták, hogy a szintetikus üzemanyagok problémamentesen működnek mindaddig, amíg a modellek az adott üzemanyaghoz engedélyezettek. A mérések megerősítették, hogy az alternatív üzemanyagok által nem rosszabbodik a károsanyagkibocsátás” – közli az ADAC.

Mik azok az e-üzemanyagok?

Az eredmény ellentmond az állításoknak, amelyeket a Transport & Environment (T&E) lobbiszövetség az e-üzemanyagok egy állítólagosan rossz károsanyagkibocsátási mérlegéről állított. Az e-üzemanyagok szintetikusan előállított hajtóanyagok, amelyek szél- vagy napenergiával termelődnek és így sokkal inkább környezetbarátnak mondhatók, mint a hagyományos benzin vagy gázolaj. A Porsche egy patagóniai tesztüzemben már állít elő ilyen környezetbarát üzemanyagot.

Az olyan vállalatok, mint a Saudi Aramco, az öko-üzemanyag tömeggyártását tervezik, hogy az a költségoldalon is piacképes legyen. Mert jelenleg még túl drága a szintetikus üzemanyagok előállítása. További alternatívák a fosszilis üzemanyagokkal szemben a maradék anyagokból előállított üzemanyagok, mint a például a HVO.

Környezetbarát üzemanyagot minden autó tankolhat

Az ADAC-nak szüksége van arra, hogy erősebben összpontosítson az e-üzemanyagokra, mint az elektromobilitás kiegészítésére. „Most meg kell ragadni a lehetőséget, hogy az e-üzemanyag hozzáadása által folyamatosan csökkentsük a fosszilis részarányt és így jelentősen hozzájárulunk a környezetvédelemhez” – mondta Karsten Schulze, az ADAC technológiai vezérigazgatója.

Az ADAC szerint a jelenlegi vizsgálathoz csak prototípus szintetikus üzemanyagok álltak rendelkezésre, ami egy jó minőséget tüntet fel, de jelenleg még nem használják ki a mesterségesen előállított üzemanyagokban rejlő lehetőséget.

„Egy ideálisan megtervezett e-üzemanyag végső soron pozitív hatással lenne a légtisztaság megőrzésére, mivel például az aromás anyagok csökkentett aránya az üzemanyagban alacsonyabb részecskekibocsátást eredményezhet” – állítja az ADAC mérnöke.

További autóklub támogatja az e-üzemanyagokat

A zöld vezetésű gazdasági- és környezetvédelmi minisztérium elutasítja a szintetikus üzemanyagokkal kapcsolatos eddigi eredményeket, mert aggódik, hogy veszélybe kerülhet az elektromobilitás felfutása. Más országok, mint például a skandináv államok vagy az Egyesült Államokban Kalifornia már előrébb vannak és erősen az öko-üzemanyagra hagyatkoznak, hogy párhuzamosan az elektromos autók növekvő számával az közlekedés szén-monoxid mérlegét gyorsan javítsák.

Michael Haberland is, az autómobil klub elnöke is támogatja az ADAC indítványát. „E-üzemanyagok nélkül nem megy, egyszerűen tiszta üzemanyagra van szükségünk a belső égésű motorok hatalmas flottájához, amelyek még sokáig létezni fognak. A tiszta elektromos mobilitás egy illúzió és fizikailag nem elérhető” – mondja Haberland a Focus-nak.

Mint ismert, az Európai Unió 2035-től be akarja tiltani az összes belső égésű motorral szerelt új autók regisztrációját és csak az elektromos járművek forgalmazását engedélyezné. Még mindig nem világos, hogy vannak-e kivételek az e-üzemanyaggal hajtott autók esetében, erről tárgyalások folynak. 2026-ban meg kell vizsgálni, hogy az elektromobilitás ténylegesen milyen mértékben járul hozzá a kibocsátás csökkentéséhez az EU-ban, ez alapján felülvizsgálják a szabályozást is.

Thierry Breton, az Európai Unió belső piaci biztosa aggodalmát fejezi ki amiatt, hogy a belső égésű motorok betiltása az EU-ban a tervek szerint megvalósulhat-e 2035-ben.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink