Elemzések Svájcban korlátozhatják az e-autók használatát

Svájcban korlátozhatják az e-autók használatát

autopro.hu/K.K. | 2022.12.20 07:22

Svájcban korlátozhatják az e-autók használatát

Fotó: Pixabay

Svájcban komolyan aggódnak egy téli áramszünet miatt, emiatt radikális megszorításokat készítettek elő, ezek közé tartozik az elektromos autók vezetési tilalma is. Jogos a feltételezés, hogy akár más országokban – például - Németországban is lehetnek hasonló korlátozások.

Hirdetés

A vízenergiának köszönhetően Svájc rendelkezik Európa egyik legkörnyezetbarátabb áramforrásával, ám most az alpesi köztársaság fél az áramszünettől. „Télen az ország nagy mennyiségű áramot importál. 2021-ben ez 5,7 milliárd kilowattóra volt, ami főként Franciaországból és Németországból származott” -számol be a Golem technológiai portál. Vagyis a francia atomerőművek vagy az időnkénti német szélenergia-többlet nélkül valószínűleg kialszanak a lámpák Svájcban.

Az energiaválság okán Franciaország és Németország esetében is erősen bizonytalan a svájciak kisegítése a télen - Franciaországban az atomerőművek sok meghibásodása, Németországban a szél- és napenergia kiszámíthatatlan rendelkezésre állása, a téli gyenge napenergia-hozamok és az akut gázhiány okozhat gondot. Ezen okból Svájc most az áramkimaradások nagy kockázatával számol, ezért korlátozásokat vezetnek be az alpesi országban.

Vannak olyan előírások, amelyek szerint a mosógép maximum 40 Celsius-fokon működhet, vagy a hűtőszekrényeket nem szabad hat fok alá hűteni. Minden, ami csak a kényelmet szolgálja - mint például a szaunák, gőzfürdők - csak korlátozottan használhatóak az otthonokban.

Sebességkorlátozás az autópályán

A tiltólistán a kereskedelmi és magánszektor elektromos készülékeinek üzemeltetésére vonatkozó kiterjedt szabályok mellett az autóforgalom korlátozásai is szerepelnek. Egyrészt a svájci autópályákon a sebességkorlátozást 120 kilométer/óráról 100 kilométer/órára kívánják csökkenteni. De ami igazán nehéz lesz az elektromos autók vezetői számára, hogy áramhiány esetén eltilthatják őket a vezetéstől.

A tervezet szó szerint kimondja: „az elektromos autók magáncélú használata csak feltétlenül szükséges utakra (például szakmai gyakorlat, bevásárlás, orvoslátogatás, vallási rendezvényeken való részvétel, bírósági tárgyalásokon való részvétel) engedélyezett."

Nagy csapás lenne

Különböző sajtóértesülések szerint ez körülbelül 110 ezer sofőrt érintene Svájcban - és természetesen végzetes lenne az e-mobilitás felfutása szempontjából: ki vesz még mindig elektromos autót, ha számolni kell azzal, hogy nem tud vele bármikor közlekedni, főleg télen

Az Auto Schweiz lobbiszervezet ügyvezető igazgatója, Andreas Burgener szerint Svájcban az e-autók villamosenergia-szükséglete a teljes szükséglet mindössze 0,4 százalékát tette ki 2021-ben, ezért a szervezet küzdeni fog a korlátozások bevezetése ellen.

A Focus megkérdezte a német közlekedési és gazdasági minisztériumot, hogy lehetnek-e hasonló korlátozások Németországban – a minisztérium válasza még várat magára.

Problémákat okozhat, hogy a töltés nem feltétlenül akkor történik, amikor a vezetőnek szüksége van rá, hanem akkor, amikor éppen elegendő áram áll rendelkezésre. Az akkumulátoros autókat általában otthon, a garázsban töltik. A 3,4; 7,4; 11 vagy maximum 22 kilowatt töltőkapacitású speciális fali dobozokból lényegesen több áramot fogyasztanak, mint egy háztartási gép. A korlátozó tényező nem csak az otthoni hálózat, hanem az autó integrált töltője is. Gyakran a doboz elérhető töltőkapacitása egyáltalán nem használható ki.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink