Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Törökország lendíti előre a Fordot
2024.05.01 12:22Eredményesen fejleszti az ellátási láncokat az MI
2024.05.01 04:21Új központot épített a szegedi Stravaco
2024.04.30 17:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Sok százmilliárd euró adóbevételt generálnak az európai gépkocsik
A legfontosabb európai uniós piacokon évente összesen 398,4 milliárd euró adóbevétele származik az államoknak a gépkocsikhoz kötődő adókból – derül ki az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) gépkocsivásárlással és -tartással kapcsolatos európai adóterheket összefoglaló, Magyarországra is kitérő kiadványából.
A szervezet megjegyzi, hogy ez az összeg három százalékkal magasabb, mint a tavaly mért, egyúttal, hogy két és félszeresen haladja meg az Európai Unió teljes költségvetési keretét.
A kiadvány a bevételek összesítésénél a 13 olyan uniós tagállam legfrissebb (2018-2020 közötti) adataival dolgozik, melyek esetében rendelkezésre állnak adóbevételekkel kapcsolatos adatok. A legnagyobb, 99,9 milliárd eurós bevételre Németország tesz szert, ami egyúttal az EU legnagyobb, 6,2 darabot számláló jármű-állományával is rendelkezik.
Az adók nagyságáról többet mondó, járművenkénti átlagos adóterhet tekintve az élen Belgium van, 3187 euróval. A dobogó kettő alsóbb fokán Ausztria és Finnország áll, 2678 és 2523 euróval. A legkevesebbet Görögországban és Spanyolországban kell a járművek után fizetni, ezekben az országokban az adó átlagos éves értéke csupán 1.264 és 1.068 euró.
A bevételek mintegy fele, több mint 191 milliárd euró az üzemanyagok, valamint kenőanyagok után szedett adókból tevődik össze, míg a második legnagyobb hányada, körülbelül 82 milliárd euró a jármű-értékesítésre, a szervizelésre és az alkatrészekre kivetett áfából származik. Az egyéb, a járműtartáshoz kötődő, illetve az értékesítési és regisztrációs adók mintegy 58, 35 és 17 milliárd eurót tesznek ki.
Az elektrifikációba kell visszaforgatni
Eric-Mark Huitema, az ACEA főigazgatója a statisztikákhoz hozzáfűzte, hogy a gépjármű-, út- és üzemanyagadókból származó „hatalmas összegű” állami bevételeket a töltőhálózat fejlesztésére kellene fordítani, amit az alternatív hajtású járművek gyorsan növekvő piaci részesedésével magyarázott.
Mint elmondta, az EU-ban az első negyedévben értékesített járműveknek majdnem 14 százaléka volt elektromosan tölthető. „Azonban ez a trend csak akkor fenntartható, ha a kormányok növelik infrastrukturális befektetéseiket” – tette hozzá.
Nem is olyan sok az adó az üzemanyagon
Az egyes adónemeket külön, már minden EU-s országban tekintve kiderül, hogy a benzint, Szlovénia és Belgium kivételével minden országban nagyobb adó terheli, mint a gázolajat. Érdekesség, hogy a helyi átlag- és reálkeresettől elvonatkoztatva mind a kettő tüzelőanyagot Magyarországon terheli a legkevesebb adó, konkrétan 317 euró a dízel és 345 euró a benzin ezer literjére vonatkoztatva. A gázolajat a legnagyobb mértékben, 617 euróval Olaszország, míg a benzint, 813 euróval Hollandia adóztatja.
Az új gépkocsik után fizetendő áfa tekintetében ugyancsak kiemelt Magyarország pozíciója, ám már nem jó értelemben, ugyanis 27 százalékkal nálunk kell a legtöbbet fizetni.