Elemzések Sok gondot fognak még okozni a tengeren az e-autók

Sok gondot fognak még okozni a tengeren az e-autók

autopro.hu/P.B. | 2023.07.28 16:47

Sok gondot fognak még okozni a tengeren az e-autók

Fotó: MURER-Feuerschutz

Egyre népszerűbbek az elektromos autók globális szinten, főleg a nyugati világban. Emiatt egyre több ilyen járművet szállítanak a világban ide-oda, ám ez fokozottan tűzveszélyes művelet, és komoly gondokat okozhat még a jövőben.

Mint ismert, július 25-én éjjel a panamai zászló alatt közlekedő Freemantle Highway nevű teherhajó 3783 autóval a fedélzetén kigyulladt. A németországi Bremerhaven kikötőjéből induló és az egyiptomi Port Szaidba tartó hajón egyelőre ismeretlen okból keletkezett a tűz a hivatalos álláspont szerint, ám a hajó japán tulajdonosát idézve a holland közmédia azt közölte, hogy a hajón szállított 498 elektromos autó (az első becslések mindössze 25 e-autóról szóltak) egyike kaphatott lángra. A hajó tulajdonosa, a japán Shoei Kisen közlése szerint együttműködik a hatóságokkal a tűz megfékezése érdekében.

Bár a logisztikai vállalatok kénytelenek foglalkozni azzal a kockázattal, hogy az elektromos járművek lítium-ion akkumulátorai kétszer akkora energiával égnek el, mint egy normál tűz, a Reuters által megkérdezett tengerészeti és biztosítási szakemberek szerint a hajózásban sokan nem tartottak lépést a fejlődő technológiával.

Az Allianz Global Corporate & Specialty jelentése szerint 2022-ben 209 hajótüzet jelentettek, ami egy évtizede a legmagasabb szám, és 17 százalékkal több, mint 2021-ben. Azt azonba nem tudni, ebből mennyi esetben volt érintett elektromos jármű. Az Európai Tengerbiztonsági Ügynökség egy márciusi jelentésében közölte, hogy „a rakománytűz-balesetek nagy részében… lítiumion akkumulátorok” érintettek.

Veszélyes üzem

A lítiumion akkumulátorok egyik veszélye a „termikus kifutás”, vagyis a hőmérséklet gyors és megállíthatatlan emelkedése, amely nehezen oltható tüzekhez vezet az elektromos járművekben. Az autókat szállító hatalmas hajókon lévő tűzoltórendszereket nem az ilyen a forróbb tüzekre tervezték.

„A hajózási társaságok és a szabályozó hatóságok igyekeznek utolérni a technológiai fejlődést” – mondta Douglas Dillon, a Pennsylvania állambeli Tri-state Maritime Safety Association ügyvezető igazgatója.

A közelmúltban bekövetkezett tűzesetekkel kapcsolatos veszteségek a rakományt szállító autógyártók biztosítási költségeinek növekedéséhez vezetnek, és valószínűleg a hajótulajdonosok költségei is növekedni fognak – mondta John Frazee, a Marsh biztosítási bróker ügyvezető igazgatója az esettel kapcsolatban.

A kockázatokat súlyosbítja a cégek által alkalmazott üzleti modell. Az olyan autószállítókat, mint az égő hajó, „RoRo” néven ismerik, ami a roll-on/roll-off, vagyis az autók be- és kirakodásának módja. A RoRo-k olyanok, mint az úszó parkolóházak, és tucatnyi vagy több emeletük lehet több ezer jármű szállítására, mondták az iparági tisztviselők. A parkolókkal ellentétben azonban a hajókon az autók a lökhárítótól a lökhárítóig parkolnak a lehető legjobb helykihasználás elérése érdekében.

Nehéz az oltás

A fentiek miatt az ilyen hajók oltása is nehézkes. A Reuters által idézett szakértő szerint nincs módja annak, hogy egy védőfelszerelésben lévő tűzoltó a tűzfészekhez jusson egy ilyen hajón. Ezzel szemben az elektromos autókat szállító vonatok és a teherautók esetében a tűzoltás sokkal egyszerűbb, elég csak leválasztani az adott pótkocsit, és így nem terjed tovább a tűz.

A tengeri biztonságra vonatkozó előírásokat meghatározó szervezetek jövőre új intézkedéseket terveznek az elektromos járműveket szállító hajókra vonatkozóan, tekintettel a teherhajókon egyre növekvő számú tüzekre – tudta meg a Reuters. Ez magában foglalhatja a hajókon elérhető vízzel oltó készülékek típusára vonatkozó előírásokat, valamint az akkumulátor töltési szintjét, ami befolyásolja a gyúlékonyságot.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink