Elemzések Senki sem számított a CNG árának ilyen megugrására

Senki sem számított a CNG árának ilyen megugrására

Pörge Béla | 2022.10.18 04:23

Senki sem számított a CNG árának ilyen megugrására

Fotó: Pörge Béla

Az energiaárak egyre brutálisabb mértékű megemelkedése többek között a tömegközlekedési vállalatokat is nehéz helyzetbe hozta. Jelenleg különösen azok vannak nehéz helyzetben, akik a gázüzemre tettek néhány éve, de a villanyáram drágulása minden nagyobb városban gondot okoz a szolgáltatóknak.

Ahogyan az autopro.hu beszámolt róla, Miskolcon kényszerintézkedéseket kellett bevezetni a CNG árának drasztikus megemelkedése miatt. Lukács Zsolt, az MVK Zrt. autóbuszközlekedési igazgatója lapunk kérdéseire egyrészt megerősítette a hírt, miszerint a dízelbuszok ismét nagyobb teret kapnak a miskolci tömegközlekedésben, másrészt ismertette is a társaság helyzetét.

„2021 őszén az energiaárak lendületes emelkedésnek indultak, ez jelentősen nehezítette, nehezíti az MVK működését, hiszen a közlekedési vállalat költségeit legnagyobb mértékben a gázárak, a villamos energia ára, valamint a gázolaj ára befolyásolja. A gázárak változása a flotta gerincét adó 75 darabos CNG autóbusz-állomány működtetésének költségeit befolyásolja, a villamos energia a 31 darab villamos, illetve a 2022 augusztusában használatba vett 10 darab elektromos autóbusz üzemeltetéséhez szükséges, végezetül pedig a CNG flottát dízelüzemű autóbuszok egészítik ki” – írta Lukács Zsolt.

Brutális áremelkedés

A CNG árának változását nem hétről hétre szenvedte el az MVK, miután a társaság hosszabb távú szerződésekkel oldja meg az üzemanyag beszerzését. Október volt a fordulópont, ezért most jött el a kényszerintézkedések ideje.

„A CNG üzemanyagot vizsgálva, azt 2022. október 1-ig 180 forint + Áfa/kilogrammos áron vásárolta az MVK a 2021/2022. gázévi szerződés alapján. A következő, 2022. október 1-től induló időszakra kiírt közbeszerzési eljárásra egyetlen szolgáltató jelentkezett, aki 2022. október 1-től 2243 forint + Áfa /kilogrammos áron biztosította volna a földgázt. Tekintettel arra, hogy ez a magas ár kigazdálkodhatatlan lett volna, sor került a közbeszerzés érvénytelenné nyilvánítására. Ezt követően KEF-en keresztüli eljárás indult, ahol – a gázév során is változó árképzés mellett – 1213 forint + Áfa /kilogramm áron juthat az MVK Zrt. a gázhoz” – árulta el az autóbuszközlekedési igazgató.

Lukács Zsolt hozzátette, hogy önmagában ez a gázár-növekedés az MVK Zrt. számára a CNG üzemű flottára vonatkoztatva éves szinten várhatóan 2,7 milliárd forint költségnövekedést eredményez. 2016-tól a járművek üzembeállítása óta a CNG volt a legolcsóbb üzemeltetési forma a társaságnál, az üzemanyagköltségeket tekintve.

„Ilyen szintű drágulás mellett is azon dolgozunk, hogy a közlekedés fenntartható és működőképes legyen. Ennek egyik eleme valóban az, hogy a drága fenntartású CNG járművek számát csökkenti az MVK, és az olcsóbb üzemanyaggal közlekedő járművek közlekedését helyezi előtérbe. Hangsúlyozzuk, amikor az MVK Zrt. és a város elindította a járműállomány korszerűsítési programját a környezettudatosság jegyében, senki nem számolt olyan lehetetlen helyzet előállásával, mint a jelenlegi, hogy nagyságrendekkel olcsóbb lesz üzemeltetni egy dízelüzemű autóbuszt, mint egy környezetkímélő, sűrítettföldgáz-üzeműt” – írta Lukács.

Intézkedések a fővárosban

Korábbi cikkünkben említést tettünk róla, hogy a BKV is rendelkezik gázüzemű autóbuszokkal. Egész pontosan a 2022 októberi állás szerint 53 ilyen jármű található a fővárosi közlekedési társaság állományában, egy kivétellel ezek használtan beszerzett Van Hool típusú buszok (az egy kivétel egy CNG-s Mercedes-Benz Citaro, mely egy korábbi, szintén használtan beszerzett flotta tagja volt, ám abból a többi buszt a tartályok elöregedése miatt már selejtezte a BKV).

Információink szerint október végétől ezen gázüzemű buszokat csak munkanapokon, akkor is rövidebb fordákon (jellemzően csak nappal és főleg csúcsidőben, többek között éjszakai járatokon nem) veti be a BKV, valamint a következő másfél évben fokozatosan kivezeti őket az állományból. Természetesen ez egy jelenlegi terv, az energiaárak változása és a további buszbeszerzések módosíthatják ezt a menetrendet.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink