Elemzések Saját e-motorokat gyártanának az OEM-ek

Saját e-motorokat gyártanának az OEM-ek

autopro.hu/V.M. | 2022.02.25 16:22

Saját e-motorokat gyártanának az OEM-ek

Fotó: BMW Group PressClub Global

Az elektrifikáció egyes területeken átírja a beszállítók és az OEM-ek autógyártásban vállalt szerepét. Ilyen terület a villanymotorok készítése is, amiben a beszállítók kétségkívül nagy szerepet fognak kapni, mindazonáltal vannak autógyártók, melyek egyértelműen az elektromos hajtásegységek saját tervezését és gyártását preferálják.

Hirdetés

Az akkumulátorok mellett az elektromos hajtáslánc másik legfontosabb eleme az elektromos motor, amit gyakran egybe építenek az inverterrel és a teljesítményelektronikával. Hatékonyságuknak köszönhetően az egyszerű felépítésükben nem történt sok változás az elmúlt fél évszázadban. Ahogy azonban a villanyautók gyártása felfut, egyre több erőforrás áramlik az elektromos motorok fejlesztésébe és gyártásába.

Az még kérdéses, hogy a fejlesztésben és a gyártásban maguk az autógyártók vagy a beszállítóik fognak vezető szerepre szert tenni, azonban valószínűnek tűnik, hogy az utóbbiak sokkal nagyobb szerephez fognak jutni, mint a belső égésű motorok esetében. Így látja ezt Jeff Hemphill, a Schaeffler műszaki vezetője is, aki a SAE Internationalnek válaszolva elmondta, hogy az OEM-ek körében a motorok beszerzésére, házon belüli gyártására, illetve beszerzett alkatrészekből összeszerelésére egyaránt lesz példa.

Saját fejlesztés, saját gyártás

Mostanáig számos nagy autógyártó jelezte, hogy házon belül tervezi tartani az elektromos motorok tervezését és gyártását, ezek között van például a General Motors. Egy másik amerikai gyártó, a Ford nem tett még hasonló bejelentést, azonban jelezte, hogy a Mustang Mach-E-hez és a Ford F-150 Lightninghoz tervezett új, állandó mágneses motorok saját fejlesztések és a gyártás is házon belül folyik vagy fog folyni 2022-től.

Európában a BMW a közelmúltban közölte, hogy félmilliárd euróból bővíti a dingolfingi üzemét, hogy megkezdhesse az e-drive villanymotor-moduljának gyártását. A dingolfingi és más német üzemekben készülő modulok 2022-ben több mint félmillió elektromos autó legyártását fogják támogatni.

Persze a beszállítók csakugyan aktívak az elektromos motorok készítésében. Sokuk a villanymotort és a kapcsolódó tengelyt integráló egységek, az úgynevezett e-tengelyek fejlesztésébe fektetnek – ilyen vállalatok a Bosch, a ZF, a Schaeffler és a BorgWarner is. Az e-tengelyek előnye, hogy segítségükkel könnyen és viszonylag olcsón tervezhetőek összkerékhajtású konstrukciók.

Egy valami biztos: a fejlődés

Akárkié is lesz a vezető szerep az elektromos motorok fejlesztésében, a technológia fejlődése biztosnak tűnik. Patrick Curran, a GM egyik hajtásegység-fejlesztő mérnöke szerint a technológia fejlődésével a konvencionális állandómágneses motorok még többre lesznek képesek. Például növelhető lesz a sebességük, emellett az áttételek változtatásai is teret ad fejlesztéseknek, a sebesség és a nyomaték változtatásának. „Sok mindent csinálhatunk. Ahogy a technológia fejlődik, a sebesség nő” – fogalmazott Curran.

Egy másik fejlesztési irány a motorokat megdrágító ritkaföldfémek „száműzése”, amivel például a Toyota és a Honda évek óta foglalkozik. „A gyártók érdeke, hogy minél kevesebb kerüljön a motorokba a ritkaföldfémekből, amiket később talán teljesen száműzni lehet. A következő kérdés megválaszolásánál jön képbe a tudomány: hogyan érjük el az azonos hatékonyságot és nyomatékot egyre kevesebb, majd végül zéró ritkaföldfém felhasználásával?”

A kérdés megválaszolása lehet, hogy nehéz feladat, de a megoldás iránt több gyártó is érdeklődik. Köztük van a Renault is, ami nemrég megállapodást írt alá ritkaföldfémet nem tartalmazó motorok fejlesztése és gyártása céljából.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink