Elemzések Rugalmas és moduláris: ilyen a jövő autógyártása

Rugalmas és moduláris: ilyen a jövő autógyártása

Végh Martin | 2022.05.02 16:22

Rugalmas és moduláris: ilyen a jövő autógyártása

Fotó: Volkswagen Newsroom

Az autógyártóknak ma már nem csak SUV-k, szedánok és kabriók készítését, de belső égésű motoros, hibrid és tisztán elektromos modellek összeszerelését is meg kell tudni oldaniuk ugyanazon a gyártósoron, méghozzá költséghatékony módon. Ezek a követelmények a bevett termelési koncepciók átalakításához, rugalmasabbá és modulárisabbá tételéhez vezetnek.

Az autógyártás jelenleg zajló átalakulása volt a téma az Automotive Manufacturing Solutions nemrég megrendezett online panelbeszélgetésén. A beszélgetés első felszólalója Laurent Sanchez, az ipari aktuátorokat gyártó Ewellix autóipari üzletágának igazgatója volt, aki elmondta, hogy tapasztalataik szerint az OEM-ek főleg a karosszériagyártásban igyekeznek rugalmassá alakítani gyártósoraikat. Tekintve, hogy az eltérő karosszériák közti átszerszámozások normál esetben mekkora átalakításokkal járnak, nem véletlen, hogy a vállalatok a fejlesztések kiemelt területeként kezelik a karosszériagyártást. A rugalmas megoldások előnyeinek érzékeltetése céljából Sanchez utalt egy korábbi kutatásukra, ami szerint a flexibilis technológiákkal a gyártósorok átszerelésének ideje 85 százalékkal csökkenthető.

Párhuzamos trendek

Christian Leitner, a Rockwell Automation jövő mobilitási üzletágának vezetője rámutatott, hogy a termelés nem csak egyre rugalmasabbá, de az elektrifikáció hatására egyre inkább modulárissá is válik. Hozzátette: a modularitás nem csak a gyártásban, de már a járműtervezésben, sőt az ellátási láncokban is megfigyelhető.

A gyártás moduláris átalakulását erősítette meg Nick Holt, az AMS szerkesztője is, aki elmondta, hogy a moduláris termelés már nem a jövő zenéje, ugyanis már most is lehet találkozni moduláris munkaállomásokkal, például a hajtásrendszerek gyártásában. Hozzáfűzte, hogy a nagy beszállítóknál ma már elterjedt a moduláris gyártócellák alkalmazása, de az OEM-eknél is megvan a törekvés. Az Audi például folyamatosan vizsgálja hogyan tehetné modulárisabbá termelését.

Holt a modularitás fő mozgatórugójának az elektrifikációt látja, mivel az OEM-eknek képesnek kell lenniük költséghatékonyan beilleszteni egy és ugyanazon összeszerelési folyamatba a különböző hajtásrendszereket.

A rugalmasság a válasz a kötöttségekre

Sanchez a beszélgetés során kitért a gyártás átalakulásának egy érdekes aspektusára, a zöld- és barnamezős beruházásokra. Mint kifejtette, zöldmezős beruházásnál az új gyárat pontosan az igényeknek megfelelően lehet kialakítani, mikor azonban egy már meglévő létesítményből indulunk ki, jelentős korlátokkal szembesülünk. Ez megnehezíti az új járműmodellek gyártásba illesztését, egyúttal a rugalmas koncepciók felé eltolódás egy újabb hajtóerejét képezi. Azáltal, hogy egy adott robot a rugalmas végeffektornak hála azonos szerszámmal dolgozhat az eltérő modelleken, felszabadul a máskülönben a különböző szerszámok által elfoglalt hely.

Sanchez továbbá aláhúzta a gyártástechnológiai beszállítók és az OEM-ek közti együttműködés fontosságát. Meglátása szerint bár a flexibilis megoldások készen elérhetőek a piacon, szükség van azok közös „testre szabásához” ahhoz, hogy megfeleljenek az egyedi igényeknek.

Teljes egyetértését fejezte ki Leitner, hozzátéve, hogy a beszállítót minél előbb bevonják a gyártástervezési folyamatba, annál inkább hozzá tud járulni szakértelmével, és annál jobb lesz a végeredmény.

Startupok az átalakulás élén

Leitner hangsúlyozta a startupok, mint például a felvevő piachoz közeli úgynevezett mikrogyárakat építő brit Arrival élenjáró tevékenységét az autógyártás átalakításában és az új technológiák alkalmazásában.

Kiemelte továbbá az új technológiák szerepét, külön kitérve a felhőalapú megoldásokra. Rámutatott, hogy utóbbiak sokkal jobb skálázhatóságot biztosítanak a tradicionális megoldással szemben, ahol a felhasználónak az infrastruktúra drága és időigényes fejlesztéseivel is foglalkoznia kell.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink