Elemzések Öregszik a járműállomány az Egyesült Államokban

Öregszik a járműállomány az Egyesült Államokban

autopro.hu/P.B. | 2021.06.16 07:22

Öregszik a járműállomány az Egyesült Államokban

Fotó: Pixabay

Az USA személyautó-állománya (beleértve az SUV-kat és a pickupokat is) egyre idősödik. Az elmúlt tizenkét hónapban már 12,1 évre nőtt az átlagéletkor, de már tavaly is 11,9 volt ez a szám, míg a felmérések kezdetén, 2002-ben míg tíz éven belül volt az amerikai járműállomány átlagéletkora.

Hirdetés

A koronavírus-járvány kirobbanása után az újautó-eladások száma azonnal zuhanni kezdett. Alapvetően nem az autóvásárlás jutott eszébe az embereknek a világjárvány kitörése után, de a védekezés miatt hozott intézkedések amúgy is ellehetetlenítették, vagy legalábbis rendkívül megnehezítették az autóvásárlást – Európában és az Egyesült Államokban egyaránt.

Az e-kereskedelemnek és a járványügyi helyzet javulásának köszönhetően valamelyest javultak az adatok az év második felében, az IHS Markit adatai szerint nyolcmillió új autót adtak el ebben az időszakban az Egyesült Államokban.

A chiphiány sem segített

Rég nem tapasztalt állapotokhoz vezetett a járványból való kilábalás után a kereslet megnövekedése: a kereskedők gyakran nem tudták kielégíteni a vásárlók igényeit, és ezen a chiphiány csak tovább rontott. A Forbes cikke szerint olyan népszerű amerikai autókból is hiány volt, mint a Ford F-150 pickup.

Egy felmérés szerint az újautó-készletek 36 százalékkal csökkentek az egy évvel ezelőtti állapotokhoz képest, még az olyan egyedi megrendelésre készülő autókat is érinti a hiány, mint a Lamborghini. Ez arra késztette a flottakezelőket és az autókölcsönzőket, hogy tovább tartsák maguknál az autóikat. Ennek is köszönhető a járműállomány öregedése, ami a Kelley Blue Book szerint rekordméretű, 18 százalékos volt az előző évhez viszonyítva.

A kidobott autók száma is nő

Érdekesség, hogy 2020-ban rekordmagasra, 15 millióra nőtt a forgalomból kivont autók száma az Egyesült Államokban. Az IHS Markit szerint ebben jelentősen közrejátszhatott az, hogy a járványügyi intézkedések és a home office miatt kevesebbet autóztak az emberek, így egyszerűen nem vizsgáztatták le újból az autóikat, hanem félretették azokat – de nem vonatták ki őket végleg a forgalomból.

Ez azért is jó döntésnek bizonyulhatott, mert az új autók drágulása és a készletek csökkenése miatt rég nem látott módon virágzik a használtautó-kereskedés az Egyesült Államokban is. Ebből következik az is, hogy melyik szektorra hatott pozitívan a járvány: a szervizek, műhelyek és az utángyártott alkatrészekkel foglalkozó kereskedések jól jártak, az ő forgalmuk most jóval magasabb nemcsak a tavalyinál, de a járvány előttinél is.

A Forbes cikke szerint a következő években nem várható, hogy gyorsan fiatalodni kezdene a személyautók átlagéletkora az országban.

Kiemelt Partnereink