Elemzések Nem volt hiány hazai beruházásokból 2022-ben

Nem volt hiány hazai beruházásokból 2022-ben

Végh Martin | 2022.12.28 16:21

Nem volt hiány hazai beruházásokból 2022-ben

Fotó: CATL

Javában zajlik az autóipar átalakulása, elsődlegesen az elektromobilitás, részben pedig az önvezető technológiák térnyerése miatt. 2022-t végig kísérték az OEM-ek és beszállítóik magyarországi beruházásairól szóló bejelentések, melyek közül sok az autóipart formáló nagy trendek valamelyikéhez kötődnek. Áttekintettük, hogy az elmúlt egy évben mely autóipari vállalatok milyen beruházásokat jelentettek be hazánkban.

Hirdetés

Az év egyik első beruházása az olasz Novation Tech nevéhez fűződik. A kompozit autóipari alkatrészeket gyártó vállalat 1,3 milliárd forintból létesít üzemet Békés megyében, amivel legalább ötven új munkahelyet hoz létre.

Az előzőhöz hasonlóan szintén februárban jelentették be a Baolong Csoport 5 milliárd forint értékű szigetszentmiklósi beruházását. A Kína egyik legnagyobb autóipari beszállítójának számító vállalatcsoport elektromos járművek komponenseit készítő üzemet húz fel.

Kapacitásbővítések

A TDK Hungary Components Kft. három évtizedes szombathelyi történetének eddigi legnagyobb beruházásával kapcsolatos terveit részletezte. A márciusi bejelentés szerint az elektronikai alkatrészeket gyártó vállalat szenzorok készítésére hoz létre új gyártókapacitásokat 2026-ig. A fejlesztés befejeztével 250 fővel nőhet a vállalat által foglalkoztatottak száma.

Májusban a Chervon Auto kínai járműipari vállalat újabb magyarországi beruházását jelentették be. Ennek keretében a miskolci alkatrészgyártó üzemet csúcstechnológiás berendezésekkel bővítik, melyekkel elektromos járművekhez fognak fém öntvényeket előállítani.

A Bosch kormányműveket és alkatrészeket készítő maklári gyárának kapacitását jelentősen növelik, 2024-re hatvanezer négyzetméteren alakítanak ki új termelési és logisztikai területet. Ezeknek a beruházásoknak az értéke meghaladja az 52 milliárd forintot.

Az e-mobilitás határozta meg a nyarat

Júniusban többek között a W-Scope 290 milliárd forint értékű beruházásáról szóltak a hírek. A dél-koreai vállalat Nyíregyházán a 2022-es év egyik legnagyobb értékű beruházását valósítja meg az elektromobilitás szolgálatában. Az 1200 munkahelyet teremtő üzemben elektromos autók akkumulátoraiban használt szeparátorfóliát fognak előállítani.

Az Audi Hungariáról ugyancsak egy nagy összegű elektromobilitási fejlesztés kapcsán lehetett hallani. A vállalat győri üzemében 2025-ben egy új hajtás, a MEB ECO sorozatgyártása kezdődik meg. Ennek előkészítéseként 120 milliárd forint értékben valósul meg beruházás.

A Huayou Cobalt kínai cégcsoport a magyar kormánnyal írt alá szándéknyilatkozatot Közép-Európa leginnovatívabb és legfenntarthatóbb katódanyag-előállító üzemének létrehozásáról. A szerződés szerint a felek közösen fogják előkészíteni a Magyarország pozícióját az elektromobilitásban megerősítő beruházást.

Július elején a Nice LMS dél-koreai akkumulátoripari beszállító cég beruházását jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. A vállalat Vácon építi fel akkumulátorgyárát, amivel hatvan munkahelyet hoz létre.

A hónap második felében jelentették be, hogy a Mercedes-Benz 400 milliárd forintból fog új gyártósorokat létesíteni kecskeméti üzemben. Ezzel kettő új elektromos járműplatformra épülő modellek gyártása válik lehetségessé a jövőben.

Nem kellett sokat várni a következő elektromobilitási, egyúttal OEM-hez kötődő beruházás bejelentésére. Július végén megtudhattuk, hogy a kínai Nio elektromosautó-gyártó Biatorbágyon építi fel első európai üzemét. A létesítményben automata akkumulátorcsomag-csereállomásokat fognak előállítani.

Augusztusban Magyarország történelmének eddigi legnagyobb beruházását ismertették. A CATL kínai akkumulátorgyártó Debrecenben fogja létrehozni második európai üzemét mintegy 3 ezer milliárd forint befektetésével. A létesítmény által körülbelül 9 ezer magyar munkahely fog születni.

A CATL-hoz hasonlóan számos más autóipari vállalat választotta Debrecent beruházási helyszínnek. Köztük van a kínai érdekeltségű Halms Hungary Kft., ami több mint 40 millió eurót fordít egy elektromos autókhoz alkatrészeket gyártó üzem felépítésére.

A kisebbek is fejlesztenek

Szeptemberben továbbá kiderült, hogy a tatabányai Motor-Classic Zrt. másfél milliárd forintos beruházással bővíti üzemét. A vállalat új üzemcsarnokot és egy megmunkálóközpontot építtet. A veterán autók felújításával és precíziós fémalkatrészek gyártásával foglalkozó cég ezúton jelentősen bővíti CNC-részlege kapacitását.

Szeptemberi bejelentése szerint a mezőgazdasági gépeket gyártó Güttler Kft. közel 300 millió forintból fejleszti hódmezővásárhelyi telephelyét. A projekttel növelik a termékek variálhatóságát, illetve a termelés kapacitását és hatékonyságát.

Magyarország legnagyobb vasöntödéje, a Busch-Hungária újabb hároméves stratégiai beruházási ciklust indított. Az októberi bejelentés szerint a fejlesztések tovább növelik a járműiparnak is szállító győri vasöntöde termelési kapacitását és energiahatékonyságát.

Mérnöki pozíciók születnek

Októberben kettő nagy autóipari beszállító, a Continental és a thyssenkrupp is egy-egy szegedi beruházást jelentett be. A Continental a szoftverfejlesztési tevékenységeit bővíti azáltal, hogy egy vezetéstámogató és automatizált járművezető megoldásokon dolgozó egységet hoz létre, míg a Thyssenkrupp Automotive Technology Hungary Kft. elektromechanikus kormányrendszerek fejlesztését végző mérnökirodát nyit.

November a finn Nokian Tyres beruházásának bejelentésével indult. A korábban oroszországi üzemeinek bezárásáról döntő vállalat Nagyváradon épít gumiabroncsgyárat, ahol évi 6 millió abroncs készül majd. Az építkezés 2023 elején indul.

Szeged után Debrecenben is szoftverfejlesztő központ létrehozását jelentette be a Continental. A Continental Autonomous Mobility Hungary alá tartozó egységben szintén automatizált járműveknek szánt megoldások tervezése lesz a feladata az itt dolgozó negyven főnek.

Az ősz vége felé közeledve aztán megtudtuk, hogy a BMW egy akkumulátor-összeszerelő üzemet is építeni fog debreceni gyárának területén. A további 500 munkahelyet jelentő fejlesztéssel a bajor autógyártó debreceni beruházása a magyar történelem harmadik legnagyobb zöldmezős beruházásává lépett elő.

Decemberben aztán a Hydro Extrusion Hungary Kft. jelezte, hogy egy új, immáron hetedik alumínium sajtoló gyártósort is épít az elektromos autókat is kiszolgáló székesfehérvári telephelyén. Az új soron, mely kihasználtságát már mostani megrendelések is biztosítják, 2025-ben indulhat meg a termelés.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink