Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Arra kérik a franciákat, hogy „vezessenek úgy, mint a nők"
2024.05.20 12:21Nincs szociális érzéke az önvezető autóknak
2024.05.20 08:18Már gyógyszereket is lehet 3D nyomtatni
2024.05.20 04:17Miért kell szabályozni a mesterséges intelligenciát? Elmagyarázzuk
2024.05.19 16:16Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Nem kell félni, idén is pörög majd az autópiac
2017 jó év volt az európai autóeladások szempontjából, nagyjából a márkák kétharmada növelni tudta értékesítéseit. De mi vár idén a gyártókra?
Az Alfa Romeo, a Suzuki, a Toyota és a Seat volt 2017 nyertese Európában, ahol a járműeladások száma összesen 3,3 százalékkal, 15,63 millióra nőtt. A bővülés persze gyengébb volt, mint a 2016-os 6,5 százalákos érték, viszont az elemzők 1-2 százalékos becsléseire rácáfoló 2017-es adat azt mutatja, az öreg kontinens autópiacában van potenciál.
Különösen, ha hozzátessszük, hogy a térség második legnagyobb autópiacán, a brexit-fékezte Nagy-Britanniában 5,7 százalékkal kevesebb autó talált gazdára. A skála másik felén az eladásokat Olaszország és Spanyolország erős értékei húzták felfelé: az olasz piac 7,9, a spanyol pedig 7,7 százalékkal bővült. Franciaország, Európa harmadik legnagyobb autópiaca 4,7 százalékos növekedéssel szintén átlagon felül teljesített. A kontinens legnagyobb autópiaca továbbra is Németország, az itt gazdára találó 3,4 millió személykocsi 2,7 százalékos pluszt jelent 2016-hoz képest.
Ami 2018-at illeti: az IHS Markit előrejelzései szerint az európai átlagos növekedés 1,25 százalék körül alakulhat.
– Az autógyártóknak keményen kell küzdeniük, hogy ügyfeleket szerezzenek, mondta el Ian Fletcher, az IHS főelemzője. – Nincs kétség afelől, hogy az eladásokat pörgető különféle alkalmi akciók idén is fontosak lesznek.
Mindez annak ellenére, hogy a gazdasági körülmények az eurózónában 2017 után várhatóan idén is nagyon kedvezőek maradnak. Tavaly a munkanélküliség tízről egy százalékponttal esett vissza, a GDP a 2016-osnál nagyobb mértékben, 2,2 százalékkal nőtt és az infláció alacsonyan, másfél százalékon maradt. A fogyasztói bizalom az eurózónában és Európa többi piacán is olyan szinteket ért el, amilyet utoljára az évezred elején tapasztaltunk.
Szinte képtelen volt melléfogni az a gyártó, aki SUV-okat vagy crossovereket dobott a piacra: a négy legjobban teljesítő márkánál az ilyen modellek miatt ugrottak az eladások. 2017-ben részben a Stelvionak köszönhetően az Alfa Romeo volt a leggyorsabban növekedő márka Európában, csaknem harmadásval több, összesen 85.691 példányt értékesített.
A Suzuki is folytatta felfele ívelését Európában, jócskán ötödével, 244 877 darabra növelve eladásait, melyeket az Ignis, a vállalat "ultra-compact SUV-ja" vezetett. Sikere annak is köszönhető, hogy jó minőségű, viszonylag alacsony árazású modell, mellyel megfelel az európai ügyfelek elvárásainak.
A Seat, a Volkswagen csoport spanyol márkája 14 százalékos növekedést ért el, melyet a vállalat első SUV-jának, az Atecának első teljes éves eladásainak is köszönhettek.
A Toyota háza táján a a C-HR volt a húzóerő, a márka összesen 13 százalékkal több kocsit szállított le vevőinek. Csak a C-HR-ből több mint 100 ezer darabot adtak el Európában.
Az eladások az ACEA által vizsgált 33 márkából 21 esetében nőttek. A legnagyobb mínuszokat a PSA DS márkája, (-30%), a Honda (-12%) és a Lancia/Chrysler (-9,6%) hozta össze.
A nagyobb márkák Európában vegyes eredményeket értek el. Az első számú Volkswagen 1,7 millió autót adott el, ami alig egy százalékos visszaesés. Ezzel ellentétben a Renault-nál 4,5 százalékos bővülést követően 1,15 millió darabra nőttek az eladások, annak ellenére, hogy 2017-ben a gyártó nem sok új modellt villantott. A Ford harmadik legtöbb járművet értékesítőként minimális visszaesést könyvelt el. A PSA tulajdonában álló Opel/Vauxhall értékesítései 6,1 százalékkal, 932 718 darabra csökkentek, míg a Peugeot eladásai hát százalékkal, 925 113 darabra nőttek. A prémium márkák között a Mercedes-Benz 6,4 százalékos növekedést ért el - a versenytársak, a BMW és az Audi értékei sem sokkal tértek el ettől.
Zárásképp következzen néhány plusz érdekesség:
- A második leggyorsabban növő márka Európában valójában a Lada volt, 29 százalékos növekedéssel, igaz, a gyártó kevés országban, összesen bő ötezer kocsit értékesített. A Renault ugyanis próbálja elkerülni, hogy ugyanabban az országban Lada és Dacia modelleket is kínáljon.
- A legnagyobb, darabszám szerinti növekedés a Toyotánál volt, ez 80 ezres pluszt jelent.
- Országos szinten nézve a növekedés Kelet-Európában volt a legjelentősebb: Litvániában 27, Magyarországon 20, Bulgáriában 19, Horvátországban és Lengyelországban, Európa hetedik legnagyobb autópiacán 17 százalékos pluszokkal találkozhattunk. Ezzel szemben az ír eladások tizedével csökkentek, ez volt a legnagyobb visszaesés a kontinensen.
- A norvégiai eladások mindezzel párhuzamosan bepillantást engedtek a nem túl távoli jövőbe. A kormány elkötelezett az alternatív hajtású járművek iránt, ennek megfelelően 2017-ben az eladások több mint felét elektromos vagy hibrid, további ötödét pedig teljesen elektromos modellek tették ki. A 15 legkeresettebb modell közül csak egy, a Volvo V90 volt tradicionális belső égésű motorral rendelkező típus - a top15 utolsó helyéig jutva.