Elemzések Nehéz út előtt állnak a hagyományos autógyártók

Nehéz út előtt állnak a hagyományos autógyártók

autopro.hu/V.T. | 2024.03.02 08:17

Nehéz út előtt állnak a hagyományos autógyártók

Fotó: Volvo Cars Global Newsroom

Ugyan az elektrifikáció lelassítása a hagyományos gyártók segítségére lenne az újak utolérésében, azonban ez a bolygó és a gyártók szempontjából is rossz megközelítés.

A Renault az 1972-es Genfi Autószalonon mutatta be a Renault 5-öst, amit később milliószámra adtak el és nagy nyomot hagyott az iparban. Az idei Genfi Autószalon megnyitása előtt teljesen más képet fest az autóipar. Mivel a Földet melegítő károsanyagok legnagyobb része a közúti közlekedésből származik, így világunk vezetői az elektromos autók eladásainak gyors növelését sürgetik. Habár a Renault egy új, teljesen elektromos verziót mutatott be az 5-ösből Genfben, továbbra is kérdéses, hogy a hagyományos autógyártók képesek lesznek-e alkalmazkodni az új korszakhoz.

Az elmúlt évben majdnem harmadával nőttek az elektromos autók eladásai Európában, ami szép eredmény annak ellenére is, hogy a magas kamatok, a szállítási zavarok és az egyes elektromos autókra vonatkozó támogatások megszűnése nehezített a helyzeten. Csökkent is a növekedés mértéke, azonban a szén-dioxid-kibocsátások még közelében sincsenek az Európai Unió által kitűzött céloknak.

Az autógyártók képesek jobban teljesíteni, és muszáj is ezt tenniük, ellenben egyesek a vezetők döntéseit kérdőjelezik meg és visszafogják a terveikben meghatározott célokat, aminek bizonyos befektetők is örömmel fogadnak. Ez a hozzáállás nemcsak a bolygó klímájának felborulásával, hanem Európa autóiparának veszélybe kerülésével és munkahelyek megszűnésével is fenyeget.

Megfizethető autókra van szükség

Az elektromos autók eladásai azért lassulnak, mert a választék távol áll attól, amit az átlagos európai vásárlók keresnek. A teljes piacot tekintve a vásárlók négyötöde a kisméretű és kompakt autókat választja, viszont az elektromos kínálatnak közel fele a nagy és prémium kategóriába tartozik.

Jelentős igény van a megfizethető elektromos autókra. Franciaország programjára, amivel a 25 ezer eurós ársávba tartozó elektromos autókat havi 100 euróért bérelhetik az emberek, négyszeres volt a túljelentkezés. Azonban még ha a Renault, a Stellantis és a Volkswagen is megfizethető autókat jelentene be, úgy is csupán 42 ezer darabot gyártanának le belőlük idén.

Ehelyett a megfizethető elektromos autók problémájára máshonnan érkezik megoldás. Az Európában eladott, nagyjából kétmillió elektromos autóból 370 ezer érkezett Kínából. A korábban eladási sikereket felállító Tesla Model 3-akat és Dacia Springeket gyors ütemben helyettesítik a kínai modellek, mint a BYD Atto 3 és az MG 4. Az európai piac válasza fogja meghatározni annak jövőjét.

A jövő eredményeit kell szem előtt tartani

Egyesek úgy gondolják, hogy most le kell lassítaniuk és majd később kell visszakapaszkodniuk, amikor jobbak lesznek az elektromos autók árrései. A Ford és a Volkswagen már visszább fogták a termelési terveiket és a Stellantis is hasonlóan gondolkodik. Ez azonban nem fogja növelni a vállalatok bevételeit és a piaci részesedéseiket sem fogja megtartani.

A hagyományos gyártóknak hosszú távra kéne tervezniük. Ezen belül növelniük kéne az elektromos autók gyártási számait, valamint a jövő akkumulátor technológiáiba kéne befektetniük. Ez kezdetben alacsonyabb hasznot eredményezhet, ami nem lenne a részvényesek ínyére, azonban ez az egyetlen módja annak, hogy hosszú távon is versenyképesek maradjanak.

Törvényekkel is segíteni kell az autóipart

Az európai törvényhozásnak is be kéne avatkoznia. Az olyan támogatások, amik a tiszta, helyi gyártást támogatják, jó kiindulópontot jelentenek. Az Európai Bizottság jó helyen keresgél, amikor az elektromos autók vámjaira néz, azonban hibás, amikor azt gondolja, hogy ezek meg fogják állítani a kínai gyártókat. Egyszerűen csak európai gyárakat fognak építeni. Az egyetlen dolog, ami visszaszoríthatja őket, az a helyi, megfizethető elektromos autók kínálatának növelése.

Eszerint sokkal több tőkét kéne a kompakt elektromos autók gyártásába fektetni. A nyersanyagok árainak csökkentése és az akkumulátor technológiák fejlesztése teszi ezt lehetővé. A Transport & Environment tavalyi elemzése, ami szerint 2025-ben, Európában előállítható egy kisméretű, 25 ezer eurós elektromos autó, már most a konzervatív megközelítésekhez tartozik.

Az Európa tömegpiacának vezető szerepéért folytatott küzdelem hamarosan beindul. A hagyományos autógyártók csak úgy maradhatnak versenyben, ha megtanulnak hosszú távon gondolkodni és kisautóikból nagy számban készítenek elektromos autókat – összegez az Automotive News Europe.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink