Elemzések Nagyobb tér juthat a belső égésű motornak az EU-ban

Nagyobb tér juthat a belső égésű motornak az EU-ban

autopro.hu/P.B. | 2023.03.23 07:21

Nagyobb tér juthat a belső égésű motornak az EU-ban

Fotó: Pixabay

Nem elégedtek meg az olaszok és a németek sem azzal, hogy az Európai Bizottság 2035 után is engedélyezné a belső égésű motorral szerelt új autók forgalmazását bizonyos esetekben. A két nagy európai autós ország további könnyítéseket szeretne elérni.

Mint ismert, elsősorban német nyomásra egyelőre nem fogadták el az unióban azt a törvényjavaslatot, ami 2035 után megtiltaná a belső égésű motorral szerelt úja utók forgalomba helyezését. Azóta a Bizottság készített egy új javaslatot, ami lényegében a német FDP javaslatait emelte be: 2035 után csak olyan belső égésű motorok kerülhetnének Európában az új autókba, amik zérókibocsátású szintetikus üzemanyagokkal működnek, és el vannak látva olyan szenzorokkal, ami megakadályozza a fosszilis üzemanyagok használatát.

A javaslat azonban nem váltott ki osztatlan sikert: az olaszok a bioüzemanyagokat is szeretnék elfogadtatni, míg német részről a flották károsanyag-kibocsátásával kapcsolatban merültek fel ellenvetések.

Ha nincs bioüzemanyag, nincs megállapodás

Olaszország figyelmeztette az Európai Bizottságot, hogy csak akkor támogatja az új javalatot, ha az lehetővé teszi a bioüzemanyaggal üzemelő autók értékesítésének folytatását ezen időpont után is – írja a Reuters.

A Bizottságnak címzett, e héten írt levelében Olaszország azt közölte, hogy az ajánlatnak ki kell terjednie a bioüzemanyagokra is – olyanokra, amelyek biomasszából, például növényekből származnak.

„Olaszország nem fogadná el a Bizottság indokolatlanul korlátozó értelmezését a „karbonsemleges üzemanyagokra”, amely csak az e-üzemanyagokat foglalja magában, a bioüzemanyagokat nem” – írták.

A németek miatt is csúszhat a megállapodás

A Der Spiegel német lap szerint az új tervezetet állítólag Volker Wissing német közlekedési miniszter már elutasította az FDP pártvezetője, Christian Lindner támogatásával. A beszámolók szerint ezt az elutasítást nem indokolták, de úgy tűnik, a közlekedési minisztérium saját tervezetet akar előterjeszteni.

A német tervezet egy olyan javaslaton alapulhat, amelyet a szövetségi közlekedési minisztérium valószínűleg már a múlt héten benyújtott a Bizottságnak Brüsszelben. Wissing azt javasolta, hogy 2035 után egyáltalán ne írjanak elő követelményeket a belső égésű motorok alkalmazására. A tervezet szerint az autógyártók eladhatnák a „csak e-üzemanyaggal” besorolt belső égésű járműveket, és beszámíthatnák azokat a szén-dioxid-kibocsátási célértékekbe. Wissing 0,3-as tényezőt javasolt. Ez azt jelenti, hogy a kipufogócsőből származó 100 gramm szén-dioxidból csak 30 gramm számítana be a flottakibocsátásba függetlenül attól, hogy e-üzemanyagokat, keveréket vagy fosszilis üzemanyagot tankoltak.

A közlekedési minisztérium javaslata nem tartalmaz megkötést arra vonatkozóan, hogy az ilyen járműveket „kimutathatóan” csak e-üzemanyaggal kell tankolni – sem szenzoros elektronikus megoldás, sem egyszerűbb (és könnyebben kijátszható) megoldás keskenyebb üzemanyagtöltő fúvókákkal nem biztosítaná ezt.

A Der Spiegel által megkérdezett szakértők Wissing javaslatát „jogilag aligha megvalósíthatónak” tartják. Emellett a Bizottság a közlekedési minisztérium leveléből egyetlen elemet sem vett be saját tervezetébe. Ráadásul a jelentés szerint a Szövetségi Környezetvédelmi Minisztérium „kifejezetten üdvözölte” a Bizottság új javaslatát. A március 23-ai EU-csúcs előtt tehát nemcsak két ellentétes tervezet van, de a német kormányon belül sincs egyöntetű vélemény. Ezen túlmenően Olaf Scholz kancellár belső utasításokat adott, hogy „legkésőbb az EU-csúcsig rendezzék az e-üzemanyagok körüli vitát a kormányon belül” – írja a Der Spiegel.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink