Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Eredményesen fejleszti az ellátási láncokat az MI
2024.05.01 04:21Új központot épített a szegedi Stravaco
2024.04.30 17:17Magyar cégekkel alakul át a városi közlekedés
2024.04.30 16:23Az osztrákoknál a posta is szén-dioxid-mentes kézbesítésre törekszik
2024.04.30 15:21Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Nagy kihívások előtt a Stellantis
Körülbelül egy éve, 2021 január 16-án született meg az olasz-amerikai Fiat Chrysler és a francia PSA összeolvadásával világ negyedik legnagyobb autógyártója, a Stellantis. A konszern vezetésének még számos problémára kell megoldást találni, aminek sikerétől függően pedig elemzők szerint a vállalat jövője kétféle módon alakulhat.
Első évében a Stellantis lépéseket tett modellpalettája átfogó elektrifikálása, a digitális átalakulása és a költségcsökkentés érdekében. Ezzel elkezdte átformálni magát egy mobilitási techvállalattá, amire elődjei önállóan nem lettek volna képesek.
Kihívásokból és problémákból azonban még bőven van. A vállalatnak még piacra kellene dobnia egy tisztán elektromos autót Észak-Amerikában, sok márkája egymást átfedő kínálattal rendelkezik, üzemei kapacitásfelesleggel működnek, valamint Kína, a világ legnagyobb autópiaca, számára még mindig csak pénztemető.
Elemzők szerint a Stellantis jövője két forgatókönyv szerint alakulhat. Az egyik szerint a Fordhoz hasonlóan megkésve ugyan, de erős villanyautó-kínálatot hozhat létre, míg a másik szerint sorsa a GM évtizedekkel korábbi állapotára fog emlékeztetni – akkor az amerikai rivális túlméretes volt és márkái egymás elől szívták el a vásárlókat.
Be kell hozni a lemaradást
Az FCA még különállásakor arra fókuszált, hogy egy nyereséges modellpalettát alkosson, amivel az észak-amerikai piacon minden szegmensben felveheti a versenyt a GM-mel és a Forddal. Ezt a célját elérte, de az elektrifikáció rovására – nyilatkozta a Detroit News-nak Philippe Houchois, a Jefferies befektetési bank elemzője.
A PSA technológiájára építve a Stellantis erre a problémára megoldást keres, amit az is mutat, hogy az előző évben 35,5 milliárd dollár elektromobilitásba és szoftverfejlesztésbe fektetését jelentette be. Emellett közölte, hogy 2030-ra minden típusa kapható lesz tisztán elektromos hajtással, és kettő észak-amerikai akkumulátorgyár építéséről is döntött.
Túlzottan hasonló modellkínálat
Az elektrifikáció ugyanakkor nem fogja megoldani a Stellantis egy másik problémáját, ami a márkái átfedő kínálatában áll. Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója tíz évet adott az összesen 14 márkának annak bizonyítására, hogy képesek nyereségesen és növekedést elérve működni.
Ha a különösen Európát érintő kannibalizációnak nem sikerül véget vetni, a Stellantis jövője a GM 50, 40 és 30 évvel korábbi állapotát tükrözheti majd – ez a véleménye Ferdinand Dudenhöffernek, a Duisburg-Essen Egyetem autóipari kutatóközpontjának professzorának, aki szerint a vállalatnak autói tervezésekor nagyobb hangsúlyt kellene helyeznie a vásárlói értékre.
Túlkapacitás van, de a bezárás nem jön szóba
Ha sikerülne elérni, hogy a brandek ne egymás elől, hanem a rivális gyártóktól szívják el a vevőket, az jótékonyan hathatna a gyártási kapacitások kihasználtságára is. A Stellantis 27 európai üzeme 2021-ben 45 százalékos átlagos kihasználtsággal működött, szemben az 52 százalékos iparági átlaggal. Észak-Amerikában már jobb volt a helyzet: az ottani egységek 59,2 százalékos kihasználtsággal működtek, ami alig marad el az 59,7 százalékos iparági átlagtól.
A Stellantis vezetése többször is megerősítette, hogy nem fognak az egyesülést követően, a költségcsökkentés érdekében üzemeket bezárni. „A Stellantis egyértelműen a probléma megoldásán dolgozik” – nyilatkozta Katelyn Drake, az LMC Automotive elemzője, aki rámutatott, hogy az OEM-nél a járművek gyártási helyeinek átvariálásában látják a megoldás kulcsát.
A kínai kérdés
Még nem sokat tudni azonban arról, hogy a Stellantis hogyan fogja növelni eladásait a kínai piacon, ami mind a PSA, mind az FCA számára gyenge pont volt, és ahol az egyesített vállalat mindössze 0,5 százalékos részesedéssel rendelkezik.
A konszern terveit márciusban ismerhetjük majd meg. Eddig csupán annyit tudni, hogy az Opelt ismét bevezetik, ezúttal egy teljesen elektromos márkaként. A korábban a GM-től a PSA által átvett márkának elsődlegesen a szegmenst uraló, és digitális megoldások terén erős helyi autógyártókkal kell majd felvennie a versenyt.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!