Elemzések Miért fognak eltűnni a kézi váltós autók?

Miért fognak eltűnni a kézi váltós autók?

autopro.hu/R.K.E. | 2024.03.06 07:23

Miért fognak eltűnni a kézi váltós autók?

Fotó: Pexels

Lehet, hogy maga a sebességváltó alapvető, de egy kézi váltós autó megépítése rendkívül összetett, és üzleti szempontból is meg kell indokolni. Egy kézi váltó beépítése egy modern autóba elég furcsa mérnöki munkát igényel.

A kézi váltós autó nem olyan egyszerű, mint amilyennek látszik. A kézi sebességváltó egyszerű eszköz. mégis az egyetlen olyan modern autóalkatrész, amely nem rendelkezik saját elektronikus vezérlőegységgel (ECU). „Az ECU a vezetőülésben van" – mondja Michael Rosler, a Porsche 911-es termékcsaládjának vezetője.

A zajkorlátozásra vonatkozó előírások például befolyásolják a sebességfokozat kiválasztását. Elméletileg, ha egy autónak 35 km/órás sebességnél egy bizonyos zajhatár alatt kell maradnia, akkor egyszerűen beprogramozhatja az autót, hogy magasabb sebességfokozatot használjon. Egy kézi sebességváltós autóban ez nyilvánvalóan nem lehetséges. Tehát olyan áttételeket kell választani, amelyek egy adott fordulatszámnál alacsonyabban tartják a motort, hogy megfeleljen ezeknek a zajkibocsátási követelményeknek.

A bolygónak sem mindegy

A zajkibocsátás és a részecskekibocsátás is problémát jelent. A franciaországi Nantes-i Egyetem és a Renault kutatói által tavaly közzétett SAE tanulmány megjegyzi, hogy a kézi sebességváltós autóknál a vezető viselkedése nagy hatással van a károsanyag-kibocsátási teljesítményre. Az eredmények arra utalnak, hogy a sebességváltás időtartamának minimalizálása fontos az üzemanyag-fogyasztás és a kipufogógáz-kibocsátás csökkentése érdekében" – olvasható a tanulmányban. Nyilvánvaló, hogy ez egy automata sebességváltó esetében ez nagyon könnyen megvalósítható.

Rosler szerint ez sok munkát igényel a hajtáslánc-fejlesztési oldalán, hogy a motor megfelelő vezérléssel rendelkezzen az ilyen problémák kezeléséhez. A Porschénak úgy kell teljesítenie az egyre szigorúbb emissziós célokat, hogy közben a lehető legjobb vezethetőséget kell biztosítania ügyfelei számára. Sok modern kézi vezérlésű autóban előfordul a „fordulatszám-függés", amikor a motor még akkor is tartja a fordulatszámot, amikor a vezető lenyomja a kuplungot. Normális esetben ez az el nem égett üzemanyag az égéstérbe kerülne, feldúsítva a levegő-üzemanyag keveréket és növelve a károsanyag-kibocsátást. A gázpedál nyitva tartása elégeti az üzemanyagot, csökkentve ezzel a károsanyag-kibocsátást. Nehéz olyan modern kézi vezérlésű autót készíteni, amely ezt nem teszi meg, miközben megfelel a károsanyag-kibocsátási követelményeknek.

Borzasztóan költséges dologról van szó

A kézi sebességváltók alapvető hardveres felépítése talán nem sokat változott az évek során, de ez elrejti a kézi sebességváltók tervezésének sok részletét. „Minden alkalmazáshoz, amit az ügyfelektől kapunk, az a tervkönyv. Ez a tervkönyv nagyon-nagyon terjedelmes, néha 200 oldalnyi követelményt tartalmaz." – mondja Raul Rayas, a Tier One beszállító Tremec mérnöki igazgatója.

Rayas szerint az autógyártók teljesítményt akarnak – váltási minőséget, sebességet, nyomatékképességet –, megbízhatóságot, tartósságot és hatékonyságot. (A hatékonyság egy sebességváltónál arra utal, hogy mennyi teljesítmény vész el a motor és a kimeneti tengely között.) Egy megbízható, tartós és hatékony váltó megépítése, amelyet kellemes használni, hatalmas beruházást igényel. Ezért van már évek óta a piacon a Tremec TR6060-as váltója, amely maga is a régóta futó T56-os származéka; rengeteg munkát pazaroltak a részletek tökéletesítésére.

„Mi rendelkezünk a legújabb szoftverekkel, szimulációs eszközökkel a sebességváltók tervezéséhez. Ki tudjuk értékelni a virtuális prototípusokat a hardvert megelőzően, amelyek bebizonyítják, hogy a terveink jók. És az egyik dolog, amit láttunk, hogy a virtuális prototípusok és a valós prototípusok közötti korrelációnk nagyon szoros” – teszi hozzá.

Az összes szoftver kifejlesztése és futtatása költséges, de a későbbiekben sok költséget takaríthat meg. A költségmegtakarítás érdekében a Porsche a 911-es hétfokozatú kézi sebességváltóját a PDK első generációjával, a duplakuplungos váltóval együtt fejlesztette ki. Ez egy olyan beruházást jelentett a Porsche részéről, amelyet Rosler hatalmas befektetésnek nevezett évekkel ezelőtt, de ez a befektetés megtérült. Büszkén osztotta meg, hogy jelenleg a hátsókerék-hajtású Carrera GTS-eladások mintegy 50 százaléka kézi váltós autó az Egyesült Államokban.

Sok gyártó elhagyja a kézi váltót

Általánosságban elmondható, hogy a manuális Porschék vételi aránya erős Amerikában, sokkal nagyobb, mint más piacokon. Mégis kérdéses, hogy az ottani és máshol történő eladások indokolják-e, hogy hosszú távon ragaszkodjanak a kézi váltóhoz.

A Volkswagen a Golf nemrég ráncfelvarrt Mk 8.5 változatával elhagyja a kézi váltót a Golfban. Miközben az EU rendkívül szigorú Euro 7-es károsanyag-kibocsátási előírásait 2025-ről 2027-re tolták ki, a VW úgy fejlesztette ki az Mk 8.5-öt, hogy az már korábban megfeleljen a szabványnak. A költségek, a károsanyag-kibocsátási teljesítmény és az alacsony eladások valamilyen kombinációja miatt úgy döntött, hogy elhagyja a kézi váltót. Annak ellenére, hogy az USA-ban eladott GTI-k és Golf R-ek nagy része kézi váltós. A kézi sebességváltós BMW még azt is kijelentette, hogy a rajongóknak meg kell venniük a kézi váltós M autókat, amíg még van rá esélyük; mert közeljövőben fokozatosan kivonják őket a BMW kínálatából.

Ez nem feltétlenül jelenti ugyanezt a Porsche esetében, de sok ugyanaz a tényező játszik itt is szerepet, és a viszonylag erős eladások önmagukban nem feltétlenül indokolják a kézi váltót. Rosler azonban reméli, hogy a kézi váltó megmarad. Manapság a munkája nagy részét a szoftverek teszik ki, ezért öröm számára, hogy visszatérhet a tisztán mechanikus tárgyakhoz – írja a Motor1.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink