Elemzések Mi lesz a kötelező biztosítással az önvezető autók korában?

Mi lesz a kötelező biztosítással az önvezető autók korában?

autopro.hu/Sz.K. | 2023.11.12 08:17

Mi lesz a kötelező biztosítással az önvezető autók korában?

Fotó: Pixabay

A mobilitás fejlődése valószínűleg hatással lesz a gépjármű-biztosításokra a következő évtizedben. Az elmúlt évben számos kulcsfontosságú fejlemény mutatott rá a mobilitás fejlődésére, ez pedig hatással lesz a kötelező biztosítások jövőjére is.

Hirdetés

Augusztusban a Kalifornia állam engedélyezte, hogy a General Motors által támogatott Cruise és az Alphabet tulajdonában lévő Waymo számára, hogy a nap minden órájában fizetős robottaxikat üzemeltessenek San Franciscóban.

Júliusban a BMW, a General Motors, a Honda, a Hyundai, a Kia, a Mercedes-Benz és a Stellantis autógyártók bejelentették, hogy együttesen körülbelül egy milliárd dollárt költenek arra, hogy az Egyesült Államokban több év alatt mintegy 30 ezer elektromos töltőállomást létesítsenek, és az első töltőállomások már 2024 nyarán rendelkezésre álljanak.

Összességében ezek és az ehhez hasonló a lépések azt mutatják, hogy a szabályozó hatóságok egyre inkább támogatják az autonóm és elektromos járművek technológiáját. Emellett az autógyártók együttműködnek az egyik legkritikusabb kihívásuk - a töltőinfrastruktúra hiánya - megoldása érdekében.

A fentiekhez képest ugyan visszalépésnek számít, hogy a Cruise az összes robotaxiját kénytelen volt kivonni a forgalomból, ám a trendeken ez nem változtat.

Tovább növekszik az elektromos autók iránti az igény

Az USA államainak mintegy fele már engedélyezi az autonóm teherautók közlekedését a határain belül, és a kereskedők is használják ezeket a járműveket logisztikai flottáikban.

Az autógyártók a hagyományos belső égésű motorral hajtott járművekről egyre inkább az elektromos autókra helyezik át a gyártást, mivel a fogyasztók egyre nagyobb igényt támasztanak ezekre a járművekre, amit a kormányzati ösztönzők, például az adókedvezmények is segítenek.

A McKinsey felmérése szerint 2021 decembere és 2022 decembere között kilenc százalékkal (33 százalékról 42 százalékra) nőtt az akkumulátoros elektromos járművet vagy plug-in hibridet fontolgató autóvásárlók aránya. Az elektromos járművek 2022-ben a globális járműeladások tíz százalékát tették ki, amit a kínai és európai növekedés hajtott, míg az Egyesült Államokban az elektromos járművek 5,8 százalékos eladása a globális átlag alatt maradt.

A biztosítások kilátásai

Még mindig nem jellemző, hogy a fogyasztók autóvásárláskor a gyártótól beágyazott gépjármű-biztosítást kössenek. Bár néhány autógyártó a mobilalkalmazásokhoz biztosítást is csatolt, ez a funkció jellemzően a biztosítási szolgáltatókhoz irányítja az ügyfeleket, ahelyett, hogy zökkenőmentes, „mindent egyben” élményt nyújtana, ami lehetővé tenné a gyártók számára, hogy visszatérő biztosítási bevételeket szerezzenek.

Nem egyértelmű, hogy a biztosítás várhatóan hogyan fog változni, ahogy egyre több olyan jármű kerül piacra, amely egyre kifinomultabb fejlett vezetőtámogató rendszerekkel (második szint) és feltételes automatizálási technológiákkal (harmadik szint) rendelkezik. Egyes autógyártók az ilyen típusú technológiákat alapfelszereltséggé, míg mások opcionálisan választhatóvá tették.

Az autóbiztosításnak, amely most elsősorban az egyéni vezetői kockázatokra összpontosít, előbb-utóbb át kell állnia az autonóm járműparkokkal és potenciálisan magántulajdonban lévő autonóm járművekkel kapcsolatos technológiai kockázatok figyelembevételére. Ez azt jelentené, hogy a biztosítási fedezetet a járművezetőkről várhatóan a gépjárműgyártókra és a különböző autonóm vezetési technológiák fejlesztéséért és karbantartásáért felelős szoftvercégekre kell majd átterjeszteni.

Feltételezve, hogy a töltőinfrastruktúra elégtelensége jelentette kihívás leküzdhető, és az elektromos járművek elterjedése gyors ütemben fog folytatódni. A biztosítási díjak emelkedhetnek, mivel az elektromos járművekben és a hibridekben használt bonyolult alkatrészek – főleg az akkumulátorok - előállítása magas költségekkel jár, és speciális javításokat igényel.

Ahogy ezek a tendenciák a következő években kibontakoznak, a biztosítóknak újra kell gondolniuk, hogy miként folytatják üzleti tevékenységüket. Ebben az új korszakban a biztosítók a vezető mobilitási vállalkozásokkal együttműködve új biztosítási formákat dolgoznak ki, amelyek új típusú kockázatokat fedeznek – írja a McKinsey & Company.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink