Elemzések Lehet a Toyota az e-autók következő úttörője?

Lehet a Toyota az e-autók következő úttörője?

autopro.hu/V.T. | 2023.08.03 16:20

Lehet a Toyota az e-autók következő úttörője?

Fotó: Toyota Europe Newsroom

Sok helyen olvashattunk már a Toyota elenyésző szerepéről a tisztán elektromos autók elterjedésében. A világ legnagyobb autógyártója jelentősen lemaradt sok riválisához képest az elektromos autók versenyében a termékeket és az eladásokat tekintve. A Tesla, a Volkswagen és a nagyobb kínai gyártók játsszák itt a főszerepet. Vajon nem is számít semmit a Toyota húsz évnél is nagyobb tapasztalata az elektromos hajtásláncok és akkumulátorok területén?

Világszinten 22.300 eladott tisztán villanyhajtású autóval a Toyota a 29. helyet foglalja el a 2022-es ranglistán az elektromos autók piacán. Számos kisebb gyártó, mint a Renault, a BMW, a Ford és egyes kínai szereplők is több elektromos autót szállítottak le, mint a japán óriás. A Toyota összes 2022-es eladásából, azaz 10,48 millió autóból csupán 0,2 százalékot tesznek ki a teljesen elektromos járművek.

Nagy a hátrány

A Toyota elektromos portfóliója csupán három SUV-ből (C-HR, bZ4X, Lexus UX) és egy furgoncsaládból (Proace) áll. Összehasonlításként a BYD, Kína legnagyobb elektromosautó-gyártója 13 különböző típust kínál a furgonokat nem beleszámítva. A BMW Csoport nyolc elektromos járművel rendelkezik, míg a Stellantis konszernen belül kilenc tisztán elektromos autót és 15 furgont találunk.

Miközben a Toyota nyugati ellenfelei az elektromos váltásra összpontosították erőforrásaikat, addig a japán vállalat a hibrid technológiák fejlesztésével volt elfoglalva. A Toyota Prius a világ első sorozatgyártású hibridje volt, amikor 1997 decemberében megjelent a piacon. Ez a típus egy, a Toyota által 1992-ben kiadott dokumentumnak (Earth Charter) volt az eredménye, amiben azt a célt tűzték ki maguk elé, hogy alacsony károsanyag-kibocsátású autókat gyártsanak. Az 1990-es évek végén az autók környezetszennyező szerepe még nem foglalkoztatta annyira a piac résztvevőit, mint manapság. 2022 szeptemberéig azonban a japán cég több, mint ötmillió darabot adott el a Prius négy generációjából.

Valójában a Toyota lefektette az utat az elektromos autók fejlesztése és terjedése előtt, miközben csökkentette is a saját palettájának károsanyag-kibocsátását. Mindeközben a japán gyártó több ideje fektet az elektromos hajtásláncokba és akkumulátorokba, mint azok a cégek, akik az elektromos járművek világpiacát jelenleg vezetik.

Nincs minden veszve

Ha van egy valami, ami leginkább jellemző a Toyotára, akkor az a globális piacok megértésének képessége. Más gyártókkal szemben a Toyota a világ minden országában jelen van a hatalmas választékának köszönhetően, amivel képesek alkalmazkodni a különböző területek eltérő vásárlói igényeihez.

Ha újautó-vásárlásról van szó, a Toyotát választják a legtöbben Afrikában, a Közel-Keleten, Japánban, Délkelet-Ázsiában és Óceániában. Az Egyesült Államokban a legkelendőbb nem amerikai márka, a második legnépszerűbb gyártó Kínában, a harmadik Latin-Amerikában, és az ötödik Európában. A japán cég autói a megbízhatóságuknak köszönhetik sikerüket.

Az InsideEVs elemzése szerint a Toyotát nem szabad alulértékelni. A júniusban bejelentett „elektromos tervek”, amik olyan akkumulátorok fejlesztéséről szólnak, amikkel 2026-ra egy töltéssel 960, 2028-ra pedig több mint 1400 kilométert lehet megtenni, még csak a felzárkózás kezdetét jelentik.

A cél, hogy a Toyota akkor lépjen be teljes erővel az elektromos autók piacára, amikor már stabil a kereslet, valamint miután ihletet merítettek ezen szektor nagy szereplőitől. Ha minden összeáll, a Toyota képes lesz uralni a piacot a méretének, tudásának és nemzetközi jelenlétének köszönhetően – ez három olyan tulajdonság, amiket a Tesla még mindig csak építget.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink