Elemzések Komoly gondot jelent az autók ammónia-kibocsátása

Komoly gondot jelent az autók ammónia-kibocsátása

autopro.hu/V.M. | 2021.11.28 04:23

Komoly gondot jelent az autók ammónia-kibocsátása

Fotó: GM Corporate Newsroom

Amerikai kutatók műholdas adatok vizsgálata alapján megállapították, hogy a gépkocsik ammónia-kibocsátásának egészségügyi hatása hasonló lehet a nitrogén-oxidokéhoz, ennek ellenére a járművek emissziója gyengén szabályozott.

Hirdetés

A koronavírus-járvány nyomán bevezetett korlátozások jelentősen befolyásolták a mindennapi tevékenységeket, egyedi lehetőséget kínálva azok környezeti hatásainak elemzéséhez. Ezt használták ki amerikai kutatók is, akik a 2020 tavaszi Los Angeles-i lezárások alatt és előtt felvett műholdas adatok összevetésével arra jutottak, hogy a mezőgazdaság helyett a közlekedés a fő forrása a városi levegőben jelenlévő ammóniának, ami a légszennyezettséghez hozzájáruló és az egészségre káros kisméretű részecskéket alkot.

A légkörben az ammóniából (NH3) szervetlen vegyületek, mint például ammónium-szulfát és ammónium-nitrát képződik. Nemzetközi szinten az ammónia legnagyobb része a mezőgazdaságból eredeztethető, például állati trágyából. Ugyanakkor a gépkocsik is hozzájárulnak az ammóniatermeléshez, a katalizátorokban, illetve a nitrogén-oxidok mennyiségének csökkentését szolgáló SCR katalizátorokban lejátszódó kémiai folyamatok melléktermékeként ugyanis ammónia keletkezik.

Új módszer segíthet eldönteni a vitát

Azt nehéz megállapítani, hogy a városokban a közlekedés vagy pedig a mezőgazdaság a nagyobb kibocsátó. Bár egyes kutatások eredményei arra utaltak, hogy a fordítottja lehet igaz, a kutatók azt feltételezték, hogy a mezőgazdaság a jelentősebb kibocsátó.

Daven K. Henze, a Colorado-i Egyetem professzora és kollégái azt akarták a világon elsőként megvizsgálni, hogy a vita eldöntésében segíthetnek-e a műholdas adatok – mivel egy ilyen eljárás az egész világon alkalmazható lenne.

Az Amerikai Kémikusok Egyesületének oldalán publikált kutatásukban Los Angeles nyugati felére fókuszáltak, ahol korábbi mérések arra utaltak, hogy a járművek ammónia-emisszióját alábecsülik.

A kutatók az ammónia és a nitrogén-dioxid koncentrációját is megvizsgálták műholdas adatok alapján. Utóbbi vegyület vizsgálatba bevonását az indokolja, hogy a területen a fő forrása a közúti forgalom, ezért koncentrációjának alakulása jó indikátora a forgalom változásának. A kutatócsapat összevetette a kettő szennyezőanyag koncentrációjának alakulását, továbbá figyelembe vették a meteorológiai hatásokat is annak megállapítása céljából, hogy az ammónia-kibocsátás mekkora hányada tulajdonítható a gépkocsiknak.

Óriási eltérés a valós és a becsült érték között

A Green Car Congress által idézett eredmények az mutatják, hogy a vizsgált területen a gépkocsik felelnek az ammóniakibocsátás 60-84 százalékáért. Ez hasonló a modellezéssel kapott arányhoz, viszonyt sokszorosan felülmúlja a kormányzati szervek által becsült 13-22 százalékot.

A kutatók szerint, amit feltártak, azt sugallja, hogy a gépkocsikból származó ammónia egészségügyi hatásai hasonlóak lehetnek a nitrogén-oxidéhoz.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink