Elemzések Kiszorítják a kínaiak az európai gyártókat

Kiszorítják a kínaiak az európai gyártókat

autopro.hu/E.M. | 2022.10.20 16:19

Kiszorítják a kínaiak az európai gyártókat

Fotó: Nio

Míg Kínában és az Egyesült Államokban folyamatosan növekszenek az akkumulátoros elektromos autók eladásai, addig Európában ez az arány 2022 első felében a tavaly év végi 13 százalékról 11-re esett vissza. A stagnálás fő oka azonban a szabályozási ösztönzők hiánya, nem pedig az ellátási lánc szűkössége – állapítja meg a Transport & Environment környezetbarát mobilitásért kampányoló NGO, ami egyúttal a kínai OEM-ek térnyerésére is figyelmeztet.

Hirdetés

Kínában az akkumulátoros elektromos modellek eladásai 2022 első felében az új autók piacának közel 18 százalékát tették ki, míg az Egyesült Államokban az e-autók aránya szintén nőtt, 50 százalékkal. Ugyanebben az időszakban azonban az elektromos modellek aránya Európában két százalékponttal csökkent, mivel az európaiaknak kínzóan hosszú várakozási idővel kell szembenézniük.

A Transport & Environment tanulmánya arra figyelmeztet, hogy ez a stagnálás hosszú távon veszélyes is lehet, hiszen a kínai autógyártók már most kezdik növelni részesedésüket az európai piacokon. Idén eddig az akkumulátoros elektromos autók eladásainak 5 százalékáért felelnek, 2025-re pedig, a jelenlegi trendek szerint, részarányuk 9-18 százalék lehet. Ha a jövőben az uniós autógyártók nem tudják növelni az akkumulátoros elektromos járműkínálatot, akkor a tengerentúli vállalatok elfoglalhatják az európai tömegpiac nagy részét.

Azonnal lépnie kell az EU-nak

„Ha Európa meg akarja őrizni autóiparának versenyképességét, akkor az EU-nak erős iparpolitikát kell bevezetnie, hogy felvegye a versenyt a kínaiak és az amerikaiak elektromos autókra irányuló izmos támogatásával. Hiszen a szabályozási ösztönzők hiánya sokkal inkább lassítja az európai elektromosjármű-eladásokat, mint az ellátási lánc válsága” - mondta Julia Poliscanova, a Transport & Environment főigazgatója.

„Az EU-nak… meg kell szüntetnie azokat a kiskapukat, amelyek gyengítik az autógyártók célkitűzéseit. Támogatnia kell továbbá az olyan intézkedéseket, mint az elektromos autók olcsó lízingje, hogy mindenki számára megfizethetővé tegye azokat” – tette hozzá Poliscanova.

Gyengék a célkitűzések

Az új autók átlagos szén-dioxid-kibocsátásának példátlan mértékű, 12 százalékos csökkenése után, az EU-ban az idei év első felében mindössze 2 százalékkal redukálódott a személygépkocsik kibocsátása. A Transport & Environment szerint ennek az az oka, hogy a célkitűzések túlságosan gyengék.

Az autógyártók saját önkéntes kötelezettségvállalásai szerint 2030-ra az akkumulátoros elektromos járművek az autópiac több mint háromnegyedét tennék ki. Ha azonban az autógyártók csak a minimumot teszik meg az uniós célkitűzések teljesítése érdekében - ahogyan eddig is tették -, akkor az említett modellek értékesítése mindössze 55 százalékot tesz majd ki.

További kihívások

A hosszú várakozási idő azonban nem az egyetlen kihívás, amellyel az európai autópiacnak szembe kell néznie. Az európai autógyártók ugyanis egyre inkább a prémiummodellekre összpontosítanak, így a tömegpiacot, és ezzel együtt rengeteg foglalkoztatási lehetőséget is a tengerentúli szereplőknek engednek át.

A Transport & Environment számos javaslatot fogalmazott meg cikkében, amely mind hozzájárulna az európai elektromosjármű-eladások növeléséhez. A szervezet szerint ez a jövő kardinális kérdésévé válik, mivel ahogy Poliscanova fogalmazott: a „kontinens éghajlata és munkahelyek forognak kockán.”

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink