Elemzések Kipukkadt a lufi? Bajban az e-autós startupok

Kipukkadt a lufi? Bajban az e-autós startupok

autopro.hu/Sz.K. | 2023.03.07 04:20

Kipukkadt a lufi? Bajban az e-autós startupok

Fotó: Nikola Corp Press

Az amerikai elektromos járművekkel foglalkozó startupok nyugtalanító tendenciát tapasztalnak. A autóik iránt a kereslet egyre inkább elpárolog, mivel a potenciális ügyfelek más ajánlatokat keresnek, vagy teljesen elállnak a vásárlástól.

Több elektromosautó-gyártó vállalat negyedéves jelentése alapján az látszik, hogy gyengülő kereslet mutatkozik számos újabb termékük iránt, ami rossz jel a magas költségekkel küzdő vállalatok számára.

A Lucid luxusszedán-gyártó, a Rivian pickup- és SUV-gyártó, valamint a Nikola elektromos nyergesvontató-gyártó mind gazdasági nyomást tapasztalt. Az iparági szakértők szerint a Tesla árcsökkentései és a hagyományos autógyártók olcsóbb elektromos modelljeinek szélesedő kínálata miatt a startupok új járművei iránt megcsappant a kereslet.

Kivételt képezett a Fisker, amely alig indította el 37.499 dolláros (13 millió forintos) SUV-jának gyártását. Ez az egyik legolcsóbb modell az elektromos autók szegmensében, így az eddig mindössze 56 autót legyártó Fisker tele van megrendelésekkel.

A Rivian részvényei mintegy 13 százalékkal estek, míg a Lucid, a Nikola és a Fisker részvényei kettő és négy százalék közötti mértékben csökkentek. A Tesla részvényei 1,3 százalékkal gyengültek március elejére.

Kettős csapás

„Az elektromos startupok esetében ez egyfajta kettős csapás” - mondta Danni Hewson, a brit AJ Bell pénzügyi elemzési vezetője a Reutersnek.

„Egyrészt a verseny és a kamatemelések miatt, ami azt jelenti, hogy már nem olyan egyszerű pénzhez jutni. Másrészt pedig az infláció olyan helyzetet teremt, amelyben a fogyasztó alaposan átgondolja, hogy milyen döntéseket hozzon” – fejtette ki.

A Lucid arról számolt be, hogy február 21-én 28 ezerre csökkent a megrendeléseinek száma a november 7-ei 34 ezerről, és hozzátette, hogy nem fogja nyilvánosságra hozni a számokat a továbbiakban. A Nikola szerint az akkumulátoros teherautók iránti keresletet sújtó problémák nem fognak egyhamar enyhülni.

A Rivian az elemzői becsléseknél jóval alacsonyabbra prognosztizálta a 2023-as termelését, az ellátási láncban jelentkező hiányosságokra hivatkozva, a hírre pedig a részvényei nyolc százalékkal estek.

Jövőre javulhat a helyzet

Cassie Bowe kockázati tőkebefektető, az Energy Impact Partners munkatársa úgy látja, hogy a kereslet a jövő évtől élénkül, mivel a jelenlegi hangulat arra kényszeríti az elektromosautó-gyártókat, hogy csökkentsék az árakat és még idén alacsonyabb árú modelleket vezessenek be.

Bowe számos startup vállalkozásba, köztük elektromobilitással foglalkozó cégekbe történő befektetéseket felügyel, és elmondta, hogy az említett négy vállalat az elmúlt évben már összesen 84 milliárd dollárnyi értéket veszített, tekintettel a gyártási nehézségekre és az ellátási lánc megszakadásaira.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink