Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Parkolókat bérel a Tesla, hogy eladatlan járműveit ott tárolhassa
2024.05.17 06:21Új budapesti létesítményt avatott a Knorr-Bremse
2024.05.17 04:20Budapesten is bemutatkozik a legújabb Setra
2024.05.16 17:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Kína miatt alakíthatják át elektromos autóikat a nyugati gyártók
Az elektromos autók körében a jó hatékonysága miatt elterjedt megoldás az állandó mágneses szinkronmotor. Ehhez azonban olyan ritkaföldfémekre van szükség, amiknek zömét Kínából szerzik be a gyártók – már aki, ugyanis egyre többen keresnek, és találnak alternatívákat ennek a megoldásnak a kiváltására.
Az utóbbi évek során – részben politikai okok, Kína és az USA viszonyának megromlása miatt – a Kínából származó ritkaföldfémek, mágneses fémek előállítási költségei megugrottak. A tavalyi évben kilenc hónap alatt megduplázódott a leggyakrabban használt mágneses fém, a neodímium ára. Ennek a fémnek a zömét Kínában termelik ki, emiatt a nyugati autógyártók szinte teljesen az ázsiai országra vannak utalva a beszerzéskor.
Érthető okokból egyre több OEM keresi a megoldást a neodímium kiváltására. Valóban létezik több más elektromos motor az állandó mágneses szinkronmotoron kívül, ám az az egyik leghatékonyabb hajtási mód, ráadásul a legtöbb esetben a mágneses fémek kiváltása a hatótávolság csökkenésével jár.
A nagyok más utat keresnek
A Reuters információi szerint a Nissan, a BMW, a Toyota, a Volkswagen és részben a Tesla is csökkenti a ritkaföldfémek felhasználását elektromos autóiban. Bár egyre több ilyen autó készül, a neodímiumot tartalmazó motorokkal szerelt járművek száma még nagyobb mértékben nő.
A hírügynökség által megszólaltatott szakértők szerint érthető a váltás, hiszen senki nem akar egyetlen forrásra támaszkodni semmilyen alapanyag esetében sem, mert ez túlzott kitettséget jelent.
A kínai gyártók természetesen nem terveznek váltást, a kínaiak szerint pedig elegendő alapanyaggal rendelkezik az ország és a globális járműipar igényeinek kielégítésére.
A hatótávolság még mindig a legfőbb kérdés
Jürgen Gassmann, a Fraunhofer kutatója szerint az emberek többsége egy nap kevesebbet vezet 150 kilométernél, ezért egy kevésbé hatékony elektromos motor is megfelelő lenne számukra. Ám a vásárlói igények mást mutatnak, az autógyártók pedig alkalmazkodnak ahhoz, hogy az emberek nagy hatótávolsággal rendelkező autókra vágynak.
Ezért egyelőre a neodímium iránti kereslet komoly növekedése várható, előrejelzések szerint 2030-ra a mostani felhasználás a négyszeresére fog nőni még úgy is, hogy a nem mágneses elektromos autók aránya várhatóan megduplázódik.
Nemcsak a járműiparnak kellenek ritkaföldfémek
Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a neodímium az elektromos autók mellett a szélerőművek, turbinák fontos alkotóeleme. Tavaly a járvány ellenére 35 százalékkal nőtt meg a neodímium iránit igénye a járműiparnak, ami 6600 tonnát jelent. A jövőben még komolyabb növekedés várható.
Kína dominanciája minden ritkaföldfém esetében jelentős, és problémát is jelent a nyugati világ számára, ám a mágneses földfémek esetében az egész világ ellátási lánca Kínától függ – egyelőre nem is látni, hogy mi hozhatna változást ebbe a helyzetbe.