Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Öt tanulság a Pekingi Autószalonról
2024.05.06 16:19Változások lesznek a Volvo élén
2024.05.06 15:20Akkumulátor-összeszerelő üzemmel bővül a BMW gyára
2024.05.06 13:18Hibrid megközelítés a titán gyártására
2024.05.06 12:21Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Kevesebb autó készül, mégis nő az OEM-ek profitja
A chiphiány miatt szinte minden autógyártó kevesebb járművet állít elő a tervezetthez képest, rendszeresek a hosszabb-rövidebb leállások, a globális járműipar pedig már több százalékkal kevesebb autót fog gyártani a legfrissebb előrejelzések szerint, mint azt 2020 végén várták. A gyártók profitja ennek ellenére nem csökken. Még.
Nem szükséges különösebben ragozni a félvezetők hiánya miatt előállt helyzet nehézségeit: ha csak Magyarországra koncentrálunk, akkor is látszik, mekkora a baj – többször leállt az Audi, nyáron hetekig pihentek a kecskeméti Mercedes gyártósorai, az új autókra egyre többet kell várnia a vásárlóknak. Egyelőre csak előrejelzéseket ismerünk arról, meddig tart még a helyzet, de bizakodásra sajnos nincs ok.
A chiphiány nyilvánvaló következményei (kevesebb legyártott autó, hosszabb várakozás a járművekre) mellett elsőre talán meglepő lehet, hogy az autógyártók profitja nem csökken. Ennek oka, hogy az autók egyre drágábbak – a kereslet nagy, a kínálat viszont szűkül, így egyszerűen megtehetik a gyártók, hogy nagyobb árréssel dolgozzanak, sőt, eleve azokra az autókra koncentrálnak a véges gyártási kapacitásokkal, melyeken nagyobb a haszon.
Egyre ritkábban láthatunk akciókat vagy kedvezményeket, új autót venni tehát nem most éri meg a leginkább – mégis sokan szeretnék ezt tenni, ez pedig magával vonzza a használt autók árának megugrását is.
Nem lesz jobb a helyzet
Az LMS Automotive legutóbbi riportja szerint hiába sújt még egyes régiókat jobban a koronavírus-járvány, a járműipar legnagyobb kihívása a chiphiány maga. Ráadásul az eddigi becslések is legjobb esetben 2022 elejére várták a helyzet javulását, ám a koronavírus indiai (vagy delta) variánsának ázsiai terjedése miatt további akadozások várhatóak a chipgyártásban.
A Fitch Solutions most 2022 közepére várja a válság enyhülését, ám megjegyzik, még 2023 elején is számítani lehet kisebb zavarokra a félvezetők ellátásában – írja a Forbes. Az IHS Markit szintén visszaeséssel számol a jövő évben is: 2021-re 78,5 millió, 2022-re pedig 82,6 millió legyártott autóval számolnak globális szinten, ami még jövőre is 6,2 százalékkal kevesebb autót jelent egy válságtól mentes időszakhoz képest.
A Morgan Stanley legfrissebb anyagának egyetlen optimizmusra okot adó megjegyzése egy alapvetően negatív tényezőn, a bizonytalanságon alapul: mint írják, előfordulhat, hogy olyan hirtelen, váratlan és kiszámíthatatlan módon tűnik el a chiphiány, mint ahogy megjelent.
Nem dőlhetnek hátra a gyártók
Kicsit talán cinikus megjegyzés, de a fentiek mit sem zavarják a nagy OEM-eket addig, amíg az ellátási zavarok ellenére is növelni tudják a profitjukat. Ám az előrejelzések szerint a chiphiány elhúzódásával megszűnik a gyártók e kényelmes helyzete.
Az UBS szerint a harmadik negyedévben már annyival kevesebb autót tudnak gyártani a vállalatok, hogy az ebből fakadó profitkiesés magasabb lesz, mint az év első felében, és ellensúlyozni fogja a magas árrést, amivel jelenleg dolgozhatnak az OEM-ek.