Elemzések Kevesebb autó készül, mégis nő az OEM-ek profitja

Kevesebb autó készül, mégis nő az OEM-ek profitja

autopro.hu/P.B. | 2021.09.21 07:23

Kevesebb autó készül, mégis nő az OEM-ek profitja

Fotó: Pixabay

A chiphiány miatt szinte minden autógyártó kevesebb járművet állít elő a tervezetthez képest, rendszeresek a hosszabb-rövidebb leállások, a globális járműipar pedig már több százalékkal kevesebb autót fog gyártani a legfrissebb előrejelzések szerint, mint azt 2020 végén várták. A gyártók profitja ennek ellenére nem csökken. Még.

Hirdetés

Nem szükséges különösebben ragozni a félvezetők hiánya miatt előállt helyzet nehézségeit: ha csak Magyarországra koncentrálunk, akkor is látszik, mekkora a baj – többször leállt az Audi, nyáron hetekig pihentek a kecskeméti Mercedes gyártósorai, az új autókra egyre többet kell várnia a vásárlóknak. Egyelőre csak előrejelzéseket ismerünk arról, meddig tart még a helyzet, de bizakodásra sajnos nincs ok.

A chiphiány nyilvánvaló következményei (kevesebb legyártott autó, hosszabb várakozás a járművekre) mellett elsőre talán meglepő lehet, hogy az autógyártók profitja nem csökken. Ennek oka, hogy az autók egyre drágábbak – a kereslet nagy, a kínálat viszont szűkül, így egyszerűen megtehetik a gyártók, hogy nagyobb árréssel dolgozzanak, sőt, eleve azokra az autókra koncentrálnak a véges gyártási kapacitásokkal, melyeken nagyobb a haszon.

Egyre ritkábban láthatunk akciókat vagy kedvezményeket, új autót venni tehát nem most éri meg a leginkább – mégis sokan szeretnék ezt tenni, ez pedig magával vonzza a használt autók árának megugrását is.

Nem lesz jobb a helyzet

Az LMS Automotive legutóbbi riportja szerint hiába sújt még egyes régiókat jobban a koronavírus-járvány, a járműipar legnagyobb kihívása a chiphiány maga. Ráadásul az eddigi becslések is legjobb esetben 2022 elejére várták a helyzet javulását, ám a koronavírus indiai (vagy delta) variánsának ázsiai terjedése miatt további akadozások várhatóak a chipgyártásban.

A Fitch Solutions most 2022 közepére várja a válság enyhülését, ám megjegyzik, még 2023 elején is számítani lehet kisebb zavarokra a félvezetők ellátásában – írja a Forbes. Az IHS Markit szintén visszaeséssel számol a jövő évben is: 2021-re 78,5 millió, 2022-re pedig 82,6 millió legyártott autóval számolnak globális szinten, ami még jövőre is 6,2 százalékkal kevesebb autót jelent egy válságtól mentes időszakhoz képest.

A Morgan Stanley legfrissebb anyagának egyetlen optimizmusra okot adó megjegyzése egy alapvetően negatív tényezőn, a bizonytalanságon alapul: mint írják, előfordulhat, hogy olyan hirtelen, váratlan és kiszámíthatatlan módon tűnik el a chiphiány, mint ahogy megjelent.

Nem dőlhetnek hátra a gyártók

Kicsit talán cinikus megjegyzés, de a fentiek mit sem zavarják a nagy OEM-eket addig, amíg az ellátási zavarok ellenére is növelni tudják a profitjukat. Ám az előrejelzések szerint a chiphiány elhúzódásával megszűnik a gyártók e kényelmes helyzete.

Az UBS szerint a harmadik negyedévben már annyival kevesebb autót tudnak gyártani a vállalatok, hogy az ebből fakadó profitkiesés magasabb lesz, mint az év első felében, és ellensúlyozni fogja a magas árrést, amivel jelenleg dolgozhatnak az OEM-ek.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink