Elemzések Két keréken is biztonságban – így segít a technológia

Két keréken is biztonságban – így segít a technológia

Dóka Ármin | 2022.07.24 16:23

Két keréken is biztonságban – így segít a technológia

Fotó: Facebook/boschmagyarorszag

Előző írásunkban sokat foglalkoztunk a motorkerékpárok fékezésével és az azt segítő elektronikai megoldásokkal. Ebben a cikkben a gyorsításé lesz a főszerep – szó lesz a kipörgésgátlókról és az autókéhoz hasonló fejlett vezetéstámogató rendszerekről, mint az adaptív sebességtartó automatika. A kényelmet szolgálják továbbá a pár gombnyomással állítható futóművek is.

Hirdetés

Kontrollált gyorsítás

A fékezés mellett a kanyarodás közbeni túlzott gázadás is tud súlyos baleseteket okozni. A motorkerékpárok egyre erősebbek, karakterisztikájuk egyre inkább támogatja a kis fordulaton jelentkező nagy gyorsulást, így az elektronikai menetstabilizálóknak is egyre nagyobb szerep jut. A legmodernebb motorkerékpárokon a gázmarkolatot már nem bovden köti össze a fojtószeleppel, az egész rendszer elektronikus (ride-by-wire), a gázmarkolat tulajdonképpen egy potméter, közvetlen mechanikus kapcsolat nincsen a keverékképzés és a gáz között. Ez a kialakítás lehetővé teszi, hogy fejlett kipörgésgátló rendszerek a túl hirtelen és túl nagy gázadásokat kisimítsák, és szinte észrevehetetlenül nyújtsák a lehető legnagyobb, legkiszámíthatóbb gyorsulást a hátsó kerék megcsúszásának veszélye nélkül. Ehhez szintén szenzorok hada szükséges, hiszen ledöntött motorral kifinomultan kell bánni.

A fejlett kipörgésgátlókat jellemzően több fokozatban lehet állítani, így kitolható a beavatkozásuk ideje és intenzitása, több mozgásteret és a kis csúszások élményét meghagyva a motorosnak. A menetstabilizálásban részt vesz a motorblokk gyújtástérképeinek változtatása is. A modern, erős motorokon jellemzően beállítható esős üzemmód, amikor visszavett teljesítménnyel és tompa gázreakcióval működik a motor, valamint általában elérhető több egyéb üzemmód is, változó gázreakcióval és teljesítményleadással. Az erősebb motorkerékpárokkal nem nehéz gázadásra elemelni az első kereket a földtől, azaz egykerekezni. A mutatvány ugyan látványos, de ha nem számít rá a motoros, illetve nincs tapasztalata vele, nagy baleset történhet miatta, ezért az első kerék lent tartásán is dolgoznia kell az elektronikának. A fejlesztések kezdeti időszakában viszonylag darabosan működtek ezek a rendszerek, és az elemelkedő első kereket azonnal visszacsapták a földre, de mára szinte észrevétlenül, finoman adagolja a teljesítményt az elektronika.

Egyenesen a versenysportból

Nem csak a biztonságot, hanem versenypályán a köridőket is lehet javítani a fejlett kipörgésgátlókkal, az állítható gyújtástérképekkel és egyéb elektronikai csemegékkel. A motorversenyzők folyamatosan állítják gépük paramétereit, ahogyan fogy az üzemanyag és kopnak a gumiabroncsok. Szintén a versenypályáról származik a gyorsváltó elektronika, amely a kuplung használatának és a gázmarkolat visszaengedésének mellőzését teszi lehetővé kezdetben csak fel, ma már lefelé váltáskor is. A váltókar rudazatára szerelt, ma már az utcai motorok nagy részéhez gyárilag kérhető elektronika megszakítja a gyújtást egy pillanatra, amikor a motoros elindítja a felfelé váltást, ezáltal a tehermentesített váltó könnyedén veszi a következő sebességet. Lefelé váltáskor automatikusan gázfröccsöt ad az elektronika, így a kisebb sebességi fokozathoz szükséges fordulatszámra kerül a motorblokk.

A versenytechnika adta az utcai motorok számára az úgynevezett csúszókuplungot is. Az elnevezés nem hibás működésre utal, hanem egyfajta nyomatékhatároló funkcióra, melynek segítségével féktávon történő visszaváltáskor elkerülhetőek a motor egyensúlyát megbontó hirtelen impulzusok és megakadályozható a hátsó kerék blokkolása a túl alacsony fokozatba, kapcsolás miatt. A kuplungszerkezet kisimítja a visszaváltás élményét. A visszaváltás és a féktávok kapcsán említésre méltó, hogy versenymotorokon és modern utcai sportmotorokon jellemzően a motorfék mértéke is állítható, hiszen a kanyarbemenetet ez a paraméter is nagyban befolyásolhatja kiélezett körülmények között.

Követik az autókat – szó szerint is

A legújabb, motorkerékpárokba épített technológiák sorát erősíti a személyautókban már előrehaladott állapotban megtalálható radartechnológia. Elöl és hátul elhelyezett, közepes hatótávú radarérzékelők lehetővé teszik az adaptív sebességtartó automatika, vagyis a tempomat használatát motorkerékpárokon, valamint holttérfigyelő rendszer kialakítása is lehetségessé válik.

Az adaptív sebességszabályzó elektronika radarja a 2022-es KTM 1290 Super Adventure S orrában

Az adaptív sebességszabályzó elektronika radarja a 2022-es KTM 1290 Super Adventure S orrában | Fotó: YouTube/KTM

A motorok képesek a követési távolságot tartani, motorfékkel lassítani, majd újra felvenni a beállított sebességet, de fékezni tudnak maguktól, így ha erre lenne szükség, hangjelzéssel és a műszerfalon felvillanó figyelmeztetéssel képesek a motorost időben figyelmeztetni, hogy fékezzen, ütközéselkerülést segítő elektronikaként funkcionálva. A motoros általában beállíthatja a kívánt követési távolságot és az automatikus gyorsítás intenzitását is.

A KTM 1290 Super Adventure S fedélzeti rendszerén több fokozatban állítható az adaptív tempomat követési távolsága és karakterisztikája

A KTM 1290 Super Adventure S fedélzeti rendszerén több fokozatban állítható az adaptív tempomat követési távolsága és karakterisztikája | Fotó: YouTube/KTM

Ígéretes és motorok esetében kiemelten hasznos fejlesztés a motorok és egyéb járművek közti adatáramlás biztosítása, így már azelőtt észlelheti egy autós a motorost, hogy látnák egymást. Beláthatatlan kanyarokban, útkereszteződésekben egyenesen életet menthetnek az ilyen segédletek.

Ha minden vezetéstámogató rendszer erőfeszítései ellenére megtörténik a baj, az olyan rendszerek, mint a Bosch eCall a motoros segítségére siet, és azonnal segítséget hív a motorkerékpár a baleset helyszínére.

Fotó: Facebook/boschmagyarorszag

Jövőbe mutató technológiák fejlesztésén is dolgozik a Bosch

Sajnos gyakran előfordul, hogy az útra szennyeződés, például olajfolt, kavics vagy nedves falevél kerül. Autóval az ezeken való áthajtás sokkal nagyobb eséllyel úszható meg, mint motorkerékpárral. A Bosch elsősorban az ilyen helyzetekre fejleszti új megoldását. Ennek lényege, hogy mikor a szenzorok a motor kerekeinek oldalirányú csúszását érzékelik, egy gázpatron nagy sebességű gázt lövell ki olyan irányba, hogy a megcsúszó kerekekre a külső ív felől extra terhelést adjon, ezáltal megadva a lehetőséget a gumiknak a tapadás visszanyerésére.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink