Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Nordson megkezdi az új folyadékadagoló rendszerének forgalmazását
2024.05.03 16:18Leállítják szénerőműveiket a legfejlettebb országok
2024.05.03 15:23Ha van rá igény, a Stellantis visszatáncolna a belső égésű autókhoz
2024.05.03 13:25Félidejéhez érkezett a Rába Modernizációs Program
2024.05.03 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Jó anyagválasztással csökkenthetők az akkuárak
A lítiumion akkumulátorok ára 97 százalékkal esett három évtizeddel korábbi megjelenésük óta, az árcsökkenéshez pedig leginkább a kutatás-fejlesztés, azon belül is legnagyobb mértékben az anyaghasználattal kapcsolatos fejlesztések járultak hozzá – áll a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) egy friss kutatásában.
Az anyaghasználat fejlődése által hozott költségcsökkenés meghaladta a méretgazdaságosság, vagyis a termelés megfelelő szintre való felfutásából eredő áresést – utóbbi faktor ugyanakkor a második legfontosabbnak bizonyult.
A szabadon hozzáférhető kutatás eredményei hasznosíthatóak lehetnek a pénzügyi források elosztásának tervezésében, segítve az energiatárolási technológiák árának további csökkentését – magyarázta el Jessika Trancik, a kutatás társzerzője, egyben az MIT professzora. Továbbá rávilágított, úgy találták, hogy még sok lehetőség mutatkozik az elektrokémiai akkumulátorok fejlesztése terén.
Meglepő felfedezést tettek
A kutatók a lítiumionos akkumulátorcellák árának 1995-2000 és 2010-2015 közti időszakban végbe ment csökkenését vizsgálták. Ekkor a költségcsökkenéshez a fejlesztés és a méretgazdaságosság mellett az egyéb kategóriába sorolt tényezők, illetve a folyamatok optimalizálása – utóbbiak a legkevésbé – járultak hozzá.
A kutatás elkészítése sok különféle adatforrás átvizsgálását tette szükségessé, mivel a releváns információk nagy részét üzleti titokként kezelik. A szerzők akadémiai forrásokat, ipari és állami publikációkat, sajtóközleményeket, műszaki leírásokat, valamint jogi dokumentumokat olvastak át – mondta el Micah Ziegler, aki rámutatott, hogy a végső munkába mintegy 280 hivatkozásból emeltek át adatokat.
Ziegler továbbá elmagyarázta, hogy különösen nagy fontossággal bír az, amit a kutatás-fejlesztéssel kapcsolatban fedeztek fel. Ez nem más volt, mint hogy a K+F jellegű befektetések nagy része az utánra tehető, hogy a lítiumos akkuk megjelentek a korai '90-es években, a kutatók némelyike pedig úgy vélte, hogy fordított a helyzet.
Ígéretes módszer
Az MIT munkatársai azt a módszert vették alapul, amivel Trancik és csapata korábban a szilícium félvezetőkön alapuló napaelemek ugyancsak jelentős költségcsökkenését vizsgálta.
A metodika egyik előnye Trancik szerint, hogy segít megállapítani az egyes faktorok relatív fontosságát olyankor, amikor sok változó együttes változása figyelhető meg – ami gyakran jelentkezik a technológiák fejlődésével. Ez a pedig mind az állami támogatások, mind a magántőke megfelelő csatornázásában segíthet.
„Az új megközelítés lehetővé teszi számunkra, hogy egy kicsivel tudatosabban válasszuk meg hova irányítjuk az időbeli és pénzbeli befektetéseket” – idézi Tranciket a Green Car Congress.
Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!