Elemzések Ismerje meg a válság generálta új trendeket!

Ismerje meg a válság generálta új trendeket!

autopro.hu/H.J. | 2020.08.08 12:21

Ismerje meg a válság generálta új trendeket!

Fotó: Pixabay

A koronavírus járvány minden tervet és előrejelzést átírt az iparban is. A Forbes meghatározta az elmúlt hónapok elemzése alapján azt a 20 legfontosabb trendet, mely az autóipar jövőjét nagymértékben befolyásolhatja. Minden jel arra utal, hogy hatalmas változás előtt áll a szektor.

Hirdetés

Az első és legfontosabb trend, melyet meghatároztak, az adatok – azaz a lóerő helyett sokkal fontosabbá válhat a digitális számítógépes technológia. A járvány után jelentősen megnőhet az adatszolgáltatások iránti igény, hiszen az új modellekben fejlett digitális technológiákra van szükség.

A második szembetűnő változás az autonóm vezetés szintjeiben következik be. A járvány átírta azon terveket, hogy a gyártók a második szintről a negyedik szintű autonóm rendszerekre térjenek át. Az autógyártók most két eltérő megközelítést mérlegelnek: egyrészt a Tesla stratégiáját, amelynek célja a kamera alapú technológiák ötvözése és az autonóm technológia ötödik szintjén történő használata. A másik lehetőség, melyet a gyártók fontolgatnak, az a körültekintéssel járó stratégia – azaz egy darabig az úgynevezett 2.5 szintű autonóm technológiát alkalmazni, majd később fokozatosan áttérni a negyedik szintre.

A harmadik trend a flottapiac válsága – korábban hiába profitáltak a flottapiacok a recesszió időszakában, ennek most vége. Ha csak a Hertz példáját nézzük, a vállalat összeomlása a piaci szegmens hanyatlásának egy előhírnöke.

Az előfizetéses szolgáltatások növekedése a negyedik irányvonal. Ezen belül két fő változást lehet megállapítani – egyrészt az ajánlatok a prémium szegmensről a nagyobb volumenű szegmensre térnek át, másfelől pedig a korábban népszerű városi modellekről egyre inkább az egész országra kiterjedő szolgáltatásokra váltanak a cégek.

A következő trend a Z generációhoz fűződik. Az olyan országokban, mint Kína, India és Szaúd-Arábia – amelyekben rengeteg fiatal él –, valamint az Egyesült Államok, ahol korábban volán mögé ülhetnek az emberek, a gyártók nagy hangsúlyt fektetnek a fiatalabb korosztályra specializálódott technológiákra és külön stratégiákat indítanak a korosztály számára.

Heterogén társadalom, mint ügyfél – azaz a gyártóknak az igazi kihívás mostantól nem a modellszám növelése és fenntartása lesz, hanem sokkal inkább megnövekszik az igény a személyre szabott járművek és technológiák iránt. A vállalatoknak ebben nagy segítségre lesz az úgynevezett dolgok internete, mely segít a testre szabott digitális megoldások kifejlesztésében.

A hetedik változás a munka jövőbeli trendjeivel kapcsolatos. A vállalatok a járvány idején ugyanis áttértek az otthoni munkavégzésre, a jövőben pedig nagy eséllyel sok cég ezt a munkavégzési formát fogja támogatni. Így a munkahelyi ingázás megszűnik, az autóknak pedig sokkal nagyobb szerepe lesz a családi programok, hosszabb utazások során, melyek más igényeket támasztanak a járművekkel szemben.

A következő változás a luxusautó-szegmensben következhet be. Elemzők arra számítanak, hogy az érintett járművek eladásai rövid távon 30–35 százalékkal csökkennek, majd közép- és hosszú távon fokozatosan növekednek. Ekkor a luxus fogalma nemcsak a belső tér kialakításában és a modell külső vonalaiban nyilvánul meg, hanem a színvonalas digitális technológiákban is.

Szembetűnő változás lehet a jövőben a modellek tisztaságát biztosító funkciók megjelenése – azaz az utastér levegőjét tisztító berendezések, valamint az úgynevezett öntisztító autófelületek.

A tizedik trend az összekapcsolhatóság. Ezen belül a hangfelismerés és a személyes asszisztensek szerepének növekedését kell érteni – az 5G hálózat bevezetésével a járművek összekapcsolttá válnak más járművekkel és az ügyfelek otthonával egyaránt. Az autók hamarosan a menet közben történő vásárlásra is alkalmasak lesznek. A technológiák lehetővé teszik a fogyasztók számára például különféle szolgáltatások megvásárlását vagy az útdíjak fizetését anélkül, hogy el kellene hagyni a járművet.

Csatlakoztatott IoT-platformok megjelenése – azaz a mobiltelefonokhoz hasonlóan az operációs rendszerek szabványossá válnak az autók számára is. Elemzők szerint 2025-ig több mint 100 összekapcsolt autófunkció lesz elérhető a fogyasztók számára – a legtöbb csúcskategóriás járműben jelenleg alig negyven ilyen beállítás érhető el.

Modell- és szektorváltozás egyaránt

Az iparban észlelhető trendek közül nemcsak az autók funkcióit érintik a változások, hanem a piacokat is. Globális szinten a járműeladások sokkal gyorsabb helyreállását jósolják Kínában és az Egyesült Államokban az EU-hoz és Indiához képest. Emellett új potenciális növekedési pontok jelenhetnek meg Oroszországban és Kelet-Európában.

A járvány rávilágított arra, hogy az autóipar túlzott mértékben függ a kínai beszállítóktól. Ezért a vállalatok most az értékláncok felülvizsgálatán dolgoznak, így előfordulhat, hogy csökken a modellek kivitele valamint a modellvariációk száma. Az ellátási lánc diverzifikálása lehetőségeket nyit több ország számára is, így például India és Mexikó piaca is nagyobb szerephez juthat.

További változás, hogy a válság hatására gyors együttműködési üzleti modellek alakulhatnak ki – az együttműködési megközelítés alapján az új üzleti modelleket pedig az értéklánc egészére kiterjesztik. Emellett a gyártóknak át kell dolgozniuk digitális kiskereskedelmi stratégiájukat, ugyanis az új és használt autók, valamint a járművekhez kapcsolódó szolgáltatások értékesítése digitális felületen keresztül fog működni.

A tizenhetedik trend a bevételeket érinti – a gyártók ezentúl már nemcsak a modellek eladására koncentrálnak, hanem a jármű teljes életciklusa során történő folyamatos bevételek generálására is az értékteremtés, megőrzés és fejlesztés által. Emellett tovább folytatódik a vállalatok környezetbarát stratégiája, melynek célja egy olyan körforgásos rendszer kifejlesztése, melyben lehetőség nyílik az elemek újrahasznosítására és a zéró kibocsátás elérésére egyaránt.

A jövőben visszatérhetnek a ferdehátúak és új karosszériastílusok jelenhetnek meg a piacon. Továbbá a használt járműpiac is nagyobb szerephez juthat.

Hatalmas kihívások elé állította az ipart és a gazdaságot a járvány. A korábban felsorolt lehetőségek azonban megmutatják, hogy pozitív kimenetelű is lehet a válság, hiszen a vállalatokat sokkal nagyobb összefogásra késztette, ezáltal pedig számos új technológia és innovatív ötlet látott napvilágot.

Kiemelt Partnereink