Elemzések Így lesznek kevésbé életveszélyesek az autók

Így lesznek kevésbé életveszélyesek az autók

autopro.hu/Sz.K. | 2023.10.14 12:22

Így lesznek kevésbé életveszélyesek az autók

Fotó: Pexels

Egyre többet tesznek az autógyártók a többi közlekedő biztoságáért a járművek kialakításakor. Ehhez viszont részben az is kell, hogy a hatóságok és a lelkes érdekvédelmi csoportok kikényszerítsék ezeket a biztonsági előírásokat.

Hirdetés

2021. szeptember 13-án az ötéves Allie Hart egy teljesen hétköznapi dolgot csinált - biciklizett egy gyalogátkelőn a washingtoni otthona közelében. Ekkor azonban egy áruszállító furgon sofőrje elütötte, a kislány azonnal meghalt. Allie édesanyja, Jessica Hart számára „az egész világ összeomlott.” Mégis azt mondja, hogy semmi sem változott a külvilágban az olyan emberek védelme érdekében, mint Allie.

A hétköznapi élet és a gyász közötti szakadék arra ösztönözte Allie-t, hogy a közlekedési balesetek elleni harcos legyen. Most a DC Families for Safe Streets érdekvédelmi szervezet tagja, aminek keretében jobban tervezett utcákat, figyelmesebb sofőröket és biztonságosabb járműveket követel. Úgy véli, hogy az autón kívüli emberek biztonsága általában utólagos gondolat, amikor valaki autót vásárol. „Az emberek többségének az ár, a preferencia és a saját biztonsága a döntés alapja.”

Meg kell fizetni a biztonságot

Az olyan technológiák, amelyek segíthetnek a sebezhető közlekedők (gyalogosok, rolleresek, biciklisek) számára biztonságosabbá tenni a közlekedést, már bőven rendelkezésre állnak. Mégis, néhány jól bevált biztonsági funkció nem mindig kerül be az új járművekbe, a biztonsági értékelésekbe és szabályozásokba, közben pedig a sebezhető közlekedők esnek a leggyakrabban a halálos balesetek áldozatául.

Az egyik oka ennek az ár: a sofőrök elméletileg lelkesek lehetnek a további biztonsági funkciók iránt, de ha azok az autót lényegesen drágábbá teszik, vajon megveszik-e azokat? Alex Thompson sokat gondolkodott ezen a kérdésen. Ő a Thatcham Research, egy biztosítók által támogatott, nonprofit autóipari kockázati információs vállalat, főmérnöke.

Thompson munkájának nagy része a karamboltesztekkel kapcsolatos. Úgy véli, ahogy a technológia érik, a költségek általában csökkennek. „Nem akarod, hogy a legbiztonságosabb jármű mindig a legdrágább legyen” - mondja.

A járművek legveszélyesebb részei

Viszonylag egyszerű tervezési átmenet volt a rugalmasabb anyagok felé, ideértve a motorháztető olyan területeinek kiegyenlítését, ahova a gyalogosok a fejüket üthetik. „Minden merev anyag veszélyes a gyalogosokra nézve” - magyarázza Thompson. Ezen a vonalon a lökhárítóknak nagyon merevnek kell lenniük, de az új modellekben habosított párnázat vagy más anyagok találhatók a lökhárítók alatt, hogy az ütközési energia egy részét elnyeljék.

Bizonyos kihívások továbbra is fennállnak e tekintetben. Az első szélvédő oszlopok (A-oszlopok) úgy vannak kialakítva, hogy ne omoljanak össze ütközés esetén, és Thompson szerint a járműgyártóknak még mindig nehéz a sebezhető közlekedők biztonságát ehhez igazítani.

Pont erre a zónára – holttérre - összpontosított a Volvo 2012-ben, amikor bevezette a gyalogos légzsákokat a V40-es modelljébe. A vállalat szerint „a légzsákok célja az volt, hogy segítsenek védeni a gyalogosokat olyan helyzetekben, amikor komoly fejsérülés kockázata áll fenn.”

Másik passzív biztonsági funkció egy ugró motorháztető, amely érzékelők segítségével észleli, ha valakit elütöttek, majd pirotechnikus tölteteket használva felhúzza a motorháztetőt. Ez csökkenti az ütközés hatását. Thompson szerint ez a funkció például a motor méretétől és a rendelkezésre álló helytől függ.

A passzív biztonság nem helyettesítheti az aktív biztonsági funkciókat. „Megoldhatod, hogy a jármű a lehető legkevésbé legyen veszélyes a gyalogosok számára. De ennél is jobb megelőzni az ütközést” - mutat rá.

Automatikus vészfékezés

Az aktív biztonságban a kulcsfontosságú megelőző technológia az automatikus/önvezető vészfékezés (AEB). Ez a rendszer automatikusan aktiválja a féket, amikor a jármű kamerái és érzékelői észlelik a veszélyeztetett gyalogost vagy kerékpárost.

Az AEB már gyakori az új autóknál Európában. Nem tökéletes technológia; legjobban alacsony sebességeken működik, és a hatékonysága korlátozott éjszaka vagy a gyalogosok hirtelen mozgása esetén. Az autógyártók egyre inkább használnak lidart a radar mellett az AEB érzékelőknél.

A Thatcham Research az Euro NCAP tesztlaboratóriuma, amely 2023-tól beépítette a kerékpáros ajtónyitás megakadályozását a biztonsági értékelésekbe. Az ajtónyitás arra utal, hogy egy autó ajtaját egy érkező kerékpárosra nyitják ki. Most már léteznek olyan technológiai rendszerek, amelyek figyelmeztetik az autóban utazókat, vagy megakadályozzák az ajtó kinyitását.

Intelligens segítség

A sebesség is kulcsfontosságú tényező az ütközések súlyosságában. A sérülés kockázata és mértéke csökken alacsonyabb tempónál - jegyzi meg Mike McGinn, az America Walks szervezet ügyvezető igazgatója. Az EU előírta az intelligens sebességasszisztencia (ISA) rendszereket az új autókon, amelyek figyelmeztetnek a magas sebességekre vagy automatikusan csökkentik a sebességet.

A járművek sebessége mellett a méretük is komoly tényező a balesetek alkalmával. Az Egyesült Államokban különösen, de sajnos máshol is növekvő népszerűségnek örvendenek a nagyobb személyautók, elsősorban az SUV-k. Ez aggasztó a járdán közlekedő emberek biztonsága szempontjából. Bizonyos városok megpróbálták fékezni a SUV-k terjedését azzal, hogy többet számítanak fel a tulajdonosoknak a parkolás vagy a regisztráció képében.

Fontos, hogy a haszongépjárművek már ma is szigorúbb szabályozásnak vannak alávetve. Például az EU és Japán közvetlen látást követel meg a nehéz tehergépjárműveken - más szóval, a teherautó sofőrjének közvetlenül kell látnia a sebezhető közlekedőket, anélkül, hogy tükörökre kellene támaszkodnia. London is kötelezővé tette a teherautóknak a holttér csökkentését – írja a BBC.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink