Elemzések Hoppon maradhatnak az USA-ba áramló zöld beruházások

Hoppon maradhatnak az USA-ba áramló zöld beruházások

autopro.hu/V.M. | 2023.08.17 10:22

Hoppon maradhatnak az USA-ba áramló zöld beruházások

Fotó: Volkswagen

Az Egyesült Államokban tavaly elfogadott inflációcsökkentési törvénnyel részben az volt a döntéshozók célja, hogy új lökést adjanak az ország energiaátmenetének, méghozzá a hazai ipari kapacitásokra építve téve azt. A törvény a „zöld” befektetések ösztönzésében elérni látszik célját, ugyanakkor a származási követelményei egy elemzés szerint sokszor teljesíthetetlennek ígérkeznek a nyersanyagforrások elégtelensége miatt, ami miatt egyes beruházások eleshetnek az ígért kedvezményektől.

Hirdetés

Az inflációcsökkentési törvény (IRA) megnöveli az energiaátmenetben kulcsfontosságú lítium, kobalt, nikkel és réz iránti keresletet. Ezen fémek iránt az Egyesült Államokban 2035-ben sorrendben 15, 14, 13 és 12 százalékkal nagyobb kereslet lesz a törvénynek hála, mint amilyen nélküle lenne – áll az S&P Global elemzésében, mely az IRA észak-amerikai ásványianyag-piacra gyakorolt hatását boncolja.

Az IRA-val 2035-re 23-szor több lítiumra, nikkelre és kobaltra lesz szüksége Amerikának, mint 2021-ben. A réz esetében a növekedés sokkal kisebb, de így is jelentős: a fémből „csak” kétszer annyit fognak felhasználni, mint ma.

Nem kapják meg a befektetők amiért mentek

Az S&P szerint tehát az energiatermelés, az energiaelosztás és a végfelhasználói piacok, például az autógyártás részéről tehát sokkal nagyobb igény fog jelentkezni a négy fém iránt. Az igénynövekedésért részben pont az IRA felel majd, hiszen a vállalatok a törvény által biztosított adókedvezmények kihasználása érdekében telepítik zöld beruházásaikat az Államokba, például Európa kárára. Ugyanakkor az S&P elemzése arra enged következtetni, hogy ezen beruházások egy része „hoppon” fog maradni, vagyis az elégtelen nyersanyagforrások miatt nem részesülhet majd a beruházási döntést meghatározó kedvezményekből.

Az IRA származási követelményei szerint – amik teljesítéséhez kötöttek a kedvezmények – a termékekbe beépülő kritikus nyersanyagok kitermelése vagy feldolgozása az Egyesült Államokban vagy annak egy szabadkereskedelmi partnerében kell, hogy történjen.

A négy vizsgált fém közül egyedül lítiumból fog elegendő rendelkezésre állni a követelményeknek eleget tevő forrásokból, hála a kapacitásbővítéseknek az Egyesült Államokban és annak szabadkereskedelmi partnereinél, mint amilyen Kanada, Chile és Ausztrália.

Kobaltból és nikkelből hiány lesz

A kobalt esetében ugyan elégséges a termelés az USA partnerországaiban, az Államok azonban a fém nagy részét nem ezekből az országokból szerzi be. Ez az S&P Green Car Congress által szemlézett elemzése szerint a kereskedelmi kapcsolatok erőltetett átorientálását követelné meg, ezért nem várható, hogy az IRA követelményeinek megfelelő módon elégítse ki igényeit Amerika.

A nikkelnél rosszabb a helyzet, ugyanis az USA partnerországaiban nem áll rendelkezésre elégséges kapacitás, még akkor sem, ha minden itt termelt nikkelt az Államokba exportálnak.

Az IRA-féle támogatások nem kötöttek a réz beszerzési módjához, az amerikai befektetéseket azonban így is fenyegeti az elégtelen ellátás veszélye. Az USA egyre inkább imoportfüggővé fog válni, a helyzetet pedig rontja, hogy Chile önmagában a feldolgozott réz importjának 60 százalékét adja, vagyis az ellátás egy nagy része egyetlen országtól függ. Chile ugyanakkor a réznek csak ötödét exportálja az Államokba, ami így nincs jó alkupozícióban a chilei forrásokért folyó versenyben.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink