Elemzések Habár a dízelek hanyatlása véget ért, a hosszútávú kilátás sötét maradt

Habár a dízelek hanyatlása véget ért, a hosszútávú kilátás sötét maradt

autopro.hu/Sz.K. | 2020.01.30 04:21

Habár a dízelek hanyatlása véget ért, a hosszútávú kilátás sötét maradt

Fotó: Pixabay

A dízel SUV-k eladásainak növekedése segít a meghajtás európai piaci részesedésének megőrzésében. A kompakt SUV-k egyre nagyobb népszerűsége a tömegmárkáknál az a tényező, amely miatt a szegmens a legjelentősebb a dízel eladások terén.

A JATO Dynamics piackutató adatai szerint 2019 első 10 hónapja alatt 621 242 dízel SUV került forgalomba.

Egyre csökkenő tendencia

2015 és 2018 között a szegmens dízel eladásai 19 százalékkal nőttek, míg más autótípusoknál a vásárlók kerülték ezt a hajtásformát. A drámai visszaesés a VW-Csoport dízelbotrányának köszönhető, illetve az emiatt életbe lépő magasabb adóknak és a városi területeken egyre jellemzőbbé váló kitiltásoknak.

Az LMC Automotive elemző szerint Európában a dízel részesedése idénre a 2011-es 56 százalékról 32 százalékra csökken. A visszaesés 2018-ban volt a legdrámaibb, amikor a kereslet több mint egymillió darabbal csökkent.

Élre tör a benzin?

Az autógyártók megnövelték benzines járműgyártási kapacitásaikat, lezárták a dízel gyártósoraikat és az új modelljeiket dízelhajtásos verzió nélkül kínálták.

A legnagyobb visszaesés a kompakt szegmensben volt megfigyelhető, amely Európa legnagyobb járműszegmense. Itt 2015 és 2018 között 45 százalékos visszaesést tapasztaltak a dízel eladásokban.

A dízel népszerűségének csökkenése annak is köszönhető, hogy az európai vásárlók inkább a kisebb autókat szeretik, melyekből több a benzines, mint az üzemanyag takarékos dízel. Emiatt sok elemző a dízel „halálát” kezdte jósolni. David Baley, a Birminghami Üzleti Főiskola professzora szerint a dízel csupán a nagy SUV-k szegmensében marad jelentős. „A kormányok azonban fellázadtak a hajtás ellen, és az ipar képtelen volt tisztára mosni magát a dízellel kapcsolatban”.

Jó, ha lapos a görbe

Az ábrák azonban azt mutatják, hogy az elmúlt hat hónapban a dízel-eladások egyenletessé váltak. 2020-ban is lapos marad a görbe az LMC elemzői szerint. Al Bedwell, az LMC globális hajtás részlegének vezetője szerint ez nem túl jó a dízel számára, de ha abból a szemszögből nézzük, hogy 600 ezer darabos visszaesés is lehetett 2019-ben, máris jobbnak tűnik. Az elemző úgy hiszi, addig, amíg az európai vásárlók SUV-kat vesznek, a dízelnek van jövője.

A közepes méretű és nagy személygépkocsik eladásainak több mint felét jelenleg még a dízelek teszik ki – eltekintve a luxus szektortól. 2019-ben az első tíz hónapban a prémium SUV szegmensben több dízelautót adtak el, mint más prémiumszegmensekben.

Az autógyártók régóta küzdenek azon környezetvédelmi intézkedések ellen, melyek a dízelt okolják mindenért, és lépést kell tartaniuk a szigorúbb szén-dioxid kibocsátási célokkal, melyek idén lépnek érvénybe. A gyártók sokszor azonban ahelyett, hogy búcsút vennének a dízelautóktól, szélesítik kínálatukat.

Elektromos váltás

Felipe Munoz, a JATO globális elemzője szerint az SUV-k nagy része azért dízel, mert még nincs megfelelő elektromos variáció. Ahogy egyre több elektromos és hibrid modell kerül piacra, gyorsan átbillenhet a mérleg. A nagyobb autók elektrifikációja azonban nagyon lassan halad.

A prémium és a tömegmárkák is egyre több plug-in hibridet és tisztán elektromos modellt dobnak piacra, azonban nem lennének ekkora tényezők, ha a dízelek népszerűek maradtak volna, de az autógyártók nem mernek a dízel eladásaikra támaszkodni.

Sötét idők jönnek

Linda Jackson, a Citroen vezérigazgatója szerint a dízel-eladások stabilok voltak az elmúlt fél évben, de hogy csökkennek-e a továbbiakban, azt nem lehet tudni. Az LMC előrejelzései szerint 2020-ban stabilan 30 százalék körül marad a dízelautók részesedése, 2021-re 30 százalék alá csökken, 2025-re 23 százalék várható, míg 2030-ra csupán 9 százalék.

Ironikus módon, a Volkswagen annak ellenére, hogy főszerepet játszott a dízel hanyatlásának okai között, még így is az ő modelljei voltak 2019-ben a legkeresettebbek.

Borítókép: pixabay

Kiemelt Partnereink