Elemzések Felmérés: egyre kevesebben nyitottak az e-autók iránt

Felmérés: egyre kevesebben nyitottak az e-autók iránt

autopro.hu/V.M. | 2023.11.11 08:18

Felmérés: egyre kevesebben nyitottak az e-autók iránt

Fotó: Mercedes-Benz Group Media

Az elektromos autókkal szembeni nyitottság csökkenésbe váltott az S&P Global Mobility felmérése szerint, amiből az is kiderült, hogy a potenciális autóvásárlók ma már nem az alacsony hatótávolságot találják a legnagyobb problémának az elektromos autók kapcsán, hanem azok magasabb árát.

Hirdetés

Két év alatt jelentősen esett azok száma, akik nyitottak a tisztán elektromos autók vásárlása iránt az S&P Global Mobility világszerte 7500 fő megkérdezésével készült idei felmérése szerint. Ehhez hozzájárul, hogy az embereknek kevesebb mint fele gondolja, hogy a villanyautók megértek a széleskörű piaci térhódításra.

2019-ban a megkérdezettek 58 százaléka volt nyitott egy e-autó vétele iránt. Ekkor magas árú prémium modellek dominálták a piacot, és az elérhetőbb modellekből, mint a Nissan Leaf vagy a Tesla Model 3, kevés volt elérhető. 2021-re aztán radikálisan megváltozott a helyzet: ekkorra az S&P által megkérdezettek 86 százaléka volt nyitott az elektromos négykerekűek iránt, miután számos megfizethetőbb modell jelent meg a piacon. Mindazonáltal 2022-ben 71, majd idén 67 százalékra esett az ilyen vásárlók aránya – utóbbi 19 százalékponttal alacsonyabb a 2021-es értéknél.

A modellválaszték ugyan tovább nőtt, azonban ez nem tudta ellensúlyozni az áremelkedést és a töltőhálózat megbízhatatlanságáról szóló híreket – mutat rá az S&P, ami szerint ezen a ponton a választék növelése önmagában nem elegendő a kereslet növeléséhez.

A lassuló keresletre az utóbbi időben autógyártók előrejelzései és döntései is rávilágítottak. A Volkswagen idén több üzemében is csökkentette az elektromos autók gyártását a várttól elmaradó kereslet miatt, a General Motors elhalasztotta egyes modellek gyártásának növelését, nemrég pedig a svéd Polestar lefelé módosította az értékesítési előrejelzését.

Az ár és a töltés a fő akadályok

Az S&P felmérésében az elektromos autók vásárlásától eltántorító faktorok között első helyen áll az árprémium: a megkérdezettek 48 százaléka találja az elektromos autók árát túl magasnak.

A sorban szorosan utána következik a töltés, a töltési időigény kapcsán ugyanis a kitöltők 46 százalékának vannak aggályai, 44 százalékukban pedig a töltők elérhetősége kelt bizonytalanságot. Ami a töltési időt illeti, a válaszadók többsége 30-60 percet hajlandó töltésre szánni. Ez azt jelenti, hogy kulcsfontosságú a villámtöltők telepítése és a járművek képessé tétele a magas töltési teljesítmény kezelésére.

A válaszadók többsége 300 mérföldnél (durván 500 kilométernél) alacsonyabb hatótávolsággal is megelégszik. Az emberek közel harmada, 29 százaléka vár el ennél nagyobb egy töltéssel megtehető távolságot.

A Green Car Congress által szemlézett felmérési eredményekből az is kiderült, hogy az emberek e-autó vásárlási motivációi az elmúlt években nem változtak. A tisztán elektromos és hibrid járművek vétele mögött meghúzódó fő érvek a fogyasztásban mutatkozó megtakarítás (69 százalék jelölte meg ezt a választ), a környezeti előnyök (56 százalék) és a vezetési élmény/ teljesítmény (31 százalék).

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink