Elemzések Fellélegezhetnek a villanyautósok

Fellélegezhetnek a villanyautósok

Pörge Béla | 2022.07.21 13:19

Fellélegezhetnek a villanyautósok

Fotó: Kreitli Fanni

Mint ismert, a magyar kormány a fenntarthatatlan energiapiaci árak miatt csak az átlag alatt fogyasztók számára biztosítja a rezsicsökkentett, piaci árnál jelentősen olcsóbb energiaárat. Azonban az átlagnál többet fogyasztók sem a piaci árat fogják fizetni, ezzel ugyan megnő az otthoni töltés ára, de nem szökik az egekbe.

Hirdetés

Augusztus elsejétől energia-vészhelyzetet hirdetett a kormány, ezzel korábbi formájában vége rezsicsökkentett áramárnak is. Július 21-én értek véget a találgatások, kiderült, hogy az átlag felett fogyasztó lakosoknak sem a teljes piaci árat kell fizetniük, hanem egy köztes összeget.

Az elektromos áram esetében a havi 210 kilowattóra feletti fogyasztás esetében az eddigi 36 forint/kilowattórás ár helyett 70,1 forintot kell fizetni, az éjszakai áram pedig 23,1 forint lesz a korlátig, felette 63,9 forintot kell fizetni kilowattóránként. Ez jelentősen olcsóbb ár, mint a piaci 268 forint/kilowattóra.

Így bár a villanyautósokat nyilván rosszul érinti a változás, az elektromos autók használata nem lesz drágább a belső égésű motorral hajtott társaikéhoz képest – természetesen ez a nagy átlag, az egyes alacsony fogyasztású hagyományos autók versenyképesebbek lehetnek egyes kevésbé takarékos elektromos modellnél a fogyasztás tekintetében.

Durván kétszeres költségek

Hivatalosan 17,13 kilowattóra az elektromos autók átlagfogyasztása – takarékos vezetéssel ettől bőven el lehet maradni, erre az autopro.hu is példát mutatott a Kia Niro tesztjén, ugyanakkor nem árt beleszámolni, hogy a töltés közben „eltűnik” némi áram, így a teljes töltéskor több áramot fogyasztunk el, mint az autó által jelzett érték.

A fenti értékkel számolva a 36 forintos árammal 100 kilométerre 617 forint egy elektromos autó fogyasztása, a 70,1 forintos árral ez néhány fillérrel 1200 forint fölé emelkedik – durván tehát kétszer annyiba kerül majd egy e-autó használata otthoni töltéssel. Ez az ár azonban még mindig kedvezőbb, mint egy benzines vagy dízel autó fogyasztása: a 480 forintos literenkénti üzemanyagárral számolva 2,5 literes fogyasztás kellene 100 kilométeren ahhoz, hogy az elektromos autók átlagfogyasztását verje valami. Erre a robogóknak lehet esélye, de még a legtakarékosabb autókkal sem elképzelhető ilyen alacsony fogyasztás.

Sőt, tulajdonképpen csak szélsőséges esetben lehet olcsóbb egy dízel egy elektromos autónál: a nagyon kedvező és takarékos 4 liter/100 kilométeres fogyasztás azzal egyenértékű, mintha egy elektromos autóval 27 kilowattórát fogyasztanánk száz kilométerenként – ennél persze valamivel alacsonyabb fogyasztással is döntetlenre jön ki a verseny, hiszen az elektromos áram esetében fizetünk rendelkezésre állási díjat is, valamint ahogy említettük, a töltés közben is elvész valamennyi áram.

Hosszabb távon főleg az elektromos autó a nyerő

Nem szabad elfelejteni, hogy jelenleg hatósági árat fizetünk a hagyományos üzemanyagokért. Július 21-én a benzin literenkénti piaci ára 741, a gázolajé 788 forint. Ilyen árak mellett még akkor is olcsóbb lenne az elektromos autózás, ha az átlagos fogyasztás felett a teljes piaci árat kellene fizetnie a lakosoknak – ami közel a négyszerese a rendeletben megszabott árnak.

Magyarországon 2021 végén körülbelül 21-22 ezer tisztán elektromos autó közlekedett, ez a szám 2022 közepén már nyilván magasabb. Sok embert érint tehát a kérdés, és úgy tűnik, most sokan fellélegezhetnek: bár drágább lesz elektromos autóval közlekedni, mint eddig, de aki a hosszútávú fogyasztás miatt ruházott be egy e-autóra, az jól döntött, olcsóbb marad az elektromos közlekedés, mint a hagyományos.

Az otthoni töltés mellett alternatíva lehet a nyilvános töltők használata: ezek ára jelenleg is magasabb, mint az új energiaárak, ám kérdés, lesz-e bennük további változás. Ugyanakkor máig léteznek részben, vagy akár teljesen ingyenes töltési lehetőségek is egyes áruházak, plázák parkolóiban, amikkel tovább csökkenthető az elektromos autózás költsége.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Hirdetés

Kiemelt Partnereink