Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Egy zsugorodó tóban kell halásznia a magyar beszállítóknak
2024.05.21 16:16Nincs elég töltő, késik a kínai elektromos SUV
2024.05.21 15:19Tiltott kínai alkatrészekkel importálhatott autókat a BMW
2024.05.21 13:17Ellephetik a gyárakat az emberszabású robotok
2024.05.21 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Ezért nincsen elég parkolóhely
Egyre nagyobbak az autóink, így a kisebb járművekre méretezett parkolók egyre kevésbé képesek kiszolgálni a városokat. Ettől még persze az is igaz, hogy egyre több az autó az utakon, ami szintén nem könnyíti meg a városokban parkolni kívánó autósok dolgát.
Vélhetően nagyon kevés az olyan – szerencsés – autós, aki ne találkozott volna azzal a problémával, hogy a városokban sokszor nincs elég parkolóhely. Ehhez nem kell Budapest belvárosáig menni, vidéken is létezik a jelenség, sőt, sokszor a bevásárlóközpontok parkolóiban sem találni elég helyet – és nem csak a karácsony előtti napokban igaz ez.
Nyilvánvalóan a probléma egyik forrása az, hogy egyre több az autó az utakon. Van azonban egy másik gond is: a járművek egyre nagyobbak. Részben arra kell gondolni, amiről az autopro.hu is beszámolt a napokban: rohamosan terjednek az SUV-k. Bár a városi terepjárók személyautónak számítanak, nem túl nehéz összerakni a képet, hogy egy közel háromtonnás, négy méter hosszú és két-három méter széles, hatalmas SUV mennyivel több helyet foglal az utakon és a parkolóhelyeken – tehát a városokban – mint egy normál személyautó.
Van azonban egy másik tényező is: a kisautók és a normál személyautók is egyre nagyobbak.
Szinte minden népszerű személyautó növekedésnek indult
Lehetetlen vállalkozás lenne összeszedni a magyar utakon létező összes gyártó összes modelljének méreteit, így cikkünkben a legnépszerűbb típusokra összpontosítunk, és főleg a kisebb autók kerültek terítékre.
Az egyre égetőbb helyhiány szempontjából nézve igen vészjósló tendencia, hogy lényegében minden népszerűbb autó egyre nagyobb – ezt alig-alig ellensúlyozzák az olyan kifejezetten városi modellek, mint a Smart (ami kínai kézben a kisautók felől az SUV-k felé fordult), vagy az áttörés küszöbén álló elektromos miniautók.
Egyértelmű tendencia a Volkswagennél
A Golf már-már egy külön kategóriát jelent a személyautók között, de mindenképpen ikonikus alakja a kis családi autóknak. Éppen ezért jól szemlélteti az autók méretének változását, hogy míg az első generáció 1610 milliméter széles volt az 1970-es években, addig a mostani, nyolcadik generáció már 1789 milliméter – vagyis 18 centiméterrel lett szélesebb a Golf.
A kistestvérnek számító Polo 1570 milliméterrel indított, az 1990-es évek végére már 1632 milliméter szélesre hízott. A tendencia nem változott, ma 1751 milliméter széles a legújabb Polo, ez a modell tehát közel 20 centivel lett szélesebb.
A többi német kisautó is nő
A német kisautók között a Volkswagenek mellett kiugróan népszerű az Opel Corsa, annak is főleg a B verziója futott nagy karriert a maga idejében, de aztán a 2000-es évek végén a D is népszerű, sikeres autó lett.
A legelső Corsa még 1532 milliméter széles volt, míg a „csepp Corsaként” is ismert B már 1610 milliméter széles. A növekedés nem állt meg, a mai Corsák 1737 milliméter szélesek. Ennél kevésbé látványos a Ford Fiesta szélesedése, az 1606 milliméter széles ősmodell után a legnépszerűbb verziók az 1680-1690 milliméter közötti tartományban mozogtak a faceliftek függvényében, míg ma 1735 milliméter széles egy új Fiesta.
Az Európában nagy népszerűségnek örvendő Yaris a Toyotának talán az első igazán nagy áttörést hozó modellje volt a kontinensen. Az Év Autója címet is elnyerő első generáció 1660 milliméterrel nyitott, ez csak 1695 milliméterig hízott, igaz, ma már crossoverként kínálja a gyártó a korábbi kisautót, ami így értelemszerűen jóval nagyobb, szélesebb.
A francia és olasz autók esetében kisebb a növekedés, a Fiat Punto például csak 6 centivel szélesebb az első generációnál, míg a Peugeot 206-hoz képest ugyan 17 centiméterrel szélesebb az utód 208-as, de sem a 206-os, sem a 208-as különböző verziói nem nőttek annyit az egyes arculatfrissítések alkalmával, mint a fenti típusok.
A szedánok is híznak
A mai magyar városi infrastruktúra kiépülése idején a kisautók Trabantok, a szedánok a Lada különböző modelljei voltak a hazai utakon. Az egykoron tekintélyt parancsoló Lada 2107 és a Szamara egyaránt 1620 milliméter széles, ami ma már kisautónak is kicsi. Ehhez képest az 1990-es években az elérhető családi autóként berobbanó Opel Astra F 1688 milliméteres szélességgel nyitott, a G Astra 1709, a mai K pedig már 1950 milliméter széles. Ez a 30 centiméter hízás bizony elég sok, ha egy pláza parkolójáról beszélünk, nem csoda, ha sok képzetlenebb (vagy az együttélésre kevésbé alkalmas) sofőr gyakran egy autóval két helyet foglal el az amúgy is szűkös helykínálatból.
A magyar utakon szintén népszerű Ford Focus 1698 millimétertől jutott el 1825-ig, ehhez képest szinte semmi, hogy az Audi A6 az első generációhoz képest alig 7 centiméterrel szélesebb a mai 1886 milliméteres méretével.
Nem fogunk elférni
Az autók méretének változása nyilván csak egy tényező a sok közül, de ez is jól mutatja, mennyire nehéz helyzetben vannak a városvezetők és a városi infrastruktúra tervezői. Egyre nagyobb járművekkel közlekedünk, eleve a nagyobb modellek a népszerűbbek, és emellé az autók száma is növekszik.
A parkolóhelyek ezzel párhuzamosan nem lesznek szélesebbek, főleg nem a már kiépített utak, bevásárlóközpontok vagy parkolóházak területén. A helyzettel nehéz mit kezdeni, talán csak azt érdemes végiggondolni, hogy a belvárosban való közlekedéshez is szükség van egy SUV-ra? El fog férni az autó a pláza parkolójában? A kevesebb néha több.
Érdekesnek találta ezt a cikk? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!