Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Egy zsugorodó tóban kell halásznia a magyar beszállítóknak
2024.05.21 16:16Nincs elég töltő, késik a kínai elektromos SUV
2024.05.21 15:19Tiltott kínai alkatrészekkel importálhatott autókat a BMW
2024.05.21 13:17Ellephetik a gyárakat az emberszabású robotok
2024.05.21 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Ezért kell akkugyárakat építeni
Az elektromos átállás egy most már visszafordíthatatlan folyamat – a sebessége még lehet kérdéses, talán nem lesz olyan gyors, mint sokan pár éve várták, de nehezen elképzelhető, hogy a következő évtized végére Európában a belső égésű motorral hajtott autók labdába rúghatnak még. Ha pedig így lesz – márpedig nagyon valószínű, hogy így lesz -, akkor akkumulátorokra is bőven lesz igény.
Magyarország az akkumulátorgyártás élvonalába tartozik a bejelentett beruházások alapján, de még a jelenlegi gyártási kapacitások tekintetében is jócskán előrébb tartunk annál, mint ahogy az ország a területe vagy lakossága, esetleg gazdasági ereje alapján áll a világranglistákon. Ez egyenesen következik abból, hogy a rendszerváltás után Magyarország gazdasága egyre nagyobb mértékben támaszkodott a járműiparra, ma pedig már ott tartunk, hogy mindhárom német prémiumgyártónak van vagy hamarosan lesz gyára hazánkban, emellett az elektromos autók szegmensében világvezető BYD is gyárat épít az országban.
Ahogyan a károsanyag-kibocsátás visszaszorítása és a klímavédelem miatt az elektromos átállás egyre fontosabb lett, úgy vált egyre szükségesebbé a járműipari országok átállása is. Magyarország ebben gyorsan cselekedett, így továbbra is a járműiparra épülhet az ország – az akkumulátorokra pedig komoly igény fog mutatkozni, másképpen nem maradhat ilyen magasan a járműgyártás volumene a 2030-a évektől kezdve.
Nincs más alternatíva
Bár az nem eldöntött kérdés, hogy minden szegmensben az akkumulátoros elektromos hajtás lesz-e a hosszú távú befutó, az egyértelmű, hogy a lítium alapú akkumulátorokra szükség lesz, egyre nagyobb mértékben: ilyen akku van az összes hibridben, plug-in hibridben, elektromos autóban, de még a hidrogén üzemanyagcellás járművekben is.
Egyelőre nem látszik olyan technológia, ami a lítiumos akkumulátorokat kiválthatná. A nátrium-ion ugyan reális alternatíva lehet a kisebb teljesítményű alkalmazások terén, ám ez egy olyan váltás lenne, ami nem igényelné a jelenlegi, vagy hamarosan épülő akkugyárak teljes átalakítását, azaz nem válnának feleslegessé a mostani akkumulátorgyártó üzemek akkor sem, ha a nátrium dominánsabb szereplővé válna.
Az alábbi videó szemléletesen mutatja be az akkumulátorgyárak fontosságát:
Akkumulátortesztelő-központok a biztonságunkért
Természetesen nem az akkugyár az egyetlen olyan létesítmény, amire szükség lesz a jövőben. A fenti videóban is utalnak az újrahasznosítás fontosságára, de legalább ennyire központi a szerepe a tesztelésnek is. A tesztközpontok hozzájárulnak ahhoz, hogy biztonságosabb akkukat gyártsanak, valamint csökkentik a lehetséges kockázatokat már a gyártás során is.
„Az akkumulátorgyárakat kutatással és fejlesztéssel kell támogatni a biztonságos gyártáshoz, hogy hosszú távon működhessenek, és maximalizálhassuk a fenntarthatóságot” – fogalmazott Simon Peter Anthony, az Akkumulátor Kompetencia Központ Zalaegerszeg képviseletében a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási roadshow nyíregyházi állomásán.
Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!