Elemzések Elmondta az MTA, hogy mi a baj a magyar akkugyárakkal

Elmondta az MTA, hogy mi a baj a magyar akkugyárakkal

autopro.hu/P.B. | 2023.10.11 07:16

Elmondta az MTA, hogy mi a baj a magyar akkugyárakkal

Fotó: Pixabay

Nyolc pontba összefoglalva kritizálta a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) Fenntartható Fejlődés Elnöki Bizottsága (FFEB) a magyarországi akkumulátoripart. Az állásfoglalás szerint többek között nem adnak kellően átfogó tájékoztatást az üzemekben keletkező veszélyes anyagokról, a probléma esetére kidolgozott forgatókönyvekről és arról, miért éri meg hosszú távon az akkuipar fejlesztése.

Az MTA állásfoglalása szerint a hazai akkumulátorgyártás helyzete az elmúlt időszakban a közvélemény mellett a tudományos élet figyelmét is felkeltette – ezt a már működő és tervezett üzemek környezeti, gazdasági és társadalmi hatásai indokolják a közlemény szerint. „Ezen összetett hatások értékelését nem elegendő egy-egy meghatározott nézőpont szempontjából, elszigetelten elvégezni”, ezért az MTA Fenntartható Fejlődés Elnöki Bizottsága fontosnak tartja felhívni a figyelmet arra, hogy a témát annak teljes komplexitásában, a fenntartható fejlődés elveinek a figyelembevételével és a fenntarthatóság valamennyi aspektusára és azok összefüggéseire tekintettel kell vizsgálni.

Ennek jegyében az MTA kiadott egy hosszabb állásfoglalást, amit nyolc pontban foglaltak össze. Elsősorban a fenntartható fejlődéshez szükséges kritériumok hiányát, a tájékoztatás nem megfelelő szintjét, valamint a magyar hozzáadott érték kis mértékét emelik ki problémaként.

Ez a gond a magyar akkuiparral

  1. A fenntartható fejlődés elveivel ellentétben a már megvalósult, illetve megvalósítás alatt álló fejlesztéseket nem előzte meg széles körű társadalmi tájékoztatás és egyeztetés, ezért szükséges az akkumulátorgyártás felfuttatására építő gazdasági stratégiával kapcsolatos valamennyi érv és ellenérv megjelenítése, vitába vonása és az aggodalmak érdemi kezelése.
  2. Szükséges nyilvánosságra hozni azokat a számításokat, amelyek alapján a kormány hosszú távon és fenntarthatóan jelentős társadalmi hasznot remél a beruházásoktól.
  3. Kiemelten fontos, hogy nyilvánosságra kell hozni a gyárak monitoring- és haváriaterveit, és meg kell teremteni a szakmai és társadalmi ellenőrzés lehetőségét.
  4. Meg kell erősíteni, illetve ki kell egészíteni a környezeti és társadalmi kockázatok felmérésére, értékelésére és kezelésére alkalmas intézményrendszert. Szorosabbá kell tenni a különböző szakpolitikák közötti együttműködést a beruházásokkal kapcsolatos döntéshozatal során.
  5. Az esetlegesen szükségessé váló hatósági szankciókat összhangba kell hozni a potenciális károk mértékével és az üzemek által a tulajdonosaik számára generált bevételekkel.
  6. Részletesen vizsgálni kell a gyártó üzemek erőforrás-felhasználásának, nevezetesen az energia- és vízhasználat mértékének a kérdését, és az egyéb helyi igények várható alakulásának figyelembevételével részletes terveket kell kidolgozni a következő évtizedekre. Indokoltnak látjuk, hogy a betelepülő vállalatok vállaljanak jelentős anyagi szerepet a működésükhöz szükséges energetikai és infrastrukturális fejlesztések finanszírozásában.
  7. Vizsgálni és megnyugtatóan rendezni kell a kiterjesztett gyártói felelősség tényleges érvényesülésének mikéntjével kapcsolatos kérdéseket.
  8. Biztosítani kell, hogy a fejlesztések minél inkább hozzájáruljanak a tudásalapú tárasadalom hazai megteremtéséhez és az innovációhoz, és elő kell segíteni, hogy a hazai vállalkozói szféra (különösen a kkv-k) is be tudjanak kapcsolódni a tervezett tevékenységekbe.

Amennyiben a fentiek ellenére is kérdése van az akkumulátorgyártással kapcsolatban, akkor érdemes ellátogatnia október 17-én a budapesti Eiffel Műhelyházba, ahol a TECHTOGETHER+ járműipari konferencián, valamint a hozzákapcsolódó, innovatív technológiákra összpontosító kiállításon válaszokat kaphat a kérdéseire.

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink