Elemzések Egzisztenciális kihívás előtt a brit autóipar

Egzisztenciális kihívás előtt a brit autóipar

autopro.hu/V.M. | 2022.05.31 16:21

Egzisztenciális kihívás előtt a brit autóipar

Fotó: Jaguar Land Rover Media

Nagy-Britanniának több akkumulátorgyárra van szüksége, méghozzá sürgősen, ha az elektromobilitás korszakában is megakarja őrizni autóiparát. A kapacitásnövelés azonban nem ígérkezik könnyű menetnek, és van olyan bennfentes, aki egyenesen egzisztenciális kihívásról beszél.

A brexit utáni kereskedelmi szabályozások későbbi változásával igen nehéz lesz Ázsiából akkumulátorokat importálni a brit szigetekre. A megoldást a helyi gyártás jelenti, azonban itt a következő probléma: Nagy-Britannia híján van a gigagyárak építésére ideális helyszíneknek.

Vannak, akik attól tartanak, hogy elég akkugyár nélkül az OEM-ek bezárhatják helyi üzemeiket, veszélybe sodorva összesen mintegy 170 ezer brit autóipari dolgozó megélhetését.

Magyarország mögött a rangsorban

A brit kormány egymilliárd fontot, vagyis 1,2 milliárd dollárt szentelt az akkumulátorgyártás támogatására. Szakértők szerint hosszabb távon négy-hat nagy kapacitású akkugyárra lenne szüksége a brit autóiparnak. Jelenleg csak egy kisebb, a Nissan sunderlandi 1,9 gigawattórás egysége működik, míg kettő nagyobb szerepel a tervekben. Az egyik a Britishvolt építés alatt álló, észak-angliai Blyth-ban található egysége, ami 38 gigawattóra gyártókapacitással fog rendelkezni, míg a másik a Nissan és a kínai Envision AESC közös sunderlandi üzeme kilenc gigawattóra tervezett – de opcionálisan 25 gigawattórára bővíthető – kapacitással.

A Benchmark Mineral Intelligence piackutató szerint Nagy-Britanniának 2035-re 175 gigawattóra akkugyártási kapacitással kell rendelkeznie, hogy fedezhesse évi hárommillió elektromos autó készítését. Előrejelzése szerint ebből 2030-ra 56,9 gigawattóra fog rendelkezésre állni, szemben a kontinentális Európa 821,3 gigawattórájával. Valójában Németország, Franciaország, Svédország, Norvégia, Lengyelország és hazánk is nagyobb akkugyártási kapacitással fog rendelkezni, mint Nagy-Britannia.

Nincs hol építkezni

Ahhoz, hogy a szigetországban készült járműveket az EU-ba vám nélkül lehessen exportálni, teljesülniük kell bizonyos származási követelményeknek. 2027-től az elektromosautó-akkumulátorok értékének 70 százalékának kell az EU-ból vagy Nagy-Britanniából származnia. Emellett a nehéz akkumulátorok szállításának magas költsége szintén a helyi előállítás szükségességét erősíti.

Ugyanakkor az akkugyárak építéséhez nagy területre, jelentős mennyiségű energiaforrásra, illetve vízre van szükség. Olyan területből, ami mindezt biztosítani képes, kevés van Nagy-Britanniában. Hogy mennyire is nehéz megfelelő területet találni, jól mutatja Peter Rolton, a Britishvolt ügyvezető elnökének tapasztalata. Rolton a Reuters megkeresésére elárulta, hogy 150 szigetországi helyszínt vizsgált meg, ezek közül csak azt találta minden szempontból jónak, ahol jelenleg épül a vállalat 2024-től termelő első gyára. Szavai szerint a többi még csak meg sem közelítette az ideálisnak mondhatót.

Fenntarthatatlan lesz a jelenlegi helyzet

Ami a brit autógyárak mostani akkubeszerzéseit illeti, a következő a helyzet: a Jaguar Land Rover indiai és brit források használatát is vizsgálja, a Stellantis Európából fog akkukat szállítani a szigetországban készülő elektromos furgonjaihoz, a BMW Németországban készít energiatároló egységeket az oxfordi Minikhez, míg a Bentley Észak-Európából fogja azokat beszerezni. A Toyota egyelőre nem jelentette be elektromos járművek brit gyártását.

Adrian Hallmark, a Bentley vezérigazgatója egy plusz problémának látja, hogy Nagy-Britanniában sok különféle kivitelű elektromos járműhöz kellene akkumulátorokat gyártani. A kisebb sorozatokban gyártás nem lenne gazdaságos, Európa pedig nem tudná felszívni az extra kapacitást.

Így hát marad az akkuk Európából beszerzése, ami azonban a Switch Mobility elektromosbusz-gyártó vezetője, Andy Palmer szerint csak a luxusautó-gyártóknak lesz fenntartható a következő évtizedben.

„Elkerülhetetlenül kontinentális Európa lesz az olcsóbb hely a(z autó)gyártásra, különösen annak fényében hogy a legtöbb járművünket oda szánjuk” – fogalmazott Palmer. „Ezért úgy látom, hogy a brit autóipar egzisztenciális problémával néz szembe.”

Tetszett ez a hír? Értesüljön elsőként a járműipari történésekről, iratkozzon fel az autopro.hu hírlevelére az alábbi linken!

Kiemelt Partnereink