Elemzések Egyre inkább terjeszkednek az elektromos buszok

Egyre inkább terjeszkednek az elektromos buszok

autopro.hu/F.M. | 2023.04.01 16:16

Egyre inkább terjeszkednek az elektromos buszok

Németország (és egyébként hazánk) legelterjedtebb elektromos busza, a Mercedes-Benz eCitaro | Fotó: Daimler Media

Németország buszközlekedését az éjszakai órákban 69, nappal 31 százalékban elektromos buszok látják el, viszont három tartományban lelhető fel jelenleg a német e-busz állomány fele, tehát nem beszélhetünk egyenletes eloszlásról.

A PwC E-Bus-Radar nevet viselő elemzése megmutatja az elektromos és hidrogén üzemanyagcellás tömegközlekedési eszközök megoszlását a német tartományok és a városok között – márkákkal, költségekkel és tervezett beruházásokkal kibővítve.

Az analitikusok a nyolc főnél magasabb utaskapacitású buszokat veszik figyelembe, e-busznak pedig azokat számolták, amik az EU által kibocsátott „Clean Vehicles Directive” (CVD) értelmezésében „tiszták”, tehát kibocsátásmentesek. A statisztika egyébként a 2022. december 31-i dátummal lett ellátva, vagyis az idei beszerzéseket nem tartalmazza.

Egyenlőtlen eloszlás

A PwC adatai szerint az új év kezdetén Németországban 1884 e-busz volt közúti forgalomban, ebből 1617 akkumulátoros elektromos, 145 hidrogén üzemanyagcellás, mindössze 85 trolibusz, míg 37 plug-in-hibridet is számon tartanak. Ezen járművek majdnem fele (48,4 százalék) Észak-Rajna-Vesztfália és Hessen tartományokban, illetve Hamburg városában volt fellelhető.

Összesen nyolc tartomány rendelkezik száznál több e-busszal. Észak-Rajna-Vesztfália vezeti a ranglistát 382 elektromos busszal, ezt követi Hessen (292 jármű), Hamburg (228), Alsó-Szászország (193), Bajorország (156), Berlin (149), Schleswig-Holstein tartomány (140) és végül Baden-Württemberg (119).

Ha csak a városokat vizsgáljuk, akkor a következő kép tárul a szemünk elé: a legtöbb elektromos meghajtású busz Hamburgban közlekedik (225 jármű), majd Berlin (149) és Köln (133) következik. A hidrogénüzemű járművekben egyértelműen Köln és környéke a befutó – 72 darab üzemanyagcellás busszal és egyben a teljes német hidrogénesbusz-állománynak pontosan felével. A második és harmadik helyen Wuppertal (20) és Frankfurt (13) áll. A 85 trolibusz pedig három város közt oszlik meg: Solingen, Esslingen és Eberswalde között – itt érdemes megemlíteni, hogy utóbbi városban az NDK idején magyar (Ikarus) trolik közlekedtek, a 2010-es években pedig onnan selejtezett MAN trolikat vásárolt a BKV.

A Mercedes dominálja a piacot

A PwC statisztikájában szűrhetünk gyártók szerint is. A német e-buszok több mint 80 százaléka öt nagy gyártótól származik – pontosabban a Mercedes-Benztől (692), a Solaris-tól (372), a VDL-től (299), az MAN-től (119) és a BYD-től (76). Ha csak az akkumulátoralapú e-buszokat nézzük, a Mercedes 665 járművel a Solaris pedig 267 járművel gazdagította a német tömegközlekedést. A VDL, az MAN és a BYD esetében a számok változatlanok.

Az egyes közlekedési vállalatok töltési stratégiája árulkodó. Az E-Bus-Radar szerint a jelenlegi akkumulátoralapú buszok 69 százaléka éjszakánként a garázsban töltődik, a maradék 31 százalék pedig a végállomásokon és fordulókon is kap elektromos utántöltést. De mi a helyzet az árakkal? Egy 12 méteres csukló nélküli busz akkumulátoralapú elektromos meghajtással a PwC szerint két és félszer annyiba kerül, mint egy hagyományos dízel busz. A csuklós buszok esetében is hasonló árkülönbség tapasztalható. Az elemzők 550 ezer, illetve 800 ezer eurós árakat határoznak meg egy akkumulátoros elektromos szóló, illetve csuklós busz beszerzésére, míg ugyanezen két típus dízel meghajtással 240 ezer, illetve 340 ezer euró környékére esik.

Ennél csak több lesz

A városi buszok piacának jelenlegi fejlődésével kapcsolatban azt állapították meg a tanulmány készítői, hogy a törvényi előírások miatt az e-buszok száma a következő évben nagy mértékben növekedni fog: a 2021 és 2025 közötti időszakban a hatóságok és tömegközlekedési szolgáltató vállalkozások járműberuházásainak legalább 45 százalékát fogják kitenni az EU által „tisztának” nyilvánított járműmodellek, ebből legalább 22,5 százalék kibocsátásmentes busz lesz. 2026 és 2030 között pedig ezek a számok 65, illetve 32,5 százalékra fognak nőni.

A PwC azt is fel tudta mérni, hogy az évtized közepéig nagyjából 3900 további tisztán elektromos meghajtású busz beszerzését tervezik, amelyekből több mint 500 üzemanyagcellás meghajtású lesz. 2030-ig ez a szám több mint 6600-ra növekszik. Így a 2030-as évre körülbelül 8500 e-busz közlekedik majd a német utakon – ez egyébként több busz, mint a teljes magyar közforgalmú tömegközlekedésben résztvevő buszok száma.

Magyarországon a német elektromosbusz-állomány körülbelül tizedének megfeleltethető elektromos buszt tudnak igénybe venni az utasok, a trolibuszok állománya viszont jóval nagyobb, csak Budapesten több a troli, mint egész Németországban. Ugyanakkor hidrogén üzemanyagcellás és plug-in hibrid busz hazánkban nem található.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink