Elemzések Egyre csak nő az autómegosztás népszerűsége

Egyre csak nő az autómegosztás népszerűsége

autopro.hu | 2023.04.09 04:21

Egyre csak nő az autómegosztás népszerűsége

Fotó: GreenGo

Az okostelefonok elterjedése, a vezető technológiákhoz való egyszerű hozzáférés, a globalizációval együtt járó társadalmi változások, valamint a felerősödő környezeti aggodalmak nem csak az autómegosztó rendszerek megszületését segítették elő, de azok robbanásszerű növekedését is ösztönzik.

A közösségi közlekedés piaca 2010-2011 környékén indult jelentős növekedésnek, és az akkori egymillió felhasználószám kevesebb mint egy évtized alatt közel megtízszereződött. Az érdeklődés (és a piac) dinamikus növekedését jól mutatja, hogy a szakemberek mintegy 36 millió közösségi autófelhasználót várnak 2025-re. Ezzel együtt az egész ágazat értéke is dinamikusan növekszik: a Global Market Insights előrejelzése szerint a szektor összértéke 2024-re eléri a közel 11 milliárd dollárt. Jelenleg Nyugat-Európa és az Egyesült Államok vezet az autómegosztás területén, de a szakértők szerint Ázsia lesz a következő leggyorsabb növekedést mutató földrajzi terület.

A szívesen látott vendég

Az autómegosztó szolgáltatásokkal a legtöbb nyugat-európai nagyváros vezetése örömmel együttműködik. Számukra olyan kedvezményeket biztosítanak, mint például külön, dedikált parkolóhelyek a belvárosban, buszsáv szabad használata, vagy a belső égésű motorral hajtott gépkocsik elől elzárt zónákba való szabad behajtás. A városüzemeltetők az ilyen ösztönző megoldásoktól várják a városi gépjárművek számának, a dugók és torlódások, valamint a légszennyezés csökkenését. Ezen túlmenően az intelligens városokkal összefüggésben a hatóságok természetesen közlekedési adatokat is gyűjtenek, amik pedig jelentős segítséget nyújtanak számukra a későbbi infrastrukturális fejlesztések tervezésében.

Fontos a sikeres működéshez: a közösségi autómegosztó vállalkozások sikerének kulcsfontosságú feltétele a városonkénti nagy lakosságszám és a magas népsűrűség. Ez a két ok, amiért a szolgáltatók olyan nagyvárosokra koncentrálnak, mint Hamburg, Berlin, Milánó – vagy nálunk: Budapest.

Új szereplők a piacon

Bár az autómegosztást általában olyan cégekhez kötik, amelyek már fuvarozással foglalkoznak, az elmúlt években újabb hatalmas szereplők érkeztek az iparágba – azok az energiavállalatok, amelyek izgalmas lehetőséget látnak a közlekedés elektromos járművekre és alternatív üzemanyagokra való átállításában. Ez a tendencia már ma jól látható Lengyelországban, ahol a PGE Nowa Energia (Lengyel Energia Csoport, amely állami tulajdonú állami villamosenergia-vállalat és Lengyelország legnagyobb áramtermelő vállalata) megszerezte a 4Mobility, a Varsóban jelen lévő prémium autómegosztó szolgáltatások irányító részesedését.

Idehaza is szárnyal az autómegosztás: a Jövő Mobilitása Szövetség információi szerint 2021-ről 2022-re 25 százalékkal növekedett a három hazai autómegosztó szolgáltatás felhasználóinak száma – tavaly Magyarországon összesen 23 millió kilométert tettek meg az ügyfelek a GreenGo, MOL Limo, és a ShareNow autóival. Budapest útjain összesen közel 1500 autó bérelhető perc alapon vagy egész napra, ami azt jelenti, hogy autónként átlagosan 15.330 kilométert tettek meg a felhasználók egy év alatt.

Európai kitekintés

Amíg Európa 130 nagyvárosában mintegy 50 különböző szolgáltató működik, és általánosságban igaz rájuk, hogy mögöttük leginkább olyan nagy szolgáltatók állnak, mint a ShareNow, a Free2Move vagy a Zity, addig Kelet-Európában a függetlenebb és kockázatitőke-finanszírozású szereplők is fontosak. Meglepő módon Oroszország az egyik legnagyobb és az egyik leggyorsabban növekvő autómegosztó piac a világon: a két legnagyobb autómegosztó szolgáltató együttesen több mint 37 ezer járművet telepített olyan városokban, mint Moszkva, Szentpétervár és Szocsi.

Néhány érdekes adat a témában:

  • 2050-re a világ lakosságának 68 százaléka várhatóan városokban fog élni
  • Egy átlagos személygépkocsit a nap 2-4 százalékában használnak
  • Az európai városokban minden 1000 lakosra 600 gépjármű jut ma
  • Angliában a gépjárművezetők 28 százaléka kipróbálta már az autómegosztást és 21 százaléka informális, baráti alapon is megosztja a gépjárművét a barátaival és munkatársaival

Elektromos flották

Az autómegosztó szolgáltatók egyre inkább „villamosítják” a flottájukat, aminek egyik legfontosabb oka a felhasználók egyre erősödő környezettudatossága, illetve a szigorodó emissziós célok. A teljesen elektromos flottával történő szolgáltatás legismertebb hazai példája a kizárólag elektromos gépjárművekből álló flottát üzemeltető GreenGo.

Nyugat-Európában már számos olyan szolgáltató van, amelyik kizárólag csak elektromos gépjárműveket használ, mindemellett egyre többen tűzik ki célul, hogy pár év múlva kizárólag elektromos flottájuk lesz.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink