Elemzések Betesz Európa elektrifikációjának a bürokrácia

Betesz Európa elektrifikációjának a bürokrácia

autopro.hu/E.M. | 2022.09.01 04:20

Betesz Európa elektrifikációjának a bürokrácia

Fotó: Pixabay

A Talga Group grafitbányájának 2011 óta tervezett építése még tovább tolódik, mivel februárra halasztották a környezetvédelmi engedélyezéssel kapcsolatos bírósági tárgyalást. A svédországi grafitbánya megnyitása az akkumulátoralapanyag-ellátás és a Kínától való függetlenedés szempontjából is jelentőségteljes mérföldkő lenne Európa számára.

„Az alapvető probléma, amivel szembesülünk, az az, hogy korlátlan az eljárási idő” - mondta Martin Phillips, a Talga operatív igazgatója, és hozzátette, „kihívást jelent számunkra, hogy a svéd hatóságok döntésére várva tovább finanszírozzuk a vállalatunkat.”

Az akadályok ellenére azonban több szempontból is kulcsfontosságú lenne a bánya megépítése, hiszen a kitermelt ásványkincs évi egy millió elektromos autó számára biztosítana elegendő akkumulátor-alapanyagot. Továbbá Philips elmondása szerint a megújuló energiával működő bányából és finomítójából származó grafitból a világ legzöldebb elektromos autó akkumulátor-anódját tudnák elkészíteni.

A környezeti szempontok mellett a bánya az e-autók akkumulátoraihoz használt kritikus nyersanyagok EU-n belüli beszerzésével csökkenthetné a kontinens Kínától való függőségét, ami a jelenlegi ellátási lánci problémák és geopolitikai feszültségek fényében kívánatos lenne.

A helyiek aggálya többrétű

A projektek elindításának kilátásai azonban bizonytalanabbak, mint valaha a hosszadalmas engedélyezési keretrendszer és a heves helyi ellenállás miatt. A helyiek attól tartanak, hogy a bánya nemcsak a környező farmokat és erdőket pusztítaná el, hanem a közeli Vättern-tó is szennyeződne, amely csaknem 300 ezer embernek biztosít ivóvizet.

Emellett az új projektet az aszamii őslakosok helyzete is bonyolítja, a rénszarvasok legeltetési joga ugyanis létfontosságú a megélhetésükhöz. „A bányák mindig nagy hatással vannak mind a környezetre, mind más tevékenységekre, például a rénszarvastartásra és a turizmusra” – mondta el Jonas Rudberg, a Svéd Természetvédelmi Társaság szóvivője.

Az aggodalom a fejlődés útjába állhat

Az iparág vezetői szerint a helyi aggodalmak a környezetet segítő szélesebb körű technológiai váltás útjába állhatnak. „Mindenki elektromos autót akar vezetni, de senki nem akar bányát a hátsó udvarába - ezen változtatni kell” – fogalmazta meg Roberto Garcia Martinez, az Eurobattery Minerals (amelynek célja, hogy Európa akkumulátor-ásványok tekintetében teljes mértékben és etikus módon önellátóvá váljon) vezérigazgatója.

A régió lassú előrehaladása az elektromos autókra való áttérésre alkalmas bányászati bázis létrehozása felé rossz hír az Európai Bizottság azon becslésének fényében, miszerint a lítium iránti kereslet az évtized végére akár tizennyolcszorosára, a kobalt felhasználása pedig mintegy ötszörösére fog emelkedni.

A bürokrácián is változtatni kell

„Kicsit irreális elképzelni egy olyan jövőt, ahol a Föld teljes lakossága Teslát vezet" - mondta Rudberg. Nyilatkozatában kiemelte, hogy „a Föld erőforrásai nem lesznek erre elegendőek", ezért a zöld átállás egyéb útjait – például az akkumulátor újrahasznosítását – is kihangsúlyozta.

A technológiai megoldási lehetőségek felkutatása mellett az engedélyezési folyamat korszerűsítése is elengedhetetlen, hiszen most az is az átállás útjában áll. „Az eljárás sok embert elriaszt, aki svéd bányákba szeretne befektetni, mivel annyira bizonytalan, hogy megkapja-e az engedélyt vagy sem, még akkor is, ha mindent jól csinál" - mondta Maria Suner, a Svéd Bánya-, Ásvány- és Fémtermelők Szövetségének vezérigazgatója.

Erika Ingvald, a svéd földtani intézet munkatársa, a jelenleg döntésre váró bányákkal kapcsolatban azt mondta, hogy nem tudja, mikor számíthatnak előrelépésre. „Olyan ez, mintha lottóznánk. Szinte lehetetlen jósolni” - idézte Erika Ingvaldot a The Detroit News.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink